1: Předmět a význam psychologie 1: Předmět a význam psychologie. Hlavní psychologické disciplíny a směry. ψ
Struktura přednášky Představení psychologie Počátky psychologie jako samostatné disciplíny Psychologie jako věda Výzkumné přístupy
Představení psychologie Co je psychologie? Vědecké zkoumání chování a prožíváníf (chování a mentálních procesů). Psychologie používá kritického myšlení a je vědecká. Pseudopsychologie (e.g., new age, parapsychologie) jsou NEvědecké.
Promyslete si: Proč studovat psychologii? Psychologie nám pomáhá vědecky vyhodnotit běžná laická přesvědčení a mylná pojetí toho jak probíhá lidské chování a mentální procesy. Na příklad – která z následujících tvrzení jsou správná a která nesprávná?
Správně nebo nesprávně? A N Většina aktivity mozku se během spánku zastaví Reklamy často používají podprahového přesvědčování Očité svědectví je často nespolehlivé Detektor lži může přesně a jednoznačně určit zda osoba lže Podobnost je jeden z nejlepších prediktorů dlouhodobého vztahu Je-li více přihlížejících, je při nehodě se větší šance, že někdo z nich pomůže
Čtyři hlavní cíle psychologie: Deskripce - popis: říká nám „co“ probíhá Vysvětlení: říká “proč” k chování nebo mentálnímu procesu dochází Prdikce - předpověď: určuje podmínky za nichž se pravděpodobně určité chování nebo mentální procesy objeví Změna: využívání psychologického poznání k zabránění nežádoucímu chování či podpoře žádoucích cílů
Oblasti psychologického poznání – teoretické obory (příklady) Klinická a poradenská ψ Sociální a kulturní ψ Psychologie osobnosti Vývojová ψ Biologická ψ (neuropsychologie, evoluční ψ, srovnávací ψ) Obecná ψ (experimentální ψ)
Aplikované (praktické obory) Klinická ψ Poradenská ψ Pedagogická a školní ψ Forenzní ψ Psychologie zdraví Psychologie práce a organizace Sportovní ψ atd.
Počátky psychologie jako vědního oboru Wilhelm Wundt: “otec moderní psychologie” Structuralismus: hledání yákladních stavebních jednotek, neboli struktur mysli cestou introspekce (W. Wundt a E.B.Titchener) Functionalismus: studoval jak mysl mind funguje při adaptaci organismu na prostředí ve kterém se nalézá o (W. James)
Počátky psychologie (pokrač.) Psychoanalytický/ Psychodynamický přístup: nevědomé procesy a nerozřešené konflikty z minula (zakladatelem S.Freud)
Počátky psychologie (pokrač.) Behavioristický přístup: objektivní, pozorovatelné vlivy prostředí ovlivňují zjevné (pozorovatelné) chování (J.B. Watson, I.P. Pavlov, B.F. Skinner)
Počátky psychologie (pokrač.) Humanistický přístup: svobodná vůle, sebeaktualizace a přirozená tendence krůstu (C.R. Rogers and A. H. Maslow) + =
Počátky psychologie (pokrač.) Kognitivní přístup: mysl jako zpracovávání informací, myšlení, percepce (vnímání)
Počátky psychologie (pokrač.) Neurovědecký/ neurobiologický přístup: genetické a další biologické procesy v mozku a dalších částech nervového systému
Počátky psychologie (pokrač.) Evoluční přístup: přirozený výběr, adaptace a evoluce Sociokulturní přístup: sociální interakce a kulturní determinace
Psychologie současnosti - propojování přístupů Biopsychosociální model lidské psychiky (i spirituální dimenze) : kombinuje všechny předešlé hlavní přístupy
Pamatujete si ? Připomeňte si. Co jsou 4 hlavní cíle psychologie? Jaké jsou hlavní psychologické směry/přístupy současnosti?
Výzkum v psychologii základní: získávání základního vědeckého poznání oboru aplikovaný : navržený k řešení konkrétních problémů
Výzkumné strategie a výzkumné metody Kvantitativní výzkum (kvantifikovatelná, měřitelná data, obvykle konfirmatorní výzkum – potvrzení hypotézy, „top-down“) Kvalitativní výzkum (výzkum odkrývající „kvalitu“ jevu, většinou kvalitativní, případně kategoriální data,exploratorní výzkum, např. „zakotvená teorie“, narativní studie, etnografický přístup ke studiu případu, intenzivní případové studie, „vynořující“ se „hyotéza“,bottom-up)
Výzkumné strategie a výzkumné metody 4 klíčové výzkumné strategie: Experimentální Descriptivní Korelační Biologická
4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.): 1. Experimentální výzkum: pečlivě kontrolovaná vědecká procedura, která manipuluje s proměnnými, aby umožnila zjistit příčiny a následky
Experiment (pokrač.) : Klíčové rysy experimentu: nezávislá proměnná (faktor, který měníme) versus závislá proměnná (faktor, který je měřen) experimentální skupina (zasahuje se do průběhu dějů) versus kontrolní skupina (děj probíhá bez zásahu)
Experiment (pokrač.) : Zvyšuje sledování násilí v TV agresivitu? jedině experiment může určit co je příčinou a co následkem.
4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.): Descriptivní výzkum: pozorování a zaznamenávání chování bez vytváření kauzálních (příčinných) interpretací
Deskriptivní výzkum (pokrač.): 3 typy of descriptivního výzkumu: pozorování v přirozených podmínkách (strukturované nebo ne) strukturované pozorování vzorku populace případové studie (intenzivní zkoumání 1 účastníka, hluboké zkoumání souvislostí jednotlivého případu)
Experiment (pokrač.) : Zvyšuje sledování násilí v TV agresivitu? jedině experiment může určit co je příčinou a co následkem.
4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.): Descriptivní výzkum: pozorování a zaznamenávání chování bez vytváření kauzálních (příčinných) interpretací
Deskriptivní výzkum (pokrač.): 3 typy of descriptivního výzkumu: pozorování v přirozených podmínkách (strukturované nebo ne) strukturované pozorování vzorku populace případové studie (intenzivní zkoumání 1 účastníka, hluboké zkoumání souvislostí jednotlivého případu)
Proč je dobré se dobře seznámit s psychologickými výzkumnými metodami?
4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.): Korelační výzkum: pozorování nebo měření (bez přímého zasahování) dvou nebo více proměnných se záměrem zjistit vztahy mezi nimi
Korelační výzkum (pokrač.) Pozitivní korelace: dvě proměnné, a a b se „mění“ ve stejném směru b a a b
Korelační výzkum (pokrač.) Negativní korelace: dvě proměnné se „mění“ v opačném směru
Korelační výzkum (pokrač.) nulová korelace: mezi proměnnými není žádný vztah, když se hodnoty jedné zvýší, mohou hodnoty druhé být jakékoli
Korelační výzkum (pokrač.)
Korelační výzkum (pokrač.) Je zřejmé, proč korelace nemůže nikdy určit příčinu a následek?
4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.): 4. Biologický výzkum: vědecké zkoumání mozku a tělesných funkcí, jež ovlivňují duševní procesy
Pamatujete si ? Připomeňte si. Proč je experiment jedinou cestou k určení příčina a následku? Jaký je rozdíl mezi pozitivní a negativní korelací?