Opylení a oplození rostlin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Olga Kačenková Emilie Řezníčková
Advertisements

Název Generativní orgány rostlin – Plody Předmět, ročník
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Plody Přírodopis VY_32_INOVACE_179, 9. sada, Př3 ANOTACE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ČÁSTI TĚLA ROSTLIN DÍL 2. Květy a plody.
Digitalizace výuky Příjemce
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Rozmnožování rostlin Opylení
Generativní orgány rostlin
BiO Kategorie C,D 2014/15.
Nahosemenné rostliny „Gymnospermae“
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
PLOD.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Plod Bohumil Bareš.
Obecná botanika Semena a plody.
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Listy, květy a plody rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Plod (fructus).
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KVĚT rostlinný orgán, sloužící k ……………………………………….
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
Květ a květenství autor: David Hainall.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
14.1 Květ, plod, semena plody květy semena
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Morfologie rostlin – plod
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Plody.
 A, rozlišené na A Např. u sedmikrásky  B, Nerozlišené, mající.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0115 Mgr. Jan Marek.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
PLODY.
KVĚTENSTVÍ.
SEMENA A PLODY.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Matoušek Libor. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Člověk a jeho svět 4. ročník
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_19_15B_Plody Téma: Přírodopis pro 7. ročník.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Krytosemenné.
Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Pohlavní orgány Květ a květenství
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA.
Název prezentace (DUMu):
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
BOTANIKA.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Období: září – prosinec 2011
Transkript prezentace:

Opylení a oplození rostlin

Oplození = splynutí pohlavních buněk, předchází mu opylení ( i několik měsíců ) Opylení = přenos pylových zrnek na samičí část květu a jejich uchycení

Opylení 1. u nahosemenných – probíhá přímo na nahém vajíčku, na které dopadne pyl ( přenesený větrem) 2. u krytosemenných – vajíčka ukryta v semeníku, pyl se po přenosu uchycuje na horní části pestíku - blizně

Přenos pylu u krytosemenných - rostliny větrosnubné ( anemofilní ) - pyl drobný, moučnatý, ve velkém množství - nitky tyčinek tenké, nebo pohyblivé celé květenství - blizny velké - květy bez obalů nebo s obaly drobnými - větrosnubné dřeviny kvetou před olistěním - květy nevylučují nektar Větrem

Hmyzem - rostliny hmyzosnubné ( entomofilní ) - rostliny lákají opylovače – barvou, velikostí, vůní, mechanic- kým přizpůsobením, nadprodukcí pylu a tvorbou nektaru - pylová zrna s olejovitým povlakem nebo výrustky - často velmi těsné vztahy - přizpůsobení celé stavby květu

Způsoby opylení 1. AUTOGAMIE =opylování pylem téhož květu 2. ALLOGAMIE = opylování pylem jiného květu - jiný květ téže rostliny ( geitogamie ) - květ jiné rostliny, ale téhož druhu ( xenogamie,cizosprašnost) - květ jiného druhu, odrůdy nebo rodu ( křížení ) obrana proti autogamii – tyčinky dozrávají dříve než pestíky ( proterandrie), tyčinky dozrávají později než pestíky (protorogynie)

Opylování v praxi Při určování počtu včelstev nutných k zajištění opylování je nutno brát v úvahu : 1. Typ rostliny nebo odrůdy – samosprašné, cizosprašné 2. Zvláštní typy – např. triploidnost odrůd jabloní 3. Vzdálenost opylovačů 4. Atraktivnost rostlin pro včely 5. Počasí 6. Délku doby květu

Příklady potřeby včelstev pro opylování

Oplození = splynutí pohlavních buněk – u krytosemenných rostlin dochází k dvojímu oplození

Stavba vajíčka

Oplození Před vysypáním z prašníků se jádro pylového zrnka dělí : 1. buňka = generativní 2. buňka = vegetativní V příznivých podmínkách pyl ulpělý na blizně vyklíčí v pylovou láčku a ta prorůstá semeníkem – generativní buńka se dále dělí na dvě( spermatické ) buňky; vegetativní, ktera jí poskytovala výživu zaniká. Dvě spermatické buňky zajistí dvojí oplození : 1. jedna splyne s jádrem zárodečného vaku = endosperm (živné pletivo ) 2. jedna splyne s vaječnou buňkou = embryo (zárodek, zygota)

Plod Současně s přeměnou vajíčko – semeno se mění pestík ( popř. Jiné části květu) – plod Význam : ochrana a šíření Čnělky + blizny + stěny semeníku = oplodí Oplodí : sklerenchymatické (lískový oříšek), dužnaté ( bobule révy vinné), kožovité ( nažky slunečnice); někdy je rozlišeno v několik vrstev : např. Třešeň – vnější blanitá, střední dužnatá, vnitřní sklerenchymatická

Stavba plodu : v závislosti na šíření plodů a semen Rozdělení plodů : 1. plody pukavé – v době zralosti se otevírají a uvolňují semena, jsou suché zpravidla vícesemenné 2.plody nepukavé – v době zralosti se neotevírají, oddělují se od mateřské rostliny buď v celku nebo se rozpadají na části obsahující semena; jsou dužnaté i suché jsou jedno i vícesemenné

Plody pukavé Lusk –z jednoho plodolistu; suchý plod, puká 2 švy a ½ plodolistu ( chlopně) se od sebe oddělují ( hrách ) Šešule – podobná, ze dvou plodolitů, puká 2 chlopněmi mezi kterými je blanitá přepážka, většinou opačně než lusk (hořčice) Měchýřek – z jednoho plodolistu, puká 1 švem (pivoňka) Tobolka – ze 2 nebo více srostlých plodolistů; puká buď skulinami ( mák ), chlopněmi ( šeřík ) nebo víčkem ( blín)

Šešule hořčice

Plody nepukavé 1 Suché – jednosemenné, oddělují se v celistvosti Oříšek – jednosemenný plod; tvrdé dřevnaté oplodí volně objímá semeno; Nažka – jednosemenný plod, suchý, oplodí je blanité nebo kožovité a objímá semeno těsněji; Obilka – podobná nažce, ale oplodí přiléhá k semenu těsně 2.Suché – poltivé, dělí se na jednosemenné plůdky Dvojnažka Tvrdka Struk

Plody nepukavé Dužnaté Peckovice -tři vrstvy oplodí – blanitá, dužnatá, sklerenchymatická Malvice – blanitá a dužnatá vrstva, v ní pergamenovitý jadřinec se semeny; na tvorbě plodu se podílelo i lůžko květu Bobule – vnější blanitá vrtva, v dužnaté vrstvě rozpýlena semena

Souplodí - více plodů nahloučených na i stonku, vznikla z 1 květu ( jahoda – nažky na zdužnatělém lůžku) Plodenství - více nahloučených plodů – z květenství (ananas, moruše )

Šíření plodů Větrem

Prostřednictvím živočichů – na povrchu těla

-uvnitř těla – dužnaté oplodí je ztrávene, semena vycházejí s trusem

Samočinně

Vodou