Číslo v digitálním archivu školy VY_32_INOVACE_SKV_08 Sada DUM Slohová a komunikační výchova Předmět Český jazyk Název materiálu Vypravování Anotace Interaktivní prezentace aktivuje žáka k tvořivé práci s textem, k porozumění textu, k využívání vhodných jazykových prostředků a přímé řeči. Autor Mgr. Iva Jakubcová Jazyk Datum vytvoření 30.8.2011 Očekávaný výstup Žák je schopen ústně či písemně vypravovat dle připravené osnovy. Ví, co je přímá řeč. Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova Stavba vypravování, slova stejného významu – synonyma, přímá řeč, uvozovky, přirovnání. Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák na 2. stupni speciální školy Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1102
VYPRAVOVÁNÍ
Co si lidé nejčastěji vypravují? Co sami nezažili – příběhy, které viděli v kině, v televizi, četli… = reprodukovaný děj zážitky ( co se nám přihodilo), události
Na co bychom si měli dát pozor: Každé vypravování by mělo mít svou stavbu : Úvod ( seznámení s dějem, jeho otevření) Zápletka Vyvrcholení Rozuzlení ( uzavření děje, dojmy, poučení…) Přečti si začátek následujícího vypravování. Co je špatně? „Jeníček s Mařenkou šli do lesa. Šli na jahody. Otec šel na dřevo a oni šli sbírat do džbánku. Stmívalo se a otec stále nešel. Šli lesem a zabloudili. Jeníček vylezl na strom a uviděl světýlko. A tak šli za tím světýlkem, až došli k chaloupce. …
UTÍKAT NEMLUVIT BÝT (na nějakém místě) SEBRAT KOUKAT ZVÍTĚZIT PĚKNÝ SPRÁVNĚ! V příběhu by se neměla opakovat stále stejná slova! Zkus nahradit slova slovy stejného významu (synonymy): UTÍKAT NEMLUVIT BÝT (na nějakém místě) SEBRAT KOUKAT ZVÍTĚZIT PĚKNÝ PRAŠTIT OTEC RACHOT BĚŽET MLČET NACHÁZET SE VZÍT DÍVAT SE VYHRÁT HEZKÝ BOUCHNOUT TÁTA HLUK
Kohout kokrhal: Kykyryký, dobré ráno! Ve vypravování jsou často přesné výpovědi jednotlivých postav. Ty se zapisují jako přímá řeč pomocí uvozovek „ Např.: Maminka řekla: „ Karkulko, doneseš dnes babičce něco dobrého.“ Zkus doplnit uvozovky do vět: Kohout kokrhal: Kykyryký, dobré ráno! Pes mu odpověděl: Dobré ráno, kamaráde. Dnes je krásně, nevyrazíme do lesa? Výborný nápad, řekl kohout. Kohout kokrhal: „ Kykyryký, dobré ráno!“ Pes mu odpověděl: „Dobré ráno, kamaráde. Dnes je krásně, nevyrazíme do lesa?“ „Výborný nápad,“ řekl kohout.
Ve vypravování také často používáme PŘIROVNÁNÍ Když někoho (něco) k někomu (něčemu )přirovnáváme, protože se mu něčím podobá ( barvou, velikostí apod.) Vymysli přirovnání: Plave jako ryba. Spí jako dudek. Má zrak jako ostříž. Zpívá jako slavík. Mračí se jako čert. Drží se něčeho jako klíště. Krade jako straka.
A teď si přečti začátek následujícího vypravování a doplň správně I/Y: B__l jednou jeden ob__čejný kluk. Jmenoval se M__rek a b__dlel v Děč__ně nedaleko škol__. Chodil do 8. tříd__. Jednou ráno se Mirek probudil, nasn__dal se a v__raz__l do škol__. V__šel z domu. Najednou uv__děl na chodníku ležet barevné skl__čko. Zvedl ho a ……………………………… .
Správně: Byl jednou jeden obyčejný kluk. Jmenoval se Mirek a bydlel v Děčíně nedaleko školy. Chodil do 8. třídy. Jednou ráno se Mirek probudil, nasnídal se a vyrazil do školy. Vyšel z domu. Najednou uviděl na chodníku ležet barevné sklíčko. Zvedl ho a …………………………………… Do sešitu zkus dokončit příběh. Použij některá z těchto slov: nápad peřina pohádka deštník zmrzlina kolotoč kouzlo
Nakonec si přečteme , jak vypravování pokračovalo. Kdo má nejlepší? Ohodnoť svoji práci.
Prameny: Obrázky Klipart Vlastní tvorba Z. Krausová – Český jazyk pro 6. ročník ZŠ (Fraus 2003)