Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Osvícenství v českých zemích a počátky NO
České národní obrození I.
České národní obrození
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Autor: Mgr. Ilona Nováková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
České národní obrození
Josef Jungmann Simona Coubalová C2B
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
CHARAKTERISTIKA DOBY ETAPA – OBRANNÁ Mgr. Michal Oblouk
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Registrační číslo projektu:
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Národní obrození.
České země v první polovině 19. století
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka ŠUPKOVÁ Název šablonyIII/2.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Etapy českého národního obrození
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _06 Osobnosti národního obrození Téma: Dějepis 8.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
České země ve 2. polovině 18. století
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
1. Fáze Národního obrození
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Národní obrození Kateřina čížková.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
České národní obrození = ČNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
3. Fáze Národního obrození
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Leden 2012 Ročník 8
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
Národní obrození Opakování
České národní obrození
Transkript prezentace:

Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ VY_12_INOVACE_97/I Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Modernizace společnosti Říjen 2011 Mgr. Regina Kokešová

Určeno k rozšíření učiva. Rozvíjení čtenářské gramotnosti. Součástí prezentace je pracovní list (VY_12_INOVACE_97/II). Současně s probíhající prezentací plní žáci úkoly na pracovním listu.

České národní obrození – v 19. století také někdy národní vzkříšení je pojem, jímž se označuje proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848. Hlavním úkolem jeho tvůrců bylo pozvednout český jazyk opět na úroveň jazyka vzdělanců a motivovat obyvatele českých zemí k národní uvědomělosti.

Periodizace národního obrození 1. fáze - obranná (konsolidační) fáze (70. léta 18. stol. – zač. 19. stol.) Probíhalo bránění jazyka, jednalo se o období učeneckého zájmu. Tzv. generace Dobrovského. Datují se sem počátky českého divadla, básnictví a žurnalistiky. Je to doba hledání vlastenectví a stavění se na odpor josefínským centralizačním snahám. Umělci a vědci této doby hledají inspiraci v klasicismu a osvícenství. Nejvýznamnější osobností této doby byl Josef Dobrovský.

Slovník německo-český, 1. díl 1802. Dílo: Zevrubná mluvnice jazyka českého, 1809) – stanovil pravidla tvorby slov. Slovník německo-český, 1. díl 1802. Vydával též časopisy Slavín a Slovanka (vesměs v němčině). Josef Dobrovský, portrét od j. Vilímka 1884 http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Dobrovsk%C3%BD

Nejvýznamnější osobnosti: historikové: Gelasius Dobner, František Martin Pelcl jazykovědec Josef Dobrovský vydavatel: Václav Matěj Kramérius divadelníci: Václav Thám, Karel Ignác Thám, Prokop Šedivý autoři české poezie: Antonín Jaroslav Puchmajer, Šebastián Hněvkovský, Vojtěch a Jan Nejedlý

Václav Matěj Kramerius Krameriovy c.k. vlastenecké noviny - založeny 1789. Zaměřovaly se hlavně na osvětu prostého lidu, národní emancipaci a odstranění lidových pověr. Mezi jejich hlavní rubriky patřily úřední vyhlášky, oznámení, vojenské zahraniční i domácí zprávy, novinky z literatury a divadla. Krameriem založená Česká expedice byla prvním ryze českým nakladatelstvím v Českých zemích. http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Mat%C4%9Bj_Kram%C3%A9rius

Krameriovy pražské poštovské noviny http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Krameriovy_noviny.gif

2. fáze - ofenzivní (poč. 19. stol. – konec 20. let 19. stol 2. fáze - ofenzivní (poč. 19. stol. – konec 20. let 19. stol.)Jednalo se o období vlastenecké agitace. Tzv. generace Jungmannova. Dílo Josefa Jungmanna: Historie literatury české aneb soustavný přehled spisů českých s krátkou historií národu, osvícení a jazyka (1825) – bývá používán zkrácený název Historie literatury české. Slovník česko-německý (vydáván 1834–1839) – pět dílů, přibližně 120 000 hesel http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Jungmann

Nejvýznamnější osobnosti: divadelníci: Václav Kliment Klicpera, Matěj Kopecký a Jan Nepomuk Štěpánek jazykovědec Josef Jungmann tzv. Jungmannova škola: Milota Zdirad Polák, Antonín Marek, Jan Evangelista Purkyně, Jan Svatopluk Presl, Karel Bořivoj Presl a Antonín Jungmann František Palacký Pavel Josef Šafařík Jan Kollár, František Ladislav Čelakovský

František Palacký - byl český historik, politik, spisovatel a organizátor veřejného kulturního a vědeckého života v soudobé Praze. Je považován za zakladatele moderního českého dějepisectví, má přezdívku otec národa. - http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD

Vyvrcholení obrozeneckých snah (30. léta 19. stol. – 50. léta 19. stol.) Jednalo se o období vítězství národního obrození, které se stalo již celonárodním hnutím. Tzv. generace Palackého. Mělo 3 části: 1.stále ještě spjatost s Národním obrozením 2.romantismus (Karel Hynek Mácha) 3.počátky realismu (Božena Němcová) Jako konec národního obrození bývá uváděn roku 1848, kdy došlo v Evropě k revoluci.

Karel Hynek Mácha Božena Němcová http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Hynek_M%C3%A1cha http://cs.wikipedia.org/wiki/Bo%C5%BEena_N%C4%9Bmcov%C3%A1

Zdroje informací: http://cs.wikipedia.org/wiki