Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/21.3732 VY_32_INOVACE_118 Anotace: opakování - podmět, přísudek, základní skladební dvojice, slovní druhy, rody podstatných jmen Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák poznává skladební dvojice, žák skloňuje podstatná jména, žák poznává slovní druhy Klíčová slova: podmět, přísudek, základní skladební dvojice, slovní druhy, rody podstatných jmen Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, druhé období Typická věková skupina: 9 let Metodické doporučení: pracovní listy lze využít pro samostatnou či skupinovou práci Ověřeno v praxi dne: 16. 6. 2014 Ve třídě: 4. ročník
Opakování učiva 4. ročníku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Vacková. Dostupné na www.zsamsslapy.wbs.cz
Doplň do textu Základní skladební dvojici tvoří _________ a __________. Přísudek zastupuje pouze jeden slovní druh:_____________ Celý slovesný tvar vyjadřuje:_______________ Podmět mohou zastupovat tyto slovní druhy:___________, ___________, ___________ Na podmět se ptáme pádovou otázkou:________________ Napiš postup při hledání základní skladební dvojice: ___________________________________________ Přísudek může být holý a ______________. Napiš příklad rozvitého podmětu:____________________
Správné řešení Základní skladební dvojici tvoří podmět a přísudek. Přísudek zastupuje pouze jeden slovní druh: slovesa Celý slovesný tvar vyjadřuje: přísudek Podmět mohou zastupovat tyto slovní druhy: podstatná jména, zájmena, číslovky Na podmět se ptáme pádovou otázkou: 1. pádem Kdo? Co? Napiš postup při hledání základní skladební dvojice: nejprve hledám přísudek – (slov. druh sloveso/a) vyhledám podmět 1. pádem Kdo? Co? Přísudek může být holý a rozvitý. Napiš příklad rozvitého podmětu: nebezpečná zvířata
Vyhledej a vyznač základní skladební dvojice, u podmětu nezapomeň určit správný rod, doplň i/y/a. r. m. ž Barevní motýli létali na louce plných květů. Hluboké propasti byl_ zavaleny kamením. V lesní školce vyrostl_ pěkně urostlé modříny. Studenti na zkouškách prokázal_ své znalosti a dovednosti. Maminky své děti doprovázel_ na výstavu loutek. Děti stavěl_ na školním pískovišti hrady. Stěhovaví ptáci odlétl_ do teplých krajin. Velké traktory jezdil_ po poli. Na jabloni dozrál_ sladká jablka. Zimní kola na autě byl_ přezuta.
Vyhledej a vyznač základní skladební dvojice, u podmětu nezapomeň určit správný rod, doplň i/y/a. r. m. ž. Barevní motýli létali na louce plných květů. r. ž. Hluboké propasti byly zavaleny kamením. V lesní školce vyrostly pěkně r. m. n. r. m. ž. urostlé modříny. Studenti na zkouškách prokázali své znalosti a r. ž. r. ž. dovednosti. Maminky své děti doprovázely na výstavu loutek. Děti stavěly na školním pískovišti hrady. Stěhovaví ptáci odlétli do teplých r. m. n. r. stř. krajin. Velké traktory jezdily po poli. Na jabloni dozrála sladká jablka. r. stř. Zimní kola na autě byla přezuta.
Oprav chyby v textu. Je napsaný text na jedničku? Děti se ůčastnili dědského dne na hřišti. Lvy v zoo bily blýsko nás . Visoko v krkonoších napadlo mnoho sněhu. Diváci se vihrnuly z víchodu divadla. vychovatelky z dětmi se procházeli vparku. Veliké záplavi zničili mnoho Obitných domů. Omily se dali napravit. Těšíme se na prázniny a visvětčení.
Byl napsaný text na jedničku? Oprava chyb v textu Děti se účastnily dětského dne na hřišti. Lvi v zoo byli blízko nás. Vysoko v Krkonoších napadlo mnoho sněhu. Diváci se vyhrnuli z východu divadla. Vychovatelky s dětmi se procházely v parku. Veliké záplavy zničily mnoho obytných domů. Omyly se daly napravit. Těšíme se na prázdniny a vysvědčení.
Do neúplných vět doplň vhodné podměty v čísle množném. ________ si poskakovala na zahradě. ________ pluli po hlubokém jezeře. ________ pluly po hlubokém jezeře. ________ plavala po hlubokém jezeře. ________ se hádaly o hračku na pískovišti. ________ se hádali o hračku na pískovišti. ________ mi hodně pomáhali.
Vhodné podměty v čísle množném. Děvčata si poskakovala na zahradě. Námořníci pluli po hlubokém jezeře. Lodě pluly po hlubokém jezeře. Kachňata plavala po hlubokém jezeře. Děti se hádaly o hračku na pískovišti. Kluci se hádali o hračku na pískovišti. Spolužáci mi hodně pomáhali.
Urči slovní druhy a zapiš je do kroužků čísly. Hluboké rány se musely vyčistit. V lesní školce pobývají děti hodně venku. Studenti v testech prokázali své znalosti a dovednosti. Maminky své děti doprovázely na první letní setkání.
Určené slovní druhy pomocí čísla 5 7 5 7 2 1 Hluboké rány se musely vyčistit. V lesní školce pobývají děti hodně venku. Studenti v testech prokázali své znalosti a dovednosti. Maminky své děti doprovázely na první letní setkání. 6 1 3 8 5 1 4 2 1
Citace: Obrázek: Klipart