Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU –
POHÁDKY 2 – EVROPŠTÍ AUTOŘI
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Světová literatura na přelomu 19. a 20. století
Portréty literárních osobností světové literatury.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
¨-4-.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SVĚTOVÁ LITERÁRNÍ MODERNA Literatura na přelomu 19. a 20. století
13. MO Moderní umělecké směry z konce 19. stol
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Český jazyk a literatura
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0260BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Portréty literárních osobností světové literatury.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Literární moderna Konec 19. století.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Prokletí básníci 1 Mgr. Jitka Polišenská.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. J. Erbena Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Portréty literárních osobností světové literatury.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Literatura přelomu 19. a 20. století
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
Prokletí básníci By Petra Marshallová.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
A. Sova – Květy intimních nálad
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Konec 19. století ve světové literatuře
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
SVĚTOVÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Český jazyk, umění a kultura Sada: 2 Číslo materiálu v sadě: 19 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Literární moderna světová Jméno autora: Mgr Název: Literární moderna světová Jméno autora: Mgr. Marta Skopalíková Předmět: Český jazyk, umění a kultura Jazyk: čeština Klíčová slova: literární moderna, „konec století“, „lart pour lart“, prokletí básníci, symbolismus, impresionismus, civilismus, dekadence Cílová skupina: žák 2. ročník Stupeň a typ vzdělání: 2. ročník, střední odborné Očekávaný výstup: Žák se orientuje v literárně historické etapě nazývané konec století, charakterizuje dané období, vyjmenuje stěžejní autory a příklady jejich tvorby. Dokáže definovat jednotlivé literární (umělecké) směry.

Metodický list/anotace Pomocí výkladové prezentace se žák seznámí s literárními směry konce 19. století. Vyučující vysvětlí žákům jednotlivé směry (symbolismus, impresionismus) a pojmy (konec století, lart pour lart, prokletí básníci, dekadence) a jejich projevy v literatuře. Uvede přehled stěžejních autorů a jejich tvorby. DUM navazuje na DUM č. 18 sady 2 (umělecká moderna). V následujících hodinách literatury vyučující procvičí učivo rozborem literárních textů při práci s čítankou. Vytvořeno: 05.03.2013

Literární moderna - charakteristika Odraz společensko-historického vývoje na konci 19. století: prohlubující se sociální rozdíly narušení morálních a rodových vztahů rychlý vývoj civilizace, společenská krize nové politické strany, často radikální a anarchistická hnutí rychlý vývoj nových směrů požadavek tvůrčí individuality

Literární moderna - směry doznívají realismus a naturalismus literatura ovlivněna výtvarným uměním nové směry v literatuře impresionismus symbolismus civilismus dekadence Prokletí básníci

Symbolismus v literatuře umělecký směr – vyjádření reality v symbolech, náznacích předchůdce symbolistů: Edgar Allan Poe Amerika, básník a prozaik období romantismu - 1. polovina 19.st. sirotek, krušné dětství, smrt manželky, bohém nazýván zakladatelem „hororu a detektivky“ „mistr hrůzy a napětí“ postava detektiva Dupina tvorba: povídky (Jáma a kyvadlo) báseň Havran (autobiografické prvky)

Prokletí básníci Francie společný program: umění může zachránit lidstvo, bohémský život, krčmy, nevěstince, revolta proti oficiální tvorbě a spořádané společnosti Jean Arthur Rimbaud Paul Verlaine Stéphane Mallarmé předchůdce: Charles Baudelaire

Obrázek č. 1 Prokletí básníci Paul Verlaine (první zleva) a Arthur Rimbaud (druhý zleva) znázornění v malbě Henriho Fantin-Latoura z roku 1872.

Charles Baudelaire Život: těžké dětství, otčím, tuláctví, závažná nemoc, souzen za mravní delikty, společenská revolta, provokace (vlasy obarvené nazeleno) Tvorba: žil v období realismu, předchůdce symbolistů a dekadentů metafory, obrazotvornost, smysly (vůně, tóny, barvy) morbidní témata, krásu vidí v ošklivosti Sb. Květy zla – b. Vztahy, Zdechlina

Jean Arthur Rimbaud Život: smutné dětství, útěky, tuláctví, přítel Verlaina (vydavatel jeho díla) F. X. Šalda ho nazval „božský rošťák“ Tvorba: zvukomalebnost, metafory, kontrast, fantazie, autobiografické prvky, slova z různých jazykových vrstev báseň Opilý koráb – metafory, vliv symbolismu a impresionismu báseň Samohlásky – spojení zvuků, barev, tvarů, smyslové vjemy Sb. Iluminace

P. Verlaine a S. Mallarmé Paul Verlaine intimní přátelství s Rimbaudem, v osobní hádce ho postřelil impresionismus – snaha zachytit nálady a bezprostřední dojem rytmus, melodičnost veršů esej Umění básnické Stéphane Mallarmé symbolismus sen, fantazie, asociace ovlivnil surrealisty spojení poezie s hudbou a výtvarným uměním sb. Faunovo odpoledne

Dekadence životní pocit umělců, bohémství, revolta, satanismus, nevázaný život, výstřednosti původně označení pro francouzské básníky únik od společnosti, pesimistické nálady, morbidní témata, erotické motivy, mysticismus pocity zmaru, prázdnoty únik do čistého umění: princip „lart pour lart“ formální dokonalost, umění má naplňovat pouze ideál krásy, nemá mít společenskou funkci

Oscar Wilde Život: Irsko, šlechtický původ, „lev salónů“, vtipný pozorovatel, nařčen z homosexuality, 2 roky nucených prací, umírá v bídě v Paříži. Tvorba: román obraz Doriana Graye – téma manipulace s člověkem, téma lidské krásy X nedokonalosti aforismy (břitký humor, výborný pozorovatel) pohádky (O Slavíku a růži) divadelní hry – Jak je důležité míti Filipa, … povídky – Cantervillské strašidlo a jiné prózy

Civilismus a ostatní autoři obdiv technickým vynálezům přelomu století téma: pokrok a civilizace Oslava práce, demokracie, svobody volný verš tvůrce: Walt Whitman (Amerika) – sb. Stébla trávy Emile Verhaeren (Belgie) – sb. Chapadlovitá města Ostatní významní autoři konce století Rainer Maria Rilke impresionismus Německo, vliv pobytu v Praze sb. Sonety Orfeovi sb. Elegie z Duina Maurice Maeterlinck Belgie Nobelova cena drama Modrý pták

Pracovní list 1. Především ať verš hudbou žije, Na základě informací o charakteru poezie jednotlivých autorů přiřaďte k uvedeným úryvkům z básní jména autorů: 1. Především ať verš hudbou žije, Dej přednost verši lichému, bez tíhy, nestrojenému… ať vzdušnější je! 2. A čerň, E běl, I nach, O modř, U zeleň hlásek Já jednou vypovím váš různý vznik a druh. 3. Ó radosti strojvůdcovy! hnát lokomotivu! Slyšet syčení páry, jásavý skřípot, parní píšťalu, rozesmátou lokomotivu. Ó radostné toulání přes pole a stráně! Stébla a květy nejobyčejnějšího plevele, vlhké, svěží ticho lesa. 4. – A přece jedenkrát budete, není zbytí, jak tohle svinstvo plné much, vy hvězda očí much, vy, slunce mého žití, vy, vášeň má i strážný duch!

Pracovní list - řešení 2. A. Rimbaud – b. Samohlásky, sb. Verše Na základě informací o charakteru poezie jednotlivých autorů přiřaďte k uvedeným úryvkům z básní jména autorů: 1. P. Verlaine – b. Básnické umění, sb. Písně beze slov 2. A. Rimbaud – b. Samohlásky, sb. Verše 3. W. Whitman – b. Zpěv radosti, sb. Nové zpěvy 4. Ch. Baudelaire – b. Zdechlina, sb. Stébla trávy

Odkazy: Použitá literatura: PROKOP, Vladimír. Přehled světové literatury: pro výuku na středních školách. 1. vyd. Sokolov: O.K. - Soft, 2004. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce: [romantismus, realismus, česká a slovenská literatura 19. století, literární moderna] : pro střední školy. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, 168 s. ISBN 80-720-0974-5. POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura: přehled středoškolského učiva . 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5716-X. Seznam obrázků: Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 FANTIN-LATOUR, Henri. Wikimedia Commons [online]. [cit. 05.03.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Henri_Fantin-Latour_005.jpg