Televize veřejné služby a amsterodamský protokol

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Advertisements

Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva Cíle a financování informační kampaně na podporu digitalizace.
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Vývoj SME segmentu a jeho exportní parametry Ivan Čopák Ř editel pro firemní sektory a nové obchodní příležitosti GE Money Bank.
Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Facility management ČSN EN
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Tv a net Pravidla licencování IPTV Kam kráčí české telekom. sítě Srní
11. prosince 2012 Lenka Fialková. Stát S Stát R půjčka ČR=stát PE PE společnost Příjemce půjčky úroky Stát SStát PEStát R příjem100 daň % dle.
Jaká bude dětská veřejnoprávní televize ČT :D? Petr Dvořák, generální ředitel České televize Jaká bude dětská veřejnoprávní televize ČT :D? Zlín Film Fest,
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
Veřejné podniky a státní monopoly
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
funkce médií ve společnosti moc médií
ÚVOD Management a marketing
Jak vybudovat úspěšnou zahraniční spolupráci II. Motto: Na ´družbu´ si již nehrajeme … Workshop IV.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Marketing v pojišťovnictví února 2007 E :00 – 15:30.
Jak se pozná sociální podnik
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
IFA, Česká republika 17. května 2011
Sociologie zpravodajství. Frekventovaná témata zkoumání produkce zpráv výběr událostí do zpráv vztah novinářů s informačními zdroji profesní normy a jejich.
Program ČT:D v evropském kontextu vysílání veřejné služby – M.Šmíd - Zlín
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
This presentation, including any supporting materials, is owned by Gartner, Inc. and/or its affiliates and is for the sole use of the intended Gartner.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Televizní vysílání v České republice
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
IFA Česká republika 1 Definice stálé provozovny: zpráva Pracovní skupiny 10 OECD Lenka Fialková 13. prosince 2011.
© Adolf Knoll National Library of the Czech Republic The Digital Library Initiative Adolf Knoll.
Český Krumlov listopadu Českokrumlovská mediální konference Budoucnost veřejnoprávních médií Regulace obsahu v digitální éře krátká úvaha.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
MARKETINGOVÝ MIX.
Masmédia.
Chudoba jako sociální problém
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor RPS, SROP a JPD 2 Evaluační aktivity 2008 Rámec podpory.
KAPITOLA 11: AKTIVNÍ BANKOVNÍ OBCHODY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Svobodný přístup k informacím 21. října 2005 V.Jurmanová Volemanová.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Občanský sektor. Veřejný prostor Klíčová slova: stát x člověk (občan) – mezi nimi se rozpíná prostor – zahrnuje věci veřejné Klíčová slova: stát x člověk.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
TRH (tržní mechanismus)
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
KAPITOLA 9: ZÁKLADNÍ DRUHY OPERACÍ - KOMERČNÍ BANKOVNICTVÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Měření sledovanosti obrazovek připojených k internetu Tomáš Bičík INNOVATION DAY, 7. října 2015.
Masová komunikace 2 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.. * Odbor médií a audiovize MK ČR * audiovize/default.htm
R EKLAMA A JEJÍ DRUHY PaedDr. Milan Báča. Hlavní úkoly reklamy Hlavní úkoly reklamy K hlavním úkolům reklamy patří:  zvýšit tržby z prodeje produktu.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Kvalita v sociálních službách jako proces
Produktová strategie a proces inovace ve společnosti Mironet.cz a. s.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Charakteristika a nástroje
Stát Definice, funkce, typy.
RESOLVE - Sustainable mobility and the transition to a low-carbon retailing economy“ Aleš Trnka Project manager 1 st of August, 2017.
Teorie fiskálního federalismu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Přístupnost , univerzální design a přístupnost
Role ČT v rozvoji DTT.
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Transkript prezentace:

Televize veřejné služby a amsterodamský protokol PhDr. Milan Šmíd workshop Veřejná služba ve veřejnoprávních médiích Český Krumlov, 8.-9. listopadu

- veřejná služba, tzv. „veřejnoprávnost“, se odvozuje od kategorie veřejného zájmu - veřejný zájem je kategorie vztahující se ke kolektivnímu rozhodování o společných věcech, s vlivem na celou komunitu - neurčitost kategorie veřejný zájem nemůže být důvodem jejího zrušení, vždyť i jeho protipól - "individuální svoboda" - je velice neurčitý a chybí mu přesnější vymezení. - veřejný zájem v sobě implicitně obsahuje permanentní veřejnou diskusi, průběžné hledání nových řešení a východisek - zavrhneme-li kategorii veřejného zájmu, brzy se vytvoří potřeba nějakého nového termínu, který by vyjádřil polaritu vztahu mezi individuálními, soukromými cíli a kolektivními potřebami sociálních skupin - kategorie veřejného zájmu není a nikdy nebude imunní vůči zneužití a jediným lékem proti takovému zneužití je diskuse v rámci otevřeného demokratického politického systému

- funkce veřejné služby nejsou předem dané, ale ve velké míře odrážejí společenská očekávání, tj. to, co se v dané zemi, v daném historickém, kulturním a politickém kontextu od vysílání vyžaduje, což se případ od případu může silně lišit; - televize jako celek plní především funkce, které jsou vlastní masové komunikaci obecně (informace, zábava, integrace, hodnotová korelace, kulturní kontinuita, vzdělávání apod.); - na těchto funkcích se v duálním systému podílejí oba sektory vysílání: veřejný i soukromý, ovšem v různém poměru, není zde ostrá hranice „buď/anebo“; - oprávnění existence veřejného sektoru vzniká tam, kde soukromý sektor objektivně nemůže nebo subjektivně odmítá plnit funkce masové komunikace v dané komunitě komplexně; - definice úkolů rozhlasu a televize veřejné služby vzniká z průběžné a nikdy nekončící diskuse, zadání je formulováno v různé míře obecnosti (raději zásady než konkrétní pořady).

Definice vysílatele plnícího veřejnou celostátní službu, podle EBU a) virtually all of the national radio and/or television households are in position and technically equipped to receive the entirety of the major radio and/or television progamme service with satisfactory technical quality; b) they are under an obligation to, and actually do, provide varied and balanced programming for all sections of the population, including a fair share of programmes catering for special/minority interests of various sections of the public, irrespective of the ratio of programme cost to audience; c) they actually produce and/or commission under their own editorial control a substantial proportion of the programmes broadcast

Definice vysílatele plnícího veřejnou celostátní službu, podle EBU a) všechny celostátní rozhlasové a/nebo televizní domácnosti jsou schopny a technicky vybaveny k příjmu rozhlasových a/nebo televizních programů v dostatečné technické kvalitě; b) mají povinnost, a skutečně tak činí, poskytovat rozmanité a vyvážené programy pro všechny části společnosti, včetně přiměřeného podílu pořadů vycházející vstříc zvláštním a menšinových zájmům nejrůznějších segmentů veřejnosti, bez ohledu na poměr programových nákladů ve vztahu ke sledovanosti; c) reálně vyrábějí a/nebo nechávají vyrábět v zakázce pod svojí redakční kontrolou podstatnou část z vysílaných programů.

Dilema TV veřejné služby v duálním systému: - Pokud se zaměří výslovně na menšiny, její sledovanost klesne natolik, že nastupuje otázka legitimity tzv. koncesionářského poplatku, který musí platit všichni diváci. - Pokud se takový vysílatel pokusí s komerční nabídkou soutěžit, vznikne otázka, zda existence poplatkem financovaného subjektu je nezbytná, když produkuje totéž, co jeho komerční konkurence. Dvě východiska dilematu: - Buď se poplatek zruší a veřejný vysílatel se stane státním rozpočtem dotovanou kulturní institucí pro "obsluhu menšin" s marginálním postavením v celkové sledovanosti. - Nebo se veřejný vysílatel pokusí o jistý kompromis mezi masovou a menšinovou produkcí, aby mu sledovanost neklesla natolik, že by se mohl zpochybnit jeho legitimitu poskytovatele veřejné služby pro většinové publikum.

Velikost trhu - limit domácí plurality Teoreticky lze zrušit Český rozhlas a Českou televizi jako veřejnoprávní subjekty, vysílání nezanikne, ALE - malý trh nevygeneruje dostatečné zdroje k tomu, aby komerční sektor produkoval stejné služby v dostatečné rozmanitosti, - pouze v podmínkách silného trhu mohou komerční televize věnovat více prostředků na obsluhu specifických menšinových zájmů a na investičně náročnou původní domácí tvorbu. -V Evropě je jen pět zemí, které jsou schopny financovat pluralitu televizní nabídky z domácích zdrojů na komerčním základě - jsou to Velká Británie, Německo, Francie, Itálie a Španělsko. Ostatní země musí počítat s tím, že větší část jejich vysílání bude laciný zahraniční import. Pokud by z ČRo a ČT vznikla dotovaná nezisková organizace, vzniká nebezpečí další marginalizace při krácení státních rozpočtů.

Budoucnost vysílání veřejné služby - Rada Evropy, Praha 1994 Úkoly veřejné služby: Účastnické státy odsouhlasily, že vysílatelé veřejné služby se v dimenzích základního rámce, kterým jsou definováni, a bez předpojatosti ke specifičtějšímu poslání veřejné služby, musí principiálně řídit těmito úkoly: 1. poskytovat prostřednictvím svého programu orientační body pro všechny členy veřejnosti a být faktorem sociální soudržnosti a integrace všech jednotlivců, skupin a společenství. Konkrétně - musí odmítnout jakoukoli diskriminaci ať už z kulturního, sexuálního, náboženského nebo rasového hlediska či jakoukoli formu společenské segregace, 2. poskytovat prostor pro veřejné diskuse, ve kterých mohou být vyjádřeny názory a náhledy co nejširšího spektra lidí, 3. vysílat nestranné a nezávislé zpravodajství, informace a komentáře, 4. rozvíjet pluralistické, novátorské a různorodé typy pořadů, které budou mít vysoký etický a kvalitativní standard a neobětují hledání kvality silám trhu,

Budoucnost vysílání veřejné služby - Rada Evropy, Praha 1994 6. reflektovat nejrůznější filozofické myšlenky a náboženské proudy ve společnosti, aby se tak upevňovalo vzájemné porozumění a tolerance, a propagovat dobré vztahy v mnohoetnických a mnohokulturních společnostech, 7. přispívat aktivně prostřednictvím programu k většímu porozumění a rozšiřování různorodostí národního a kulturního dědictví, 8. zajistit, aby nabízené programy obsahovaly podstatné množství původních produkcí, především filmů, dramatických útvarů a dalších tvůrcích počinů, mít na paměti, že je třeba využívat nezávislé producenty a spolupracovat s filmovým sektorem, 9. rozšiřovat dostupnou nabídku a výběr divákům a posluchačům, nabízet programové služby, které nejsou normálně poskytovány komerčnímu vysílateli.

Amsterodamský protokol: Protokol o vysílání veřejné služby, který bude připojen ke Smlouvě o EU an ES a stane se její integrální a závaznou součástí. (Přijato na zasedání Evropské rady v Amsterdamu ve dnech 16.- 17. června 1997) VYSOKÉ SMLUVNÍ STRANY MAJÍCE ZA TO, že systém veřejného vysílání ve členských státech má přímý vztah k demokratickým, sociálním a kulturním potřebám společnosti v každém z nich a k potřebě zachovat pluralismus médií SE DOHODLY na následujících interpretativních ustanoveních, která budou připojena ke Smlouvě ustavující Evropské společenství; Ustanovení Smlouvy ustavující Evropské společenství nejsou na újmu pravomoci členských států poskytovat finanční prostředky na vysílání veřejné služby, pokud je takovéto financování poskytováno vysílacím organizacím k naplňování poslání veřejné služby tak, jak byly přiděleny, definovány a zorganizovány každým členským státem, a pokud toto financování neovlivňuje podmínky obchodu a soutěže ve Společenství v míře odporující společnému zájmu, přičemž se přihlédne k realizaci poslání této veřejné služby.

Amsterodamský protokol nevyřešil spor o financování veřejné služby uvnitř EU. Spory dále pokračují. Věci se řeší případ od případu. Již v 90. letech stížnosti EK na italskou, francouzskou, španělskou televizi veřejné služby ze strany komerčních konkurentů pro nedovolenou podporu státu při podnikání, (např.France 2 a 3 zvýšily své základní jmění státními dotacemi, dtto v případě RAI, která navíc získala privilegovaný úvěr) Stížnosti EK na tematické kanály televizí veřejné služby: - BBC News 24 (zpravodajský, bez reklamy) - KiKa (německý dětský, animované filmy) - potenciální sportovní kanály.

RESOLUTION OF THE COUNCIL AND OF THE REPRESENTATIVES OF THE GOVERNMENTS OF THE MEMBER STATES, MEETING WITHIN THE COUNCIL of 25 January 1999 concerning public service broadcasting (1999/C 30/01) THE COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION AND THE REPRESENTATIVES OF THE GOVERNMENTS OF THE MEMBER STATES OF THE EUROPEAN COMMUNITY, MEETING WITHIN THE COUNCIL, (A) - referring to the Council's discussion on public service broadcasting; (B) considering the fact that public service broadcasting, in view of its cultural, social and democratic functions which it discharges for the common good, has a vital significance for ensuring democracy, pluralism, social cohesion, cultural and linguistic diversity; (…) NOTE AND REAFFIRM THAT: (1)- the Amsterdam protocol confirms that it is the unanimous will of the Member States to stress the role of public service broadcasting;

(2)- thus the provisions of the Treaty establishing the European Community shall be without prejudice to the competence of Member States to provide for the funding of public service broadcasting insofar as such funding is granted to broadcasting organisations for the fulfilment of the public service remit as conferred, defined and organised by each Member State, and insofar as such funding does not affect trading conditions and competition in the Community to an extent which would be contrary to the common interest, while the realisation of the remit of that public service shall be taken into account; (3)- the fulfilment of the public service broadcasting's mission must continue to benefit from technological progress; (4)- broad public access, without discrimination and on the basis of equal opportunities, to various channels and services is a necessary precondition for fulfilling the special obligation of public service broadcasting; (5)- according to the definition of the public service remit by the Member States, public service broadcasting has an important role in bringing to the public the benefits of the new audiovisual and information services and the new technologies; (6)- the ability of public service broadcasting to offer quality programming and services to the public must be maintained and enhanced, including the develÜopment and diversification of activities in the digital age; (7)- public service broadcasting must be able to continue to provide a wide range of programming in accordance with its remit as defined by the Member States in order to address society as a whole; in this context it is legitimate for public service broadcasting to seek to reach wide audiences.

Závěry: Teoreticky je možné obejít se bez TV veřejné služby. ALE… - sníží se rozmanitost nabídky, zvláště na malých národních trzích - zúží se prostor pro veřejnou diskusi v TV, nevyužijí se kapacity televize pro fungování demokratického politického systému - sníží se počet domácích televizních, zvláště dramatických pořadů - cosi bude ve společnosti chybět. Proč rušit? V čím zájmu? Prognóza vývoje v dlouhodobé perspektivě: Se zvyšující se pluralitou nabídky (digitální vysílání) role vysílatelů veřejné služby poklesne a omezí se jen na některé funkce (standardy, menšinové zájmy, vysoká kultura, veřejná diskuse). Je velmi pravděpodobné, že v polovině století budou existovat TV veřejné služby jen jako státem dotované kulturní instituce. Do doby digitální hojnosti je však daleko a proto rušit existující systém by zatím bylo předčasné. Měl by však lépe sloužit.

Děkuji za pozornost, Milan Šmíd