Kubismus I. Polovina 20. století
P. Picasso, Slečny z Avignonu, 1907 Znaky od slova kubus – krychle, které vystihuje optické působení na diváka přírodní tvary pojednává podle válce, koule, kužele – pokračování P. Cézanna průnikem prostoru a tvaru vzniká nový obrazový prostor deformace reality na základě spojení několika pohledů najednou a vedle sebe v ploše P. Picasso, Slečny z Avignonu, 1907
Vývojové fáze zjednodušování předmětů na základní geometrické tvary, s vyloučením prostoru a perspektivy /1907 – 1909 analytický kubismus rozbíjí předměty na jednotlivé malé části a přenáší různé pohledy do jedné plochy /1910-1912 syntetický kubismus spojení reality a fikce pomocí vlepování = koláže velké barevné plochy P. Picasso, Akt, 1910 G. Braque, Kytara a klarinet, 1918
Představitelé Pablo Picasso španělský umělec zakladatel kubismu dílem reaguje na drama lidského života po překonání kubismu se vrací k tradičním námětům
Guernica, 1937
spoluzakladatel kubismu Georges Braque francouzský umělec spoluzakladatel kubismu zkoumá účinky světla a hledá prostředky k jeho zobrazení několik let pracuje společně s Picassem od roku 1912 experimentuje s koláží, tzv. papier colé Portugalec, 1911
Český kubismus zasáhl do všech oblastí výtvarného umění, čímž se stal světově ojedinělým v malířství jako jediný v Evropě dosáhl kvalit francouzského měl své odborníky a teoretiky – V. Kramář 1911 vzniklo sdružení mladých výtvarníků Skupina Lampa, Emil Králíček
Těžká artilerie se vrací Bohumil Kubišta (1884 – 1918) položil základy českého kubismu na prvních kubistických dílech začal pracovat v Paříži 1910 inspirací byl p. Picasso v díle využíval matematického nadání Těžká artilerie se vrací Smrtící polibek
vliv na jeho kubistickou tvorbu mělo setkání s Picassem Emil Filla (1882 – 1953) český malíř vliv na jeho kubistickou tvorbu mělo setkání s Picassem pojetí tohoto stylu bere s vědeckým přístupem Zátiší na stole Zátiší s dýmkou
Josef Čapek Václav Špála Dvě ženy u vody Hlava, 1914
Otto Gutfreund (1889 – 1927) sochař rozpracoval v evropském měřítku jako jediný metodu kubismu v sochařství Kubistické poprsí
po Kotěrovi se stal hlavním architektem Hradce Králové Josef Gočár po Kotěrovi se stal hlavním architektem Hradce Králové autor kubistické přestavby domu U černé matky boží – nejstarší kubistický dům v Praze, kubisticky byl zařízen i interiér návrhy keramiky, lustrů, koberců aj. spolupracoval s Pavlem Janákem – především teoretik Dům U černé matky boží, Praha
Zdroje Kapitoly z dějin výtvarného umění, Vladimír Prokop, 1993 Průvodce výtvarným uměním IV., P. Šamšula, J. Hirschová en.wikipedia.org/wiki/Georges_Braque en.wikipedia.org/wiki/Guernica_(painting) creativoas.cz/autori/17-emil-fillawww.mlp.cz/cz/akce/e10793-bohumil-kubista-jako-vudci-osobnost-ceskeho…