Seminář z Informatiky a výpočetní techniky Slovanské gymnázium Olomouc 4. září 2014 Tomáš Kühr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fai.utb.cz
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Moderní studijní obory SPŠ
Martin Weiter, Petr Zdílna, Karolína Černá, Miroslava Krčmová
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
Algoritmizace Vývojové diagramy.
Umělá inteligence. Dva přístupy Technický – formální systémy, modely, konkrétní aplikace Filosofický – definice inteligence, vztah k mysli, vědomí a navíc.
ALGO – Algoritmizace 1. cvičení
Základy informatiky Ing. Roman Danel, Ph.D.
Algoritmizace 9. Ročník.
Pokrmy z brambor.
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_525.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Základní pojmy V informatice.
Seminář – Základy programování
Algoritmizace.
Informatika a práce s počítačem
Algoritmus po krocích rozepsaný návod k nějaké činnosti
Informatika I Informatika pro 1. ročník 4 letého gymnázia
Obor informační technologie
Algoritmizace a základy programování
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_139_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Úvod do algoritmizace Obsah: Algoritmus, algoritmizace
PŘÍPRAVA K MATURITĚ. POČÍTAČOVÁ VĚDA ?? INFORMATIQUE VĚDU O CÍLEVĚDOMÉM ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ PROSTŘEDNICTVÍM AUTOMATICKY PRACUJÍCÍCH STROJŮ FRANCOUZ.
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Start-up 100ml ovocného zákysu s pomerančovou příchutí,50g hruškového nízkotučného jogurtu,1zarovnaná lžička rozpustné kávy,1 lžička dietní vlákniny zákys,jogurt.
Příprava vánoční večeře. Kapr s pivní omáčkou. Ingredience 1,5 kilogramu kapra bez vnitřností a šupinbez 1 velkou cibuli 1 mrkev 1 lžíci másla 1 lžíci.
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
Informace a Informatika. Terminologie Informatika – anglicky information science Zabývá se zpracováním informací nejen na počítačích. Informatika (počítačová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Algoritmizace a programování Algoritmizace – základní pojmy - 01
Výuka Informačních technologií na DFJP
Střední škola informatiky a služeb LCA Dvůr Králové nad Labem.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.11 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě PC SÍTĚ, TOPOLOGIE Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT,
Algoritmus a jeho vlastnosti
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
Účetní systémy na PC (MPF_USPC) 1. TÝDEN (25. – )
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Gymnázium Františka Živného Informační centrum 015 Rozvojový projekt č.160R 2004 Informační centrum jako garant rozvoje dovedností v oblasti IT a schopností.
Ostravice Možnosti mobilních technologií při řešení projektů a v organizaci času Mgr. Rostislav Fojtík Ostravice
Algebra v informatice Antonín Jančařík.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu15 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník 1., 4. Anotace.
Reaktorová fyzika I pro 3. ročník zaměření TTJR, JEŽP a JZ
Katedra počítačů ČVUT FEL
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Akreditace EPASIntranetSnímek 1 Akreditace EPAS Intranet doc. Ing. Tomáš Kubálek, CSc.
Účetní systémy na PC (MPF_USPC)
České vysoké učení technické Fakulta elektrotechnická Datové typy, výrazy vstup, výstup Jazyk JAVA A0B36PRI - PROGRAMOVÁN Í v1.02.
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
Katedra počítačů ČVUT FEL Program STM Obor Web a Multimédia (garant oboru: prof. Jiří Žára)
Informatika (1) Počítač - základní pojmy HW a SW4 OS MS-DOS, Windows 95, 982 Org. souborů na disku, operační paměť2 Aplikace Malování, Word8 Základy programování.
Úvod do programování Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák
Úvodní informace Informatika v agrobyznysu LS 2011/2012.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: OV Ročník: 1 – 3 K-č.
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 2: Základní pojmy Bc. Radek Libovický.
VOLITELNÉ VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY ve 4. ročníku šk. roku 2017/18
Kachní salát s nudlemi 01/01/15 | Recept | Vietnam
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Algoritmizace – základní pojmy
Základní pojmy v automatizační technice
Inf Algoritmus.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vědní obory zabývající se informacemi
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
VOLITELNÉ VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY ve 4. ročníku šk. roku 2019/20
Transkript prezentace:

Seminář z Informatiky a výpočetní techniky Slovanské gymnázium Olomouc 4. září 2014 Tomáš Kühr

 Lektor na Katedře informatiky Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci  Web:   Telefon:

Volitelný seminář z Informatiky a výpočetní techniky  Organizační záležitosti  Poučení o pravidlech chování v počítačové učebně SGO

Něco pro odlehčení Dva programátoři se ocitli v nejmenované televizní soutěži… Moderátor: „Takže pane Jaroslave, pan Zbyněk dostal jméno osobnosti a vy máte hádat, kdo to je, a to jen pomocí otázek, na které pan Zbyněk může odpovídat jen ANO nebo NE.“ Jaroslav: „Jaké je jméno osobnosti, kterou představujete?“ Zbyněk: „ne ano ne ne ano ano ano ne ne ne ano ne ano ano ano ne ne ano ne ne ne...“

Co je to informatika? a) Věda o zahlcení lidstva informacemi b) Věda o šíření drbů (informací) c) Věda o počítačích

Co je to počítač? a) Můj nejlepší kamarád / miláček b) Myslící stroj plánující zotročení lidstva c) Prostě trochu složitější stroj d) Schránka astrální bytosti

Počítač z různých úhlů pohledu LLaik: „magická“ černá skříňka PProgramátor: software a data FFyzik: hardware

Jak může vypadat počítač?

Výpočetní technika  = Informační Technologie (anglicky Information Technology, zkráceně IT)  technické odvětví, které se zabývá způsobem, jakým fungují počítače  souhrnné označení pro související technologie

Co je to tedy ta informatika?  Informatika = obor lidské činnosti, který se zabývá zpracováním informací  Zahrnuje mimo jiné následující oblasti:  teorie informace, teorie kódování  vyčíslitelnost a složitost  kryptologie, steganografie  programovací jazyky, překladače  softwarové inženýrství  databáze, data mining  počítačová grafika  umělá inteligence  „Informatika se nezabývá počítači o nic více než astronomie dalekohledy.“ Edsger Wybe Dijkstra

Anketa 1. Jak se jmenujete? 2. Co už s počítačem umíte? 3. Proč jste si zvolili právě tento seminář?

Algoritmus  návod či postup, kterým lze vyřešit daný typ úlohy  Abú Abd Alláh Muhammad Ibn Músá al-Chórezmí  Vlastnosti:  Jednoznačnost (determinovanost)  Jednoduchost kroků (elementárnost)  Konečnost (finitnost)  Výstup (resultativnost)  Obecnost (hromadnost, masovost, univerzálnost)

Příklady algoritmu Ingredience:  bílý rum (2 cl)  sodovka (2 dl)  limetkový sirup (5 kapek)  čerstvá máta (12 lístků)  limetka (1 kus)  třtinový cukr (1 lžíce)  led (5 kostek) Postup přípravy receptu:  Limetu nakrájíme na malé kostičky a vložíme do vyšší sklenice.  Přidáme lístky máty a třtinový cukr.  Stlačíme ke dnu sklenice, dokud se nezačne tvořit šťáva.  Zakapeme limetovým sirupem.  Přidáme ledovou tříšť, rum a sklenici dolijeme sodovkou.  Hladinu koktejlu dozdobíme čerstvou mátou.  Pokud je koktejl příliš kyselý, přidáme lžičku cukru.

Příklady algoritmu Ingredience:  bílý rum (2 cl)  sodovka (2 dl)  limetkový sirup (5 kapek)  čerstvá máta (12 lístků)  limetka (1 kus)  třtinový cukr (1 lžíce)  led (5 kostek) Postup přípravy receptu:  Limetu nakrájíme na malé kostičky a vložíme do vyšší sklenice.  Přidáme lístky máty a třtinový cukr.  Stlačíme ke dnu sklenice, dokud se nezačne tvořit šťáva.  Zakapeme limetovým sirupem.  Přidáme ledovou tříšť, rum a sklenici dolijeme sodovkou.  Hladinu koktejlu dozdobíme čerstvou mátou.  Pokud je koktejl příliš kyselý, přidáme lžičku cukru.

Příklady algoritmu  Vstup: koeficienty a, b a c  Postup:  Vypočítej D = b 2 - 4ac.  Pokud D>0, pak x 1 = (-b - D 1/2 )/(2a), x 2 = (-b + D 1/2 )/(2a).  Pokud D=0, pak x 1 = x 2 = -b/(2a).  Pokud D<0, pak x 1 = (-b - i(-D) 1/2 )/(2a), x 2 = (-b + i(-D) 1/2 )/( 2a).  Výstup: kořeny kvadratické rovnice x 1, x 2

Příklady algoritmu

#include void tecka(int pocet) { if (pocet 0; pocet--) printf(". "); } int mocnina(int x) { return x * x; } int main(void) { tecka(10); printf("-5^2 = %i\n", mocnina(-5)); return 0; }

Špatný algoritmus Manželka programátora vyšle svého chotě na nákup: „Kup dvě vejce a když budou mít párky, tak deset.“ Programátor vstoupí do obchodu: „Dobrý den, máte párky?“ „Ano.“ „Tak deset vajec.“

Programování  proces tvorby softwaru  zahrnuje mimo jiné:  návrhu algoritmu,  psaní programu,  testování a ladění zdrojového kódu,  následnou údržbu softwaru.

Styly programování (paradigmata)  strukturované programování  procedurální programování  funkcionální programování  objektově orientované programování  logické programování ...

Programovací jazyky  Fortran  Cobol  Basic  Pascal CC  Smalltalk  C++  Perl  Python  Java  C# ……

Jazyk C#  Jednoduchý, moderní, mnohoúčelový, objektově orientovaný jazyk  Vytvořen v roce 2000 firmou Microsoft  Aktuální verze 5.0 (15. srpna 2012)  Vývojové prostředí MS Visual C# (Express Edition)  Podpora více paradigmat:  strukturované  procedurální  objektově orientované  událostmi řízené  funkcionální

Microsoft Visual C#

Cvičení

Pro dnešek to stačí…