Nonverbální úlohy - - mechanika Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař KDF MFF UK PRAHA 1. 3. 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanická práce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Advertisements

Nonverbální úlohy - - elektřina Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař.
FYZIKA 8.Ročník Práce 01 – MECHANICKÁ PRÁCE.
Nonverbální úlohy - - pohyb Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Březen 2012
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
8. ročník Práce, výkon, energie Téma: Výkon.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?
Otáčivé účinky síly Páka a kladka VY_32_INOVACE_10 - PÁKA.
PRÁCE VYKONANÁ PŘI ZVEDÁNÍ TĚLESA POUŽITÍM PEVNÉ KLADKY
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Duben 2012
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
Fyzika Účinky síly.
FYZIKA 8.Ročník Práce 02 – VÝKON.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Duben 2012
Nonverbální úlohy - - tepelně děje, optika Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař.
Hydraulická zařízení (Učebnice strana 102 – 104)
PŘI PŘEMÍSŤOVÁNÍ TĚLESA
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Otáčivé účinky síly Páka.
Název materiálu: PASCALŮV ZÁKON – výklad učiva.
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
Práce ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Poznám fyzikální veličinu práce. Naučím se práci vypočítat. Poznám jednotku práce.
Práce Miroslava Maňásková. Kdo koná práci? lokomotiva, která táhne vagon jeřáb, který zvedá kládu muž, který tlačí sekačku muž, který je opřený o auto.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.33 Téma: Práce jako.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Gravitační síla a hmotnost tělesa
Deformační účinky síly Tlak, tlaková síla
Otáčivé účinky síly.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _609 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Jak porovnat vykonanou práci
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem páka, rameno.
Název úlohy: 5.7 Smykové tření
Skládání sil opačného směru
PaedDr. Jozef Beňuška
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Práce, výkon. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Seminární práce z fyziky Práce na jednoduchých strojích-kladka,páka,šroub,nakloněná rovina.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_02_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Výkon Anotace:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1.Co se děje? Když se potápěč potápí do stále větší hloubky?
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Procvičení – výpočet práce Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.29_Prace Datum: Ročník: Osmý
MECHANICKÁPRÁCE.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Otáčivé účinky síly PÁKA
. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Moment síly součin síly a jejího ramene nazýváme moment síly, značíme písmenem M M = F . a, jednotkou je tedy N.m, newtonmetr např. síla, která má velikost.
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8. Vl
Rychlost a dráha rovnoměrného pohybu. Vypracoval: Lukáš Karlík
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Jak porovnat vykonanou práci
Jednotka síly. Gravitační síla. Vypracoval: Lukáš Karlík
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Třída 3.B 5. hodina.
Třída 3.A 5. hodina.
Transkript prezentace:

Nonverbální úlohy - - mechanika Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař KDF MFF UK PRAHA

Úloha na páku - kleště

Jaké otázky vyvolá zadání u žáků? K čemu dojde, jestliže síla ruky nepřestane působit? Na jakém fyzikálním principu kleště fungují? Mohu vyvinout tak velkou sílu jaká je na obrázku? Jak velkou silou působí čelisti kleští na drát? Dojde k přeštípnutí drátu?

Řešení F 1 = 9,5 N F 1. a 1 = F 2. a 2 a 1 = 0,1 m F 2 = (F 1. a 1 ) : a 2 a 2 = 0,02 m F 2 = (9,5. 0,1) : 0,02 F 2 = ? N F 2 = 47,5 N

Řešení – problémy s matematikou F 1 = 9,5 N F 1. a 1 = F 2. a 2 a 1 = 10 cm 9,5. 10 = F 2. 2 a 2 = 2 cm 95 = F 2. 2 F 2 = ? N F 2 = 95 : 2 F 2 = 47,5 N

Didaktické poznámky Diskutovat zadání jednotek - délka v cm. Při kvantitativním řešení využívat matematické analogie. Diskutovat tvar a poměr ramen u jiných kleští, nůžek na papír, nehty, plech,… Ukázat obrázky různých nůžek a podobných nástrojů.

Nůžky a podobné nástroje

Výpočet práce

Jaké otázky vyvolá zadání u žáků? Jaké dva děje jsme viděli na videu? Mají něco společného? Jaké veličiny jsou zdůrazněny na prvém snímku? Jaké veličiny jsou zdůrazněny na druhém snímku? Co můžeme určit, známe-li délku dráhy a působící sílu, která způsobila pohyb (posunutí)? Může být vykonaná práce v obou případech stejná?

Dílčí řešení F 1 = 350 N W 1 = F 1. s 1 s 1 = 10 m W 1 = W 1 = ? J W 1 = J m 2 = 70 kg W 2 = F 2. s 2 = m 2. g. s 2 s 2 = 0,5 m W 2 = ,5 W 2 = ? J W 2 = 350 J

Konečné řešení W 1 = J x = W 1 : W 2 W 2 = 350 J x = 3500 : 350 x = ? x = 10 krát Kulturista musí činku zvednout 10 krát.

Didaktické poznámky Diskutovat práci u lineárního děje a děje, který se opakuje. Diskutovat velikost práce při překonávání výšek (schodiště, skok do výšky, …). Práce při pohybu ve vodorovném směru – překonávání třecí síly.

Výpočet práce, výkonu

Jaké otázky vyvolá zadání u žáků? O jaký fyzikální děj se jedná v ukázce? Jaké fyzikální veličiny z videa určíme? Kolikrát zvedl kulturista činku po dobu měření času? Co můžeme určit, známe-li výšku zdvihu hmotnost činky? Jakou práci vykoná při 1 zdvihu činky? Můžeme ze známých údajů určit ještě něco jiného?

Dílčí řešení – výpočet práce m = 70 kg W = G. h = m.g.h h = 0,5 m W = ,5 W = ? J W = 350 J n = 4 (počet zdvihů) W c = W. 4 W c = W c = J

Konečné řešení W c = J P = W c : t t = 10 s P = : 10 P = ?W P = 140 W Výkon kulturisty je 140 W.

Didaktické poznámky Je vykonaná práce z hlediska fyzikálního a z hlediska fyziologického stejná? Zdvihal kulturista činku rovnoměrně nebo s přestávkami? Jaký by měl výkon, kdyby zdvihal rychleji, tj. bez přestávek? Porovnejte výkon našeho sportovce s výkonem některých živočichů.