GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Národní obrození 1 Dějepis 2. stupeň
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Osvícenství v českých zemích a počátky NO
České národní obrození I.
České národní obrození
1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_02 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_03 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
České národní obrození
Novověk: Soutěž ve dvojicích.
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Registrační číslo projektu:
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
České země v první polovině 19. století
Habsburská monarchie za Metternicha
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka ŠUPKOVÁ Název šablonyIII/2.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
Etapy českého národního obrození
Národní obrození – úvod
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04.
České země ve 2. polovině 18. století
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
1. Fáze Národního obrození
Národní obrození Kateřina čížková.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
České národní obrození = ČNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Leden 2012 Ročník 8
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Mgr. Iva Štancíková Člověk a jeho svět Vlastivěda národní obrození 5
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Opakujeme dějepis na druhém stupni
České národní obrození
Transkript prezentace:

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_17 Datum vytvoření 27.2.2014 Druh učebního materiálu Prezentace Ročník 8. Anotace Národní obrození Klíčová slova Metternichovský absolutismus, Metternich, národní obrození, osobnosti a díla národního obrození Vzdělávací oblast Člověk a společnost - dějepis Očekávaný výstup Žák porovná jednotlivé fáze národního obrození a jmenuje významné osobnosti tohoto období. Zdroje a citace Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny novověku. Liberec: Dialog, 2003. ISBN 80-86761-04-5.

Habsburská monarchie v 1. polovině 19. století mnohonárodnostní stát aktivní účast na protifrancouzských válkách → Rakousko upevnilo po Vídeňském kongresu své postavení v Evropě zesílilo úsilí vlády tlumit jakékoliv pokrokové myšlenky nebo hnutí reakcí na francouzskou revoluci a napoleonské války byl tzv. metternichovský absolutismus (1815-1848) – snaha upevnit centralistickou absolutní monarchii omezením jakýchkoliv emancipačních snah → cenzura tisku, činnost policie v roce 1804 vzniklo Rakouské císařství monarchii vládne František I. (poslední římský císař, první rakouský císař) a poté Ferdinand V. (poslední český korunovaný král) spolu s kancléřem Metternichem

František II. (I.) Ferdinand V. (I.)

kníže Metternich

Počátky a rozvoj českého národního obrození národní obrození= období, v němž skupiny českých buditelů usilovaly o novou podobu spisovné češtiny a zrovnoprávnění české národní společnosti cíle národního obrození: čelit germanizaci, zachránit a obnovit český jazyk, sestavit slovníky, gramatiky, probudit národní sebevědomí, psát kvalitní díla ve spisovném českém jazyce mělo tři fáze

FÁZE = OBRANNÁ (konec 18. století) činnost skupiny vědců a šlechticů se zájmem o český jazyk, české země a jejich historii počátky českého divadla, novin a jazykovědy divadlo: bratři Thámové, Matěj Kopecký – loutkové divadlo cíl: zajistit česká představení noviny: Václav Matěj Kramerius – vydává Pražské poštovské noviny, vlastní nakladatelství Česká expedice jazykověda: Josef Dobrovský – Česká mluvnice, vědecká díla psaná německy počátky české historie – Gelasius Dobner poezie: Antonín Jaroslav Puchmajer

FÁZE = OFENZIVNÍ (1. pol. 19. století) získávání podpory a dalších stoupenců, širší účast literátů, jazykovědců a historiků (zájem o dějiny Slovanů a Čechů) historikové: P.J. Šafařík, F. Palacký jazykovědci: Josef Jungmann – Slovník česko-německý, Slovesnost přírodovědci bratři Preslové budování muzea s historickými a přírodovědnými sbírkami – K. Šternberk, F. Palacký noviny a časopisy – K.H. Borovský, J. K. Tyl zájem o lidovou tvorbu – B. Němcová, K.J. Erben divadlo – J.K. Tyl

FÁZE (polovina 19. století) vyvrcholení národního obrození sestavení a zveřejnění prvního národního a demokratického programu v roce 1848

FÁZE (od 60. let 19. století) hnutí s účastí všech vrstev národa

CENZURA kontrola, dozor, dohled

Metodická poznámka: Žákům lze zadat krátké referáty k tomuto tématu – zvolí si jednu z osobností národního obrození, kterou přiblíží svým spolužákům krátkým mluvním vystoupením. Požadavky: Žák si vybere jednu osobnost národního obrození. Připraví si povídání v rozsahu 1-5 minut se základními a podstatnými informacemi k vybrané osobnosti. Připravené povídání se žák naučí a třídě jej přednese nazpaměť. Žák bude po splnění krátkého referátu hodnocen známkou výborně.

Zdroje: Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny novověku. Liberec: Dialog, 2003. ISBN 80-86761-04-5. s. 76-77, 86-89. Fotografie: František I. – dostupná z WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Francesco_I.jpg [cit. 2014-02-27]. Ferdinand V. – dostupná z WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Ferdinand_I%3B_Keizer_van_Oostenrijk.jpg [cit. 2014-02-27]. Metternich – dostupné z WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Prince_Klemens_Lothar_von_Metternich-Winneburg.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Metternich_by_Lawrence.jpeg [cit. 2014-02-27].