“. Pozorování Měření Experimentování… Stanovení obecných hypotéz : Logické soudy Logické operace Formulace závěrů Jejich verifikace (ověřování pravdivosti)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: "Viděli jsme Pána! " On jim však odpověděl: "Dokud.
Advertisements

K novověké filosofii 16.–17. století
Úvod do studia dějepisu
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Základní pojmy a souvislosti
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
Úvod do učiva dějepisu.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Fundament a jeho strukturace Fundamentální teologie, Denisa Červenková.
5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie,
Metodologie historického výzkumu volného času
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
6. Je dobro dáno povinností?
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
LISTY SVATÉHO PAVLA Motivační pomůcka CESTY KATECHEZE č. 1/2009.
Technika (z řeckého techné – řemeslo, umění) je základní označení pro složku lidské kultury, která zaručuje schopnost nebo dovednost v kterémkoli oboru.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
Metaetika Shrnutí.
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Základní principy geografického výzkumu
Environmentální etika
Filosofie křesťanského středověku
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
_____________________________________ FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE Teologické nauky 2009/2010 ThLic. Mgr. Denisa Červenková.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
FILOsOFIE A VĚDA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
Stát Definice, funkce, typy.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Šťastný, úspěšný, zdárný život x morálka, povinnost
Fundament a jeho strukturace
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Základní filozofické otázky
Metody pedagogiky.
Člověk a příroda Fyzika.
Transkript prezentace:

Pozorování Měření Experimentování… Stanovení obecných hypotéz : Logické soudy Logické operace Formulace závěrů Jejich verifikace (ověřování pravdivosti)

Jak probíhá verifikace – poznání pravdy? – vědecký postup Hypotéza 1Hypotéza 2Hypotéza 3Hypotéza 4… n Závěr 1Závěr 2Závěr 3Důsledek 1… n Pozorování závěrů a důsledků: Je hypotéza pravdivá? NE: logickým rozporem nebo objevem nových faktů = FALZIFIKACE HYPOTÉZY (hypotéza je chybná, nepřijatelná) MOŽNÁ: hypotéza nebyla Falzifikována, ale nebylo ani možné ověřit všechny důsledky, mohou se objevit nová fakta PLAUZIBILITA HYPOTÉZY (tj. její přijatelnost)

Příklad falzifikace: einsteinova-teorie-otresena-neutrina-jsou-rychlejsi- nez-svetlo.html einsteinova-teorie-otresena-neutrina-jsou-rychlejsi- nez-svetlo.html revoluce-zatim-nenastala-za-nadsvetelnou-rychlosti- neutrin-je-chyba.html revoluce-zatim-nenastala-za-nadsvetelnou-rychlosti- neutrin-je-chyba.html

Poznatelnost světa vědeckým způsobem Žádné pozitivní tvrzení nemůžeme s jistotou označit za pravdivé K plné pravdě se můžeme postupně blížit NÁZOROVÁ PLURALITA NUTNOST TOLERANCE K JINÉMU NÁZORU

Zjevení = darované poznání Týká se především monoteistických náboženství Jeho přijatelnost je postavena na nefalzifikované hypotéze, že existuje spirituální oblast, která Přesahuje hmotný svět Člověk se na ní podílí

Z J E V E N Í Teologická tvrzení o Bohu: lze je falzifikovat pouze na základě logického sporu Tvrzení o člověku a o světě: lze uplatnit falzifikační postup založený na schopnostech lidského rozumu. Pokud se nedospěje k jednoznačné falzifikaci, jsou příslušná tvrzení PLAUZIBILNÍ stejně jako každá nefalzifikovaná vědecká hypotéza. Zjevení Boží je přijatelným zdrojem poznání pravdy o člověku a o světě. Doplňuje vědecké poznání, protože počítá se spirituální dimenzí člověka.

Historie vztahu mezi vědou a náboženstvím Východiska: Vztah mezi vědou a náboženstvím se utvářel během dějin v závislosti na stupni lidského poznání a prošel několika základními podobami. Moderní věda vznikla v lůně křesťanské kultury. Je možné dokázat, že křesťanské náboženství právě svým pojetím Boha jako stvořitele a člověka jako správce Bohem stvořeného světa umožnilo vznik moderní vědy.

Jednotlivé etapy vývoje vztahu mezi vědou a náboženstvím 1. podřízenost vědy vůči náboženství 2. konflikt mezi vědou a náboženstvím (někdy) 3. separace vědy a náboženství 4. dialog mezi vědou a náboženstvím 5. integrace vědy a náboženství V historii se často prolínaly.

1. Podřízenost vědy vůči teologii Starověk a celý středověk Moderní věda neexistovala; věda se rozvíjela v lůně filosofie přírody Teologie byla považována za královnu věd – určovala, co je správné poznání a co omyl: vědecký poznatek nemohl odporovat teologickému poznání Křesťanství však vědu nebrzdilo, naopak jí poskytlo myšlenkový rámec, v němž se mohla rozvíjet

2. Konflikt mezi vědou a náboženstvím Konflikt mezi vědou a náboženstvím nebyl nikdy vyostřený tak, jak to podávali někteří autoři 19. století v duchu racionalismu Konflikty byly, ale byly specifické. Zpravidla nešlo o vědecký objev sám, ale o filosofii, ze které vycházel. Příklady: Galileo Galilei: útok na aristotelskou filosofii Darwinova evoluční teorie: narušení aristotelské spojitosti mezi fyzickým a morálním řádem – ohrožení společenské morálky Giordanno Bruno a jeho víra v nadřazenost egyptského panteismu nad křesťanským náboženstvím

3. Oddělení vědy a náboženství Přelom 19. a 20. století Vzájemné uznání svébytnosti teologie a ostatních věd (odlišnost oborů a vlastních důkazů; hranice poznání). Příklady: I. Kant: náboženství je požadavkem praktického rozumu, věda čistého rozumu A. Comte: teologické poznání je předvědecké L. Wittgenstein: o věcech, o kterých nelze vědecky mluvit, je lépe mlčet (tajemství víry) Teologie je vykázána do oblasti iracionality

4. Dialog mezi vědou a náboženstvím Iniciativy věřících vědců – snaha o dialog 1936 založení Papežské akademie věd (Pius XI.) – oficiální platforma pro dialog, projev zájmu o vědu Papežské dokumenty Příprava II. vatikánského koncilu (Congar, Rahner, de Lubac): autonomie vědy, vzájemný dialog Papež Jan Pavel II.: Fides et Ratio; vznik mezinárodních center studující vztah mezi teologií a světem (interpretace světa) V České republice: ČKA a časopis Universum

5. Integrace vědy a náboženství Cílem dialogu vědy a náboženství je společné nalézání úplnějšího a hlubšího pochopení světa a člověka. Věda může očistit náboženství od omylů a pověr, náboženství může očistit vědu od idolatrie a falešných absolutností. Věda i náboženství se mohou vzájemně uvádět do širšího světa, do světa, v němž obé mohou vzkvétat.„ (Jan Pavel II., 1987). Cesta interdisciplinárního dialogu mezi vědci.

Vztah mezi vědou a vírou: 1.Podřízenost2. Někdy boj3. Autonomie 4. Dialog5.Integrace SVĚT

Prameny: LOKAJÍČEK, M. V. K poznávání pravdy o světě a člověku, in Teologické texty, 3, 2006, s. 132 – 134. KRUMPOLC, E. Vztah mezi vědou a náboženstvím a jeho dějinné proměny, in Studia theologica, 8, 2002, s. 35 – 44.

Zpracovalo Katechetické a pedagogické centrum Biskupství královéhradeckého v rámci projektu „Využití křesťanského dědictví ve výuce“. Určeno pouze pro výukové účely. 2012