Grafické formáty.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vývoj počítačové grafiky
Úvod Formát SVG Aplikace sSVGui Ukázka aplikace Závěr.
Úvod do počítačové grafiky
Grafika Rastrová X Vektorová.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Základy počítačové grafiky
Vektorová a bitmapová grafika
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Úvod do počítačové grafiky
Vývoj počítačové grafiky
Modelování v prostoru.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Počítačová grafika, prezentace
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Počítačová grafika.
Bitmapová a Vektorová grafika
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen v projektu Pořadové.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA VY_32_INOVACE_F3-03 AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš
Multimédia Ing. Jan Přichystal, Ph.D. Zpracování grafické informace Použít grafickou interpretaci informace je často vhodnější než slovní popis. Využívají.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Počítačová grafika a prezentace 1 Radek Pinc
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Počítačová grafika.
GRAFIKA.
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
GRAFIKA úvod.
Počítačová grafika.
Způsoby uložení grafické informace
Úvod do počítačové grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika a CAD 1 Ukládání obrázků do různých formátů.
Bitmapová (rastrová) grafika
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Martina Braunerová.  obrázek je složen ze základních geometrických tvarů (body, přímky, křivky, mnohoúhelníky)  je možné libovolné zmenšování či zvětšování.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
GIS – základní pojmy. Geomatika aplikace metod pro řešení specifických problémů s důrazem na geografickou polohu objektů někdy je rozšířena na společný.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní pojmy z počítačové grafiky
GRAFIKA.
Převod objektů mezi formáty
Způsoby uložení grafické informace
SVG vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Transkript prezentace:

Grafické formáty

Formáty pro přenos a ukládání grafické informace metasoubory vektorová a rastrová data současně (wmf) rastrové (bitmapové) Obraz je popsán jako matice barevných bodů. vektorové Obraz je popsán posloupností kreslících příkazů. scénové animační multimediální Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Rastrové (bitmapové) formáty obraz je matice graf. elementů, bodů, pixelů pixel má jediný atribut barvu zahrnují většinou komprimaci formáty podle počtu barev monochromatické ve stupních šedi barevné (256 barev, TrueColor) příklady: BMP, GIF, PCX, TIFF, JP(E)G, PNG Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Rastrové formáty hlavičky palety (do 256 barev) dat soubor se skládá z identifikace a verze informace o uloženém obrazu pozice, rozměry, poměr stran, počet řádků předlohy, počet pixelů na řádku hloubka pixelu – počet možných barev způsob uložení grafických dat palety (do 256 barev) dat informace o barvě pixelů (nejčastěji RGB) různě ukládaná Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Příklad rastrového formátu format CVG 15 7 ulozeno po radcich v RGB 00 ~ 255,255,255 01 ~ 255,0,0 10 ~ 0,255,0 11 ~ 255,255,0 11111111111111111111011111111101010101000000000000000111111111... hlavička paleta data 1. řádek 2. řádek Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Vektorové formáty dekompozice obrazu na základní prvky (elements, entities, primitives) jednotlivé formáty slouží různým účelům a výrazně se liší příklady: DXF, DXB (výměnné formáty CAD systémů) HPGL (PLT) (pro výstupní zařízení) VRLM (3D grafika ve webových prohlížečích) CDR (CorelDraw), DWG (AutoCAD), 3DM (Rhinoceros), RVT (Revit) Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Vektorové formáty prvky vektorových obrazů (podle jejich dimenze) body čárové objekty (úsečka, přímka, lomená čára…) plošné objekty (kružnice, mnohoúhelník, rovinná plocha…) prostorové (3D) objekty (tělesa, plochy…) vlastnosti objektů geometrické (souřadnice vrcholů, rozměry…) vzhledové (barva, tloušťka čáry…) speciální (příslušnost k hladině, bloku…) Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Příklad vektorového formátu (DXF) SECTION 2 ENTITIES LINE 5 2487 8 10 115.0 20 0.0 30 11 255.0 21 90.0 31 0 – typ entity CIRCLE 5 2488 8 62 1 10 115.0 20 0.0 30 40 80.0 ENDSEC úsečka hladina: 0 barva: dle hladiny počátek: (115, 0, 0) konec: (255, 90, 0) kružnice barva: červená střed: (115, 0, 0) poloměr: 80 5 – index 8 – hladina 62 – barva 10, 20, 30 počátek (x, y, z) 11, 21, 31 – konc. bod 40 – poloměr Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Porovnání rastrových a vektorových formátů pro předlohy z reálného světa snadné vytváření z dat uložených v poli v paměti pixelové hodnoty mohou být měněny hromadně snadný přenos na rastrová výstupní zařízení (obrazovka, tiskárny) vektorový popis lze snadno editovat paměťové nároky odpovídají složitosti obrázku při zobrazování se využívá rozlišení daného zařízení + – velmi rozsáhlé, zejména pro velké množství barev problémy se změnou velikosti omezená oblast použití někdy horší přenositelnost Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Konverze grafických dat

Konverze grafických dat = převod jednoho grafického formátu na jiný Proč? program nezvládá původní formát dat použití vektorových dat v rastrovém programu a naopak Jak? export/import v grafickém programu speciální programy Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Konverze mezi rastrovými formáty možné problémy: originál má víc barev než výstupní formát nestejná výstupní velikost !!dělat na kopii souboru!! Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Konverze mezi vektorovými formáty problémy: nestejně velká množina základních prvků nestejná interpretace vzdálenosti a vztažných bodů kružnice úsečka bézierova křivka kružnice úsečka kruhový oblouk Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Rasterizace = převedení základních geometrických prvků na posloupnost grafických bodů Proč? CAD a další grafické systémy jsou vektorové, obrazovka a tiskárna jsou rastrová zařízení potřeba uložení do rastrového souboru Jak? algoritmy jsou různé rychlost přesnost přizpůsobení rozlišení daného zařízení Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013

Příklad rasterizace úsečky 8.4.2017 procedure usecka(x1,y1,x2,y2,barva:integer); var x:integer; y,k:real; begin k:=(y2-y1)/(x2-x1); x:=x1; repeat y=k*x; kreslibod(x,round(y),barva); x:=x+1 until x>x2 end Příklad rasterizace úsečky odvození bude lepší psát na tabuli reálný algoritmus by rozlišoval 8 případů podle toho, ke které ose je úsečka přikloněna (podle úhlu) v praxi se používají rychlejší celočíselné algoritmy. Základy počítačové grafiky, Helena Novotná, podzim 2013 Základy počítačové grafiky