Věda v 19. století I. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7-8.16 Věda v 19. století I. Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 8. třída ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost
Konec 19. století – život lidí prochází dalšími velkými změnami Velký vliv na tyto změny má velký technický pokrok Přibývají další epochální vynálezy v oboru chemie, fyziky, biologie, lékařství a metalurgie Cílem je usnadňovat práci lidí Některé slouží i zábavě
Bakteriologie Nový lékařský obor vzniká v 19. století Louis Pasteur objevil bakterii vztekliny, přišel s procesem, který dnes nese jeho jméno pasterizace. Robert Koch rozpoznal roku 1882 bakterii tuberkulózy.
Radiologie Wilhelm Roentgen objevil radioaktivní paprsky, které podle své tajemnosti nazval paprsky X. Zjistil, že jsou schopny prosvítit jakoukoli hmotu, což pomohlo lékařům při odhalování nemocí v lidském těle. Marie Curie-Sklodowská – objevila nové chemické prvky. Pracovala s radioaktivním jáchymovským smolincem.
Alfred Nobel Švédský vynálezce a průmyslník, který v roce 1867 vynalezl dynamit. Byla to vysoce výbušná látka, která měla usnadnit práci dělníků v lomech, při stavbě železnic. Mnohem větší uplatnění měl ve zbrojním průmyslu – granáty. Nobel zakládá nadaci, která od roku 1901 uděluje každoročně Nobelovu cenu (fyzika, chemie, fyziologie, medicína, literatura a mír).
Zápis Věda 19. století I. Konec 19. století – nový technický pokrok Bakteriologie – Pasteur, Koch, W. Roentgen M. C. Sklodowská Alfred Nobel – 1867 dynamit, 1901 Nobelova cena
Metodické pokyny k prezentaci Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová Druhé pololetí, duben Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: osmý ročník, bakteriologie, radiologie, Nobelova cena V této prezentaci seznamuji s dalším vědeckým a technickým pokrokem lidstva v 19. století. Jako činnost doporučuji hledat další vynálezce a vynálezy a pokusit se zpracovat jejich lexikon. Pod „smajlíky“ jsou skryty hypertextové odkazy s doplňujícím obrazovým materiálem. Prezentaci je možné využít i k samostudiu. Použitá literatura: HLAVAČKA, M. a kol.: Dějepis pro 8. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 2002. 128 s. ISBN 80-7235-053-6. MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny novověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, 2003. 180s. ISBN 80-86761-04-5. kol. autorů: Dějepis 8: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: FRAUS, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7238-561-4. HARNA, J., FIŠER, R.: Dějiny českých zemí II.1.vyd. Praha: FORTUNA, 1998. 280 s. ISBN 80-7168-522-4.