Historie výzkumů veřejného mínění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Češi a Slováci za 1. sv. války
Trendy finančních produktů ČLFA
R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
Řešení pro vítězství Volby do zastupitelstev 2010 Zdeněk Zajíček – volební štáb ODS.
1 Mgr. Dana Krouželová, hlavní metodička a supervizorka projektu Mediální výchova na gymnáziích.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
CZ KVÍZ.
Vliv konceptu zelených budov na provozní fázi výstavbového projektu Ing. Jiří Dobiáš LEED AP.
SOCIOLOGIE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
20 otázek o výzkumech, na které by se novináři měli ptát National Council of Public Polls, USA S. R. Gawiser, G. E. Witt (3. vydání)
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Rektor Zdroj:
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Výzkum veřejného mínění v České republice Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Výzkum veřejného mínění v České republice

Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Analýza dat Veřejné mínění a výzkumy Výzkum v ČSR
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %
Statistické zpracování dat RNDr. Eva Reiterová, Ph.D.
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Koncepty veřejného mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Veřejné mínění jako sociální proces Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Franklin Delano Roosevelt
funkce médií ve společnosti moc médií
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
„ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ“ 1 Spolupráce technických univerzit s podniky = významná podpora inovací Český národní komitét IMEKO Vladimír Haasz.
20. století „Vítězný únor“.
Nobody’s Unpredictable Ipsos Tambor pro Město Opava Názory na budovu Slezanka v centru Opavy Kvantitativní výzkumu Leden 2009.
Světová hospodářská krize
Sociometrie = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů mezi členy skupiny(sympatie,antipatie) SOCIOMETRIE = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů.
Jaroslav Žák a Únor 1948 VY_32_INOVACE _1B18
1 Tento projekt je spolufinancován Evropským Sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Představení výzkumného projektu CZ / /0203 POSTAVENÍ.
Volební výzkumy Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Masová komunikace, masová média
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Ekonomické přežití nových médií Ekonomický a politický kontext fungování médií ve světě a v ČR Tomáš Prouza, Peníze.CZ.
Seminární práce N_TiM/pMPH.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
122 - Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví Teorie řízení.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Volby 2006: Příležitosti a řešení „Internet jako nástroj pro volební kampaň a/i komunikaci s voliči “
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
1 Historie výzkumů veřejného mínění. 2 Rozvíjejí se nejprve v USA Rozvíjejí se nejprve v USA Zpočátku spjaty výlučně s volbami a volebními kampaněmi Zpočátku.
Výzkum veřejného mínění (VVM) Aneb úvod do problematiky.
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Výzkum veřejného mínění
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociologický výzkum II.
Martin Vávra, Tomáš Čížek
Základy demografie Přednáška 1.
Transkript prezentace:

Historie výzkumů veřejného mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8

Rozvíjejí se nejprve v USA Zpočátku spjaty výlučně s volbami a volebními kampaněmi Od poloviny 20. století nástrojem kontinuálního měření veřejného mínění

Volební kampaně 18. století – první záznamy politiků, jak voliči volili 1800-1809 - Jeffersonova administrativa: první volební kampaně, prováděli členové stran, zjišťován pouze volební záměr voličů 19. století – kampaně se rozšiřují, strany používají armádu a dobrovolníky

1824 – doložen první „straw poll“ v tisku (Harrisburg Pennsylvanian) Straw poll „slaměný výzkum“ – anketa, nebyly stanoveny žádné metodologické principy 1850 – Sčítání lidu: poprvé použit náhodný výběr, zjišťovány vybrané demografické údaje 1888 - první novinářská prezentace voleb jako dostihů - „horse-race journalism“ (Boston Journal) Konec 19. století – enormně rostou náklady médií a politických stran na kampaně a straw polls

20. století Až do 30. let - roste popularita straw polls, jsou prováděny nevlivnějšími deníky 1916 – první výzkum, který používá kvótní výběr (Ohio, Columbus Dispatch) 1916 – časopis Literary Digest – první straw poll zaměřený na prezidentské volby: až do roku 1932 správné předpovědi

20. století I. svět.válka – psychologický výzkum v armádě: zařazování vojínů na vhodné pozice - design dotazníku, statistická analýza odpovědí 20. léta – první agentury provádějí výzkum trhu 30. léta – odborníci v médiích, vládní a akademičtí statistici zlepšují výběrové techniky, zavádějí kvótní výběr

První moderní výzkumy veřejného mínění 1932 – Henry Link (psycholog, mediální a reklamní expert) „Psychologický barometr“ – spotřebitelské postoje, dotazování v domácnosti 1932 – G. Gallup provedl předvolební výzkum, kvótní výběr, Iowa (správně předpověděl vítězství demokratického kandidáta)

1935 – George Gallup, Archibald Crossley, Elmo Roper – zahajují moderní výzkumy veřejného mínění Zjišťují širší komplex informací než jen volební záměr Správně předpověděli vítězství demokratického kandidáta F. D. Roosevelta

Volby 1936 Franklin Delano Roosevelt získal 62,5 % Crossley předpověděl 53,8 % Gallup 55,7 % Roper 61,7 % Literary Digest předpověděl vítězství republikánského kandidáta Alfreda Landona

Straw poll Literary Digest 1936 Rozesláno 10 mil. anketních lístků, zpracováno přes 2 miliony Výběr adres domácností z telefonních seznamů a seznamů majitelů aut Zkreslení souboru: převažují domácnosti s vyššími příjmy Společenské podmínky: ekonomická krize, rostoucí sociální diferenciace Chybná volební prognóza

George Gallup (1901-1984) Jeden ze zakladatelů vědecké metodologie výzkumů veřejného mínění Významný propagátor metody Shromáždil záznamy výsledků voleb a provedl analýzu straw polls v letech 1836 – 1933

Novinář, tazatel reklamní agentury – výzkum čtenářů novin (1920) Výuka žurnalistiky na univerzitě (1928) Vstup do agentury pro výzkum trhu (1932) – působení reklamy, účinky médií, profil publika 1935 - založil American Institute of Public Opinion (AIPO) 1939 založil Audience Research Inc.– výzkumy diváků, testování filmů, žebříček popularity rozhlasových hvězd

Gallup: „městské shromáždění v celonárodním měřítku“ Metodologie výzkumů + rozvoj masové komunikace (tisk,rozhlas) = možnost navrátit do moderní americké společnosti prvky přímé demokracie Výzkumy jako protiklad vlivu lokálních a zájmových skupin

Metodologické zdroje a kontexty Metody výzkumu trhu Rozvoj vědecké statistiky Rozvoj empirické sociologie Kvantitativní empirický výzkum v sociálních vědách Praxe voleb Masová komunikace Masová spotřeba

Hlavní metodologické principy Výběr dotázaných za pomoci vědecké statistiky Standardizovaná metoda dotazování Standardizovaná metoda zpracování výsledků

Výběr dotázaných Kvótní výběr Gallupova kvóta: Muži/ženy Vzdělání středoškolské/nižší Běloši/ostatní Město/venkov

Prognóza vítěze prezidentských voleb v USA Úspěšné prognózy 1936, 1940, 1944 Selhání 1948 – většina významných agentur se zmýlila (Dewey versus Truman)

Příčiny selhání výzkumů Výběr vzorku – kvótní výběr byl založen na sčítání lidu 1940 Podreprezentováno městské obyvatelstvo (během války silná migrace do měst) Dotazování ukončeno příliš brzy (září) – agentury nezachytily přesun voličů těsně před volbami

Veřejná diskuse o výzkumech Elmo Roper – průkopník výzkumu trhu a veřejného mínění Obhajoba metodologie, otevřeně poukázal na chyby Od 1956 agentury přecházejí na náhodný výběr Přesnější analýzy pro prognózu voleb Kvótní výběr považován za nevědecký

Politické využívání výzkumů Původně pouze pro předpověď výsledků voleb 1940 – prezident Roosevelt – poprvé využíval pro koncepci politiky 1960 J.F.Kennedy poprvé během své prezidentské kampaně Kennedy, Johnson (1961-1969) – výzkumy začaly být využívány i v mezivolebním období Carter (1977) poprvé přijímá specialistu na výzkumy do užšího vedení Bílého domu

Další vývoj výzkumů Od 1940 – média sponzorují nebo provádějí výzkumy veřejného mínění Od 1960 – hlavní celostátní mediální instituce sponzorují nebo provádějí výzkumy 1967 – první Exit poll, Waren Mitofsky

Institucionalizace výzkumů v Evropě British Institute of Public Opinion Polls, Londýn, (pobočka Gallupova ústavu),1938-1946 L'Institut français d'opinion publique (IFOP), Paříž, 1938 Institut für Demoskopie Allensbach, Německo, 1947 (Noelle-Neumann)

Profesní organizace American Association for Public Opinion Research (AAPOR), 1947 World Association for Public Opinion Research (WAPOR), 1947 European Society for Opinion and Marketing Research (ESOMAR), 1947

Odborné časopisy Public Opinion Quarterly, od 1937 od 1948 pod záštitou AAPOR International Journal of Public Opinion Research (IJPOR), vydává WAPOR