1 Tiché vzdělávání Soubor e-learningových vzdělávacích kursů (nejen) pro neslyšící.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PKML.
Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
IX. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Města ČR – orientace na mapě
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Kolja 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol? RL8 nová slova.
na EDUCE – Střední odborné škole, s.r.o.
DIGITÁLNÍ MAPOVÝ ARCHIV -moderní přístup k informacím (archiv ČGS) Alena Čejchanová Klára Jančová Archiv České geologické služby.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
49. mistrovství světa ve zpracování textu na počítači
Personální managament
Dělitelnost 2, 3, 4, 5, 6, 10 Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel
9 CELÁ ČÍSLA
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Digitální publikace a e-knihy v Ústavu pro českou literaturu AV ČR Pavel Janáček, Michal Kosák, Praha,
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Kolja 5 (první část). Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Anotace Prezentace, která se zabývá prvočísly a čísly složenými AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší prvočíslo a číslo složené.
Zábavná matematika.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Vytvořila Nikola Bajerová. První závod se uskutečnil v roce 1836 Na Chlumeckém panství Oktaviána Kinského. Díky aktivitě knížete Františka Lichtenštejského.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Vzdělávání dospělých - kategorie 50+. UNIV2 kurs 50+ Historie Založena roku 1994 Do výuky v České republice zavedla nové obory: ― Výpočetní techniku ―
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Lounky PRO Vratimov, o.s. ( 1 Charitativní sbírka Lounky 06/2013.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
EVROPSKá UNIE.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
Příklady (část 1.) Kolik budu mít v bance po 4 letech, jestliže dnes vložím 500 tis. Kč při roční úrokové míře 5 %? Kolik budu mít v bance jestliže bude.
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Nejprve provedeme výpočet v závorce
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Volitelné SPZ – návrh Prahy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ELearning Snímek 1 eLearning Tomáš Kubálek
Co nového ve SKIP ČR?. Bulletin SKIP Od čísla 4/2010 bude každý člen dostávat tištěný výtisk na svou adresu. Odpadnou tím zcela nedorozumění s případným.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Zkvalitnění výuky německého jazyka na Vyšší odborné škole Zahradnické v Mělníku CZ.1.07/2.1.00/
Transkript prezentace:

1 Tiché vzdělávání Soubor e-learningových vzdělávacích kursů (nejen) pro neslyšící

2 Projekt by měl výrazně multiplikovat výsledky velice úspěšného projektu Federace rodičů a přátel sluchově postižených řešeného v rámci programu Leonardo

3 Internet jako potenciální zdroj nových pracovních příležitostí pro neslyšící V roce 1999 FRPSP vypracovala projekt Internet jako potenciální zdroj nových pracovních příležitostí pro neslyšící pro program Leonardo da Vinci Evropské unie. Projekt byl Evropskou unií schválen a realizován od prosince roku 2000 do listopadu roku 2003.

4 Internet jako potenciální zdroj nových pracovních příležitostí pro neslyšící Cílem bylo vytvořit učebnice a realizovat šest kursů srozumitelných pro neslyšící: Úvod do počítačů a internetu; Zvýšení kompetence neslyšících ve čteném a psaném národním jazyce; Základy psané a čtené angličtiny; Úvod do tvorby webových stránek; Úvod do počítačové typografie; Jak se na internetu uživit. Bylo třeba rovněž vytvořit odpovídající terminologii ve znakových jazycích.

5 Internet jako potenciální zdroj nových pracovních příležitostí pro neslyšící Na projektu spolupracovalo devět partnerů v České republice, Belgii, Rakousku a Velké Británii. Navržené kursy se ověřovaly na skupině devíti sluchově postižených.

6 Internet jako potenciální zdroj nových pracovních příležitostí pro neslyšící Projekt byl velmi úspěšný. V jeho průběhu vzniklo 31 barevných tištěných učebnic ve čtyřech jazycích, 16 CD ROM a jedna videokazeta. Ve čtyřech národních znakových jazycích byla vytvořena terminologie pro počítače, internet, návrh webových stránek a typografii.

7 Internet jako potenciální zdroj nových pracovních příležitostí pro neslyšící Vzniklo 31 barevných tištěných učebnic ve čtyřech jazycích, 16 CD ROM a jedna videokazeta.

8 Výuka

9 Internet jako potenciální zdroj nových pracovních příležitostí pro neslyšící Frekventanti kursu se na konci podrobili zkouškám z tzv. ECDL – European Computer Driving Licence. Čtyři studenti složili zkoušky ze všech sedmi modulů ECDL a další čtyři z jednoho až čtyř modulů. Jsou to asi první neslyšící v Evropě s tak vysokou mezinárodně uznávanou kvalifikací.

10 Internet jako potenciální zdroj nových pracovních příležitostí pro neslyšící Federace přihlásila vytvořený kurs počítačové typografie a terminologii na 4. ročník mezinárodní soutěže eLearning (elektronické učení) v Hradci Králové. Vytvořené materiály vyhrály, co se vyhrát dalo: 4Cenu diváků; 4Cenu Národního centra distančního vzdělávání a dokonce i 4Grand Prix – Velkou křišťálovou tužku ministryně školství, mládeže a tělovýchovy.

11 Internet jako potenciální zdroj nových pracovních příležitostí pro neslyšící Koncem roku 2004 postoupil projekt Federace mezi 32 nejúspěšnějších projektů v historii programu Leonardo da Vinci. Vybíralo se z téměř 4000 projektů. Oceněné projekty byly vystavovány v Maastrichtu. Projekt Federace tam byl jediným českým projektem.

12 Tedy všechno skvělé, ale... Kursy nelze z finančních důvodů opakovat, i když o to neslyšící žádají. Pokud nebereme v úvahu cenu učebnic, provozní náklady počítačové učebny a náklady na dopravu a ubytování pro mimopražské účastníky, je cena kursů v rozsahu hodin: Učitelé: 200 Kč/hod Tlumočníci ČZJ: 270 Kč/hod Tj. cena šesti kursů je pouze na honorářích přibližně Kč! Při dvanácti účastnících to je na účastníka zhruba Kč! To nemohou neslyšící zaplatit ani s případným příspěvkem úřadů práce... (Uvědomuje si u nás někdo, jak je vzdělávání drahé???)

13 Řešení Od doby přípravy projektu Leonardo v roce 1999 úžasným způsobem pokročily počítačové multimediální technologie. Vymysleli jsme chytré kursy; napsali výborné učebnice (některé dokonce i v e-podobě); vytvořili jsme odbornou terminologii v českém znakovém jazyce; vychovali jsme si neslyšící, kteří to mohou ve znakovém jazyce přednášet. Vložme tedy výklady v ČZJ přímo do e-learningových kursů! A dejme je zájemcům na CD nebo DVD ROM, popř. je zpřístupněme na internetu! To je základní princip našeho nového projektu.

14 Tiché vzdělávání Soubor e-learningových vzdělávacích kursů (nejen) pro neslyšící

15 Kursy budou na základě získaných zkušeností mírně modifikovány Základní návody jak využít internet k podnikání; Zvýšení kompetence neslyšících ve čtené a psané češtině; Úvod do počítačů, internetu a informační gramotnosti; Úvod do tvorby webových stránek; Úvod do počítačové typografie. Možnosti využití internetu ke komunikaci, ke studiu, ke zvyšování kvalifikace a při hledání práce;

16 V současné chvíli: Neslyšící spolupracovníci znovu posuzují vytvořené texty. Počítačoví odborníci hledají optimální způsob, jaký pro tvorbu e-learningových kursů použít. Možností je totiž mnoho, především: Microsoft PowerPoint; Macromedia Flash, popř. Authorware; Adobe Acrobat (pdf). Kromě nesmírné administrativy spojené s evropskými projekty jsou teď naše hlavní úkoly:

17 TYPOGRAFIE Typografie je umělecké řemeslo. Zabývá se úpravou a grafickým návrhem písemností.

18 TYPOGRAFIE Typografie zahrnuje: 4tvorbu nebo výběr písma; 4úpravu vět, odstavců a stránek; 4pravidla správné sazby = = „gramatická“ pravidla typografie; 4pravidla pro psaní citací; 4úpravu dopisů, akcidenčních (příležitostných) tiskovin, úpravu knih; 4sazbu tiskovin, a do jisté míry (pokud jde o písmo) i knižní vazbu atd.

19 NESLYŠÍCÍ TYPOGRAFOVÉ Typograf musí být skvělý řemeslník, umělec, ale nemusí slyšet. Čeští neslyšící typografové a umělečtí knihaři: Znáte další? 4Jan Zach z Radčic 1889 – 1977Jan Zach z Radčic 4Bohumil Bažil 1890 – 1962Bohumil Bažil 4Miroslav Hanzlíček 1933Miroslav Hanzlíček 4Vilém B. Hauner 1903 – 1982Vilém B. Hauner 4Ján Ištok1951Ján Ištok

20 VYZKOUŠEJTE SE Co do typografie nepatří? tvorba nebo výběr písma; úprava vět, odstavců a stránek; úprava knih; tvorba zeměpisných map; sazba tiskovin.

21 Konec první kapitoly Chcete ji zopakovat, skončit, nebo jít na další kapitolu? ZnovuKonec

22 Chcete opravdu skončit? AnoNe

23  CHYBA. ZKUS TO ZNOVU!

24 VÝBORNĚ! Můžeš pokračovat

25 Konec první kapitoly Chcete ji zopakovat, skončit, nebo jít na další kapitolu? ZnovuKonecDalší kapitola

26 Chcete opravdu skončit? AnoNe

27 Který z těchto pánů je Vilém B. Hauner? VYZKOUŠEJTE SE

28 Konec první kapitoly Chcete ji zopakovat, skončit, nebo jít na další kapitolu? ZnovuKonec

29 Chcete opravdu skončit? AnoNe

30  CHYBA. ZKUS TO ZNOVU!

31 VÝBORNĚ! Můžeš jít na další kapitolu

32 Jan Zach z Radčic Jan Zach z Radčic se narodil v Nových Syrovicích na Moravě. Do roku 1915 žil v Praze, kde byl členem Podpůrného spolku hluchoněmých sv. Františka Saleského. Potom se přestěhoval do Plzně, kde se stal zakladatelem a prvním předsedou Spolku hluchoněmých Oul. Byl vyučeným knihařem a pracoval tak výborně, že v Městské knihovně v Plzni restauroval staré knihy a písemnosti. Zemřel v Plzni.

33 Bohumil Bažil Bohumil Bažil se narodil v Českých Budějovicích. V sedmi letech ohluchl po zápalu mozkových blan. Chodil do Ústavu pro hluchoněmé v Českých Budějovicích. V roce 1907 se vyučil knihařem a odjel „na zkušenou“ do Vídně a do Lince. V roce 1914 si otevřel v Českých Budějovicích vlastní knihařskou dílnu. Bažil si vzal neslyšící manželku a měli neslyšící dceru. V rodině běžně používali znakový jazyk. Byl jedním ze zakladatelů Spolku neslyšících Jirsík.

34 Bohumil Bažil Celý život usiloval o sjednocení českých neslyšících do jediné organizace. Vydával noviny Svépomoc Neslyšících, ve kterých psal články na podporu znakového jazyka, na podporu termínu Neslyšící atd. Po roce 1948 pracoval Bažil ve Svazu československých invalidů. Zemřel v září 1962.

35 Vilém B. Hauner Vilém B. Hauner se narodil roku 1903 v Praze. Ve velmi raném dětství ohluchl po meningitidě. Vyučil se knihařem a matka mu umožnila, aby se ve svém řemesle zdokonaloval od září 1924 do října 1925 v Paříži. Vilém se tam naučil francouzsky a německy. V Londýně se seznámil se svou budoucí ženou – německou neslyšící dívkou Gertou. V roce 1927 studoval na Státní odborné grafické škole v Praze a stal se uznávaným uměleckým knihařem. V roce 1927 se rovněž stal členem Mezinárodního salonu neslyšících umělců.

36 Vilém B. Hauner Měl vlastní knihařskou dílnu v Praze-Dejvicích. Navštěvoval spolky neslyšících v celé Evropě a o svých cestách psal v českých časopisech pro neslyšící. V roce 1931 založil tenisový klub neslyšících LATECH. V. B. Hauner zemřel v říjnu 1982.

37 Miroslav Hanzlíček Miroslav Hanzlíček se narodil 20. července 1933 v Plzni. V šesti měsících prodělal zánět středního ucha a ohluchl. Již od čtyř let navštěvoval školu pro hluchoněmé, kde ukončil povinnou školní docházku. Ačkoliv chtěl být původně truhlářem, nastoupil v roce 1947 do učení k podnikateli Stanislavovi Novému jako ruční sazeč. Po znárodnění tiskárny musel učení přerušit. V roce 1949 přešel do větší tiskárny Grafika, kde své učení dokončil.

38 Miroslav Hanzlíček V době učení studoval tři roky na Odborné škole pro neslyšící v Plzni a také dva semestry Odborné školy polygrafické. Od roku 1980 až do svého odchodu do důchodu v roce 1993 zastával funkci předáka na svém pracovišti.

39 Ján Ištok Ján Ištok se narodil 4. prosince 1951 v Piešťanech na Slovensku. Od narození byl těžce nedoslýchavý. Vyučil se litografem (reprodukčním grafikem). Od roku 1970 pracoval v Polygrafických závodech v Bratislavě. Od roku 1979 pracuje v tiskařských závodech Typos v Plzni. Jeho specialitou je tisk obřích plakátů (gigantografie).

40 Chcete opravdu skončit? AnoNe

41 Konec dvanácté kapitoly Chcete ji zopakovat, skončit, nebo jít na další kapitolu? ZnovuKonec

42 Chcete opravdu skončit? AnoNe

43 Jaroslav Hrubý se narodil v Písku. Od roku 1963 studoval radioelektroniku na elektrotechnické fakultě ČVUT. Studium ukončil v roce 1968 a ve stejném roce nastoupil na vědeckou aspiranturu v oboru mikroelektronika v Ústavu radiotechniky a elektrotechniky ČSAV. V roce 1972 obhájil kandidátskou disertační práci o aktivních mikroelektronických filtrech. V roce 1976 se manželům Hrubým narodila dcera Irena, která ve věku čtyř měsíců ohluchla po meningitidě. Tato událost vedla k tomu, že se začal stále více zabývat elektronickými pomůckami pro sluchově postižené. Zhruba od roku 1982 v této oblasti začal pracovat plnou kapacitou. Doc. ing. Jaroslav Hrubý, CSc.

44 Doc. ing. Jaroslav Hrubý, CSc. 14. dubna 1999 obhájil na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci docentskou habilitační práci v oboru speciální pedagogika. J. Hrubý je autorem nebo editorem 15 monografií publikovaných ve čtyřech jazycích, 10 učebních textů, 14 patentů, více než 50 výzkumných zpráv, téměř šesti desítek původních článků a příspěvků publikovaných ve sbornících konferencí, zhruba pěti desítek popularizačních článků a více než 100 článků v časopise sluchově postižených GONG. Je autorem devíti překladů (včetně dvou knih) z angličtiny. V současné době přednáší na katedrách speciální pedagogiky na univerzitách v Hradci Králové a v Liberci.

45 Chcete opravdu skončit? AnoNe