Leipzig: Zentralantiquariat der DDr. 1978

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdálenosti bodů, přímek a rovin.
Advertisements

Užití poměru (graficky)
Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Měření na mapách.
Konstrukce trojúhelníků
Stereometrie - Vzdálenosti, odchylky
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Užití Thaletovy kružnice
Krychle ABCDA´B´C´D´s podstavou ABCD v obecné rovině a
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Obecné řešení jednoduchých úloh
Rovnice roviny Normálový tvar rovnice roviny
Základní konstrukce Rovnoběžky.
Základní konstrukce Kolmice.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Kovoprog – geometrické prvky, modifikace a kontury frézování
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (grafické)
Obecně můžeme řešit takto:
VY_32_INOVACE_04 - SÍLA, SKLÁDÁNÍ SIL
Buzola.
Mapa a buzola.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
MAGNETICKÁ INDUKCE.
2.přednáška Mongeova projekce.
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Registrační číslo projektu
Měření úhlů.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
7. přednáška Metrologie rovinného úhlu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Vztažné soustavy Sledujme pohyb skákajícího míče v různých situacích.
Užití Thaletovy kružnice
Zeměpisná poloha.
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
ZÁKLADNÍ GEOMETRICKÉ KONSTRUKCE
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Šablona:III/2 – Inovace.
Co mají společného tyto obrázky???
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
32.
Tvar a rozměry Země.
VY_12_INOVACE_Pel_III_17 Jehlan Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Název školy: Svobodná základní škola, o. p. s
B.Kahánková, L.Kyselá, K.Kulišťáková, N.Smetanová
konstrukce, měření velikosti osa úhlu, operace s úhly
Rýsování kolmic Matematika 4. ročník Lenka Blažková 2012.
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Schodiště – postup zakreslování
URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN V PŘÍRODĚ
TECHNICKÉ ČINNOSTI , TECHNICKÉ KRESLENÍ
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Konstrukce trojúhelníku
Základní konstrukce Kolmice.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Geometrické konstrukce v technickém kreslení Bogdan Nogol
Graf závislosti rychlosti na čase
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Konstrukce trojúhelníku
Konstruktivní úlohy na rotačních plochách
TÉMA: Úlohy na rýsování kolmic a rovnoběžek
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Leipzig: Zentralantiquariat der DDr. 1978 Lukas Voch Die Kunst Sonnenuhren auf das Papier oder eine Mauer zu Zeichen Leipzig: Zentralantiquariat der DDr. 1978

Faksmile vyd.: Augsburg, Matthaeus Riegers sel. Söhnen 1778 Lukas Voch 1728-1783 Faksmile vyd.: Augsburg, Matthaeus Riegers sel. Söhnen 1778

všechny uvedené typy hodin lze konstruovat dle tabulek a použít pravítka speciálně zhotoveného (viz dále) nebo následně zvětšit příslušným koeficientem použití dvanáctkové číselné soustavy číslo zapsané jako 1-5-10 odpovídá číslu 1x122 + 5x121 + 10x120 = 144 + 60 + 10 = 214 hodiny se navrhují pro výšku gnómonu 1-0-0, tj. 144 základních jednotek od r. 1806 na našem území základní jednotky: 1 stopa = 12 palců 1 palec = 12 čárek bere se v úvahu velikost hodin 4,5 až 6 stop pro zvolenou délku se zhotoví pravítko – dělení na 12 dílů a tyto dále na 12 dílů

Pravítko s dvanáctkovým dělením Potřebné nářadí a nástroje běžné nářadí za pomocí kterých vyrobíme: pravítko úhloměr trojúhelník (šablona) olovnice vodováha nebo deklinatorium kompas Pravítko s dvanáctkovým dělením

Pomůcka s úhloměrem použitím pomůcky a kompasu lze určit azimut stěny kniha popisuje rovněž způsob, jak lze hodiny vytvořit pomocí úhloměru a kružítka (přenášení poloměru, dělení úhlu)

Trojúhelník - šablona pomocí šablony lze nastavit polohu ukazatele šablonu můžeme vybavit olovnicí úhel  odpovídá zeměpisné šířce stanoviště hodin

Kniha umožňuje zhotovení hodin pomocí tabulek: vodorovné (jižní) svislé jižní svislé severní východní (ranní) západní (večerní) hodiny orientované na JV či JZ Pomocí úhloměru a kružítka lze vytvořit vodorovné hodiny a svislé jižní. V knize je návod pro kreslení hodin na zeď pomocí zhotovené předlohy na papíře.

Vodorovné hodiny vynesení polední přímky a – b odečtení vzdálenosti c – b z tabulky v bodě b vztyčení kolmice – vodorovná přímka vynášení bodů pro 1 hodinu před polednem a po poledni, pro 2 hodiny, 3, 4, 5

spojení bodů – nákres hodinových čar - 7. ranní až 5. odpolední proložení kolmé přímky v bodě c (6. ranní a 6. odpolední hodina) zjištění vzdálenosti c – h (pata gnómonu) při realizaci hodin vztyčení gnómonu v bodě h

Vodorovné hodiny – názorný postup 1. Polední přímka a – b 2. Odečtení vzdálenosti c – b z tabulky

3. v bodě b vztyčení kolmice 4. vynášení bodů pro 1 hodinu před polednem a po poledni, pro 2 hodiny, 3 ..

spojení bodů – nákres hodinových čar - 7. ranní až 5. odpolední proložení kolmé přímky v bodě c (6. ranní a 6. odpolední hodina) prodloužení hod. čar pro 7., 8., 4. a 5. hodinu

8. zjištění vzdálenosti c – h (pata gnómonu) 9. při realizaci hodin vztyčení gnómonu v bodě h

Porovnání výsledků s programem SHC:

Svislé jižní hodiny polední přímka A – B odečtení vzdálenosti C – D z tabulky v bodě D vztyčení kolmice vynášení bodů pro 1 hodinu před polednem a po poledni, pro 2 hodiny, 3, 4, 5

Názorný postup 2. odečtení vzdálenosti C – D z tabulky 3. v bodě D vztyčení kolmice

4. vynášení bodů pro 1 hodinu před polednem a po poledni, pro 2 hodiny, 3, ...

spojení bodů – nákres hodinových čar - 7. ranní až 5. odpolední proložení kolmé přímky v bodě c (6. ranní a 6. odpolední hodina) prodloužení hod. čar pro 7., 8., 4. a 5. hodinu

Porovnání výsledků s programem SHC:

Svislé severní hodiny

Východní (ranní) hodiny vynesení svislice C – D volba bodu E vodorovná přímka A – B (kolmice k C – D procházející bodem E) rovnoběžka s A – B ve vzdálenosti 1-0-0, přímka H – F

odečtení vzdálenosti Fk z tabulky No 3 body E a k proložíme přímku L – M z bodu E vynášíme vzdálenosti na přímku L – M pro VII. (V.), VIII. (IV.), IX., X. a XI. hodinu dle tabulky kolmo na přímku L – M vyznačíme průsečíky hodinových čar s touto přímkou

odečtení vzdálenosti Fk z tabulky No 3 body E a k proložíme přímku L – M z bodu E vynášíme vzdálenosti na přímku L – M pro VII. (V.), VIII. (IV.), IX., X. a XI. hodinu dle tabulky kolmo na přímku L – M vyznačíme průsečíky hodinových čar s touto přímkou

 

Kontrola správného sklonu úhel  by měl být doplňkem k zeměpisné šířce

Západní (odpolední) hodiny - shodný sklon, opačným směrem - shodné vzdálenosti hod. přímek pro shodný hod. úhel - gnómon na průsečíku šikmé přímky s 6. hod. čárou odpolední

Západní (odpolední) hodiny

Svislé hodiny orientované na JV či JZ Určení azimutu stěny JZ JV zvolíme příklad stěny otočené od jihu o 25° směrem k východu

použitím pomůcky a kompasu lze určit azimut stěny

Pro návrh hodin se používají dvě tabulky Tabulka No 4 pro azimuty od 1° do 89°

Ke konstrukci se využije znalost číselníku horizontálních hodin 1. vyznačí se vodorovná přímka A – B 2. svislice, průsečík je bodem E

3. z tabulky No 4 odečteme vzdálenost C - E pro zvolený azimut 25° odečteme údaj 1-2-8 4. vyznačíme na svislici bod C

5. z tabulky No 5 odečteme vzdálenost E - H 6. na přímce A – B vyznačíme bod H ve vzdálenosti 0-5-7

7. z bodu H vztyčíme svislici 8. ve vzdálenosti 1-0-0 na svislici vyznačíme bod O 9. přiložíme nákres horizontálních hodin s průsečíkem hod. rysek do bodu O 10. otáčíme nákresem tak, aby se na přímce A-B protínala hod. čára pro 12. hodinu horizontál. hodin se svislicí C-E

11. z bodu C vedeme hodinové čáry do průsečíků čar horizontálního číselníku a přímkou A-B 12. takto vznikne číselník JV hodin s azimutem 25° 13. pomocí šablony vztyčíme ukazatel

Porovnání výsledků s programem SHC:

14. instalace ukazatele – tyčka prochází v kolmé vzdálenosti 1-0-0 nad bodem H

Porovnání výsledků s programem SHC:

Svislé hodiny orientované na JZ pro stěnu otočenou od jihu o 25° směrem k západu shodný postup stranově převráceno

Vodorovné hodiny konstruované pomocí kružítka a úhloměru analogicky svislé jižní