Autor: Mgr. Miloslav Šůstek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Pří_265_Živá příroda_Mapa Chřibů Autor: Mgr. Marie Pížová
Česká republika poloha, rozloha
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda – Slunce
Autor: Mgr. Helena Nováková
Autor: Mgr. Hana Krajčová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_249_Rostlinná výroba na Zemi AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK,
Př_151_Geologie_Činnost mořské vody
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Autor: Mgr. Helena Nováková
Určování zeměpisné polohy
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Vývoj politické mapy světa
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Neživá příroda - vzduch
Savci – řád hlodavci (úvod)
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Litva, Lotyšsko a Estonsko
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Z_095_stupeň rozvoje států světa _ohniska neklidu v současném světě
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
PČ_008_Práce z přírodnin – ježek
Podzimní lucerna Autor: Mgr. Helena Uhříková Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Měření a měřidla v technické praxi
PČ_015_Práce s papírem – korálky
Opakování – vesmír, sluneční soustava
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Planety sluneční soustavy – Velké planety
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Magnetické vlastnosti látek
CESTA ŽELEZA A DRUHY KOVŮ
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KRAJINA – PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Z_087_Politická mapa dnešního světa světa _Poloha, rozloha, lidnatost
SEVERNÍ AMERIKA -VODSTVO A PODNEBÍ
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Španělsko a Portugalsko Autor: Mgr. Jana Kalandrová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
Autor: Mgr. Helena Nováková
Autor: Mgr. Jana Kalandrová
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Autor: Mgr. Jana Kalandrová
ENERGETIKA A TĚŽKÝ PRŮMYSL
Autor: Mgr. Miluše Šafářová
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
Autor: Mgr. Helena Nováková
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Česká republika Územní vývoj státu
Savci – řád: KVÍZ 3 Autor: Mgr. Eliška Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Severní Evropa Z_119_Evropa_Severní Evropa
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Východní Evropa Z_134_Evropa_Východní Evropa
Autor: Mgr. Jana Kalandrová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Miloslav Šůstek Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Politická mapa světa – Závislé a nezávislé státy Z_086_Politická mapa dnešního světa světa _Závislé a nezávislé státy Autor: Mgr. Miloslav Šůstek Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro seznámení žáků se závislými a nezávislými územími. Materiál rozvíjí nové znalosti a procvičuje vědomosti z nižších ročníků. Je určen pro předmět zeměpis.

Poznej název hlavního města a odpověz na otázky.

Otázky. 1. Název hlavního města 2. Zeměpisná poloha hlavního města 3. Název státu, kde se nachází hlavní město. 4. Má stát vlastní hranice? 5. Má tento stát vlastní vládu? 6. Může tento stát uzavírat smlouvy? 7. Počet těchto států.

Poznej název hlavního města a odpověz na otázky.

Otázky. 1. Název hlavního města 2. Zeměpisná poloha hlavního města 3. Název státu, kde se nachází hlavní město. 4. Má stát vlastní hranice? 5. Má tento stát vlastní vládu? 6. Může tento stát uzavírat smlouvy? 7. Počet těchto států.

Odpovědi 1. Název hlavního města - Moskva 2. Zeměpisná poloha hlavního města – 56°s.š. 37°v.d. 3. Název státu, kde se nachází hlavní město. - Rusko 4. Má stát vlastní hranice? - ano 5. Má tento stát vlastní vládu? - ano 6. Může tento stát uzavírat smlouvy? - může 7. Počet těchto států. - 200

Odpovědi 1. Název hlavního města - Nuuk 2. Zeměpisná poloha hlavního města – 64°s.š. 50°z.d. 3. Název státu, kde se nachází hlavní město. - Grónsko 4. Má stát vlastní hranice? - ano 5. Má tento stát vlastní vládu? - ne 6. Může tento stát uzavírat smlouvy? – nemůže 7. Počet těchto států. - 200

Křížovka Postup při vypracovávání: 1. překresli křížovku do sešitu 2. využij politickou mapu světa ve školním atlasu, vyhledávej závislá a nezávislá území 3. můžeš jako informační zdroj použít i internet 4. otázky máš na dalším slajdu 5. proveď kontrolu řešení

 

Otázky do křížovky 1.Státy dělíme na závislé a……? 2.Na kterém je závislé Gronsko? 3.Dříve vězněn Napoleon 4.Závislé státy leží většinou n jiném ….. 5.Guam závisí na…. 6.Uzemí na kterém válčila Velká Británie a Argentina ?? 7. Mauricius + … jsou ostrovy v Indickém oceánu. Mluví se zde francouzsky. 8.Největší ostrov na světě??? 9.Uzemí obklopené vodou ,často závislé ??? 10.Dříve největší kolonie ,Velká….. 11.Závislé uzemí na Velké Británii na Pyrenejském poloostrově?? 12. Souostroví a kraťasy stejně…

Správné řešení   N E Z V I S L É D Á K O A T U F Y R G B M

Nezávislé a závislé státy – předchozí ročníky - opakování   a/ ve 4. tisíciletí vznikaly první státy. Jaké byly přírodní podmínky těchto států? Která činnost byla v těchto státech rozvíjena? O které státy se jedná, u kterých řek, nížin. Ukaž je na mapě. b/ 20. století – utváření nezávislých států. Jaké změny proběhly po 1. světové válce, 2. světové válce, na počátku 90. let? Která změna proběhla 1. 7. 1997 na politické mapě světa? Jaká změna proběhne v Hongkongu v roce 2047? Co znamená rok 1999 pro Macao? c/ kdy vznikl český stát a se kterým panovnickým rodem je jeho vznik spojen?

Odpovědi a/ - příznivé klimatické podmínky zemědělství např. Mezopotámie, Egypt, Indie, Čína, řeky - Eufrat, Tigris, Nil, Indus, Ganga, Chang Jiang, nížiny – Mezopotámská, Indoganžská, Velká čínská b/ - po 1. světové válce – rozpad Rakousko – Uherska, zánik carského Ruska po 2. světové válce – zánik koloniálního systému počátek 90. let – sjednocení Německa, Společenství nezávislých států, rozpad Jugoslávie, rozdělení Československa, Hongkong se vrátil Číně, končí zachování autonomie Hongkongu, Macao přestalo být závislým územím Portugalska c/ - na přelomu 9. – 10- století. Přemyslovci

Řešení Nezávislý stát Závislá území Způsob vlády Způsob vlády vlastní   Nezávislý stát Závislá území Způsob vlády Způsob vlády vlastní Podřízeny vlastníkovi Uzavírání smluv Mohou uzavírat Nemohou uzavírat Státní hranice Vymezeny Počet 200 40

Otázky procvičování Uveď příklady nezávislých států, které politické organizace jsou členy?   Uveď příklady závislých území. Jaké jiné názvy můžeme použít pro označení závislých území?

Odpovědi otázky např. Česká republika, Slovensko, USA. Členy OSN   např. Gibraltar, Grónsko zámořská území, teritoria, departAMENTY

Spojovačka Přiřaď k sobě závislá území k mateřským nezávislým státům. Špicberky Austrálie Portorico USA Norfolk Nový Zéland Cookovy ostrovy Norsko Grónsko Velká Británie Réunion Dánsko Gibraltar Nizozemsko Velikonoční ostrov Francie Nizozemské Antily Aruba Chile  

Spojovačka správné řešení Špicberky Norsko Portorico USA Norfolk Austrálie Cookovy ostrovy Nový Zéland Grónsko Dánsko Réunion Francie Gibraltar Velká Británie Velikonoční ostrov Chile Nizozemské Antily Aruba Nizozemsko

A další otázky… U států Indie a Bermudy urči, zda se jedná o závislá území nebo nezávislé státy, jestli mohou uzavírat smlouvy, způsob vlády, zda mají vlastní hranice a počet takových států. U obou států urči zeměpisnou polohu. Uveď několik závislých území na Francii, USA, Velké Británii, Austrálii pomocí atlasu. Na kterých jiných státech jsou další závislá území? Uveď příklady nezávislých států, které byly dříve francouzskými, britskými, belgickými a portugalskými koloniemi. S jakými problémy se některé z těchto zemí musí dnes vyrovnávat?

A další odpovědi… Indie Bermudy Francie – např. Réunion nezávislý stát hranice vymezeny může uzavírat smlouvy vláda vlastní počet takových států – 200 zeměpisná poloha – 80 v.d. 20 s.š.   Bermudy závislé území nemůže uzavírat smlouvy vláda podřízena vlastníkovi počet takových států – 40 zeměpisná poloha – 65 z.d. 32 s.š. Francie – např. Réunion USA – např. Havajské ostrovy Velká Británie – např. Jižní Georgie Austrálie – např. Kokosové ostrovy JAR, Norsko, Chile, Japonsko, atd.

Osmisměrka Vyškrtej názvy států: Angola, Ghana, Kamerun, Indie, Indonésie, Kongo, Malawi, Mali, Maroko, Nauru, Pákistán, Rwanda, Vietnam, Zair. Tajenka – přeměna koloníí na nezávislé státy K D E R I A Z P S T N M O L V G U H C W

Řešení DEKOLONIZACE

Seznam použitých zdrojů File:St Basils Cathedral-500px.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, July 2004 (13 July 2004, according to EXIF data) [cit. 2014-03-26]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/ File:Nuukair.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 10:45, 9 July 2005 [cit. 2014-03-26]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/  Ing. Věra Dobrovolná – Školní atlas světa, Kartografie Praha 1998 Použité zdroje:   Josef Herink, Václav Valenta a kolektiv – Současný svět, nakladatelství České geografické společnosti 2010 Ing. Věra Dobrovolná – Školní atlas světa, Kartografie Praha 1998 Josef Herink, Stanislav Tlach – Základy zeměpisných znalostí, Česká geografická společnost Praha 2006 Paeddr. Milan Pohl – Zeměpisné testy III. – ICM 1995