Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD TOTALITNÍ MOCI K DEMOKRACII
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Sametová revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Naši prezidenti aneb jak znáš vůdce našeho státu ve 20. století
Návrat k demokracii Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s vývojem České republiky při návratu k demokracii.
Přehled událostí v ČSR po r.1945
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Sametová revoluce a rok 1989
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl19
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
PREZIDENTI ČESKÉ REPUBLIKY
Vznik ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.06 Název pro školu:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Sametová revoluce.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 9.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Vznik samostatné ČSR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Co (ne)vím o Pražském jaru a 60. letech. 1. Zhodnoťte své znalosti týkající se 60. let 20. století, Pražského jara a okupace Československa v roce 1968:
Vývoj české ústavnosti
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
VY_32_INOVACE_2D.9.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Osobnosti Charty 77 Václav Havel Petr Uhl Jiří Dientsbier Jiří Hájek.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS.
Rok 1989 – sametová revoluce
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Pád komunistických režimů
Československo na cestě destalinizace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Sametová revoluce uč
 Reformní změny v SSSR  Listopadová revoluce  Změna politického režimu Listopadová revoluce 1989.
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_12_INOVACE_KoK_IG_3.E_26
Sametová revoluce.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
Petr Machala. tak vypadala ekonomická situace v 2. polovině 80. let nahoře se tančí, loď se potápí Znáte osud lidí a příběh Titaniku?
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Charta 77.
Německá otázka. Stavba berlínské zdi
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl17
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Sametová revoluce Petr Machala.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
STÁTNÍ SVÁTEK 17. listopadu
Základní historické mezníky ve vývoji československa v letech
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Mgr. Šárka Rosenbergerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ ČAS5 TEMA: Čas 5.ročník – od totalitní moci.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Od totality k demokracii
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_36_Návrat_k_demokracii_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Dějepis Sada: 3 Číslo materiálu v sadě: 19 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Sametová revoluce v Československu Jméno autora: Mgr Název: Sametová revoluce v Československu Jméno autora: Mgr. Vladislava Heglasová Předmět: Dějepis Jazyk: Čeština Klíčová slova: sametová revoluce, 17. listopad 1989, Občanské fórum, Václav Havel Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Žák dokáže vysvětlit jedinečnost listopadové revoluce 1989 v Československu, úlohu Občanského fóra v demokratizačním procesu v polistopadovém období a význam osobnosti Václava Havla a dalších protagonistů sametové revoluce.

Metodický list/anotace Motivační prezentace poskytuje žákovi osnovu faktů, ukázky a průvodní úkoly, na základě kterých žák dokáže popsat nejen atmosféru, ale i sled událostí listopadové revoluce 1989, dále vysvětlit její význam pro další politické směřování našeho státu a zhodnotit její ohlas v zahraničí. Datum vypracování: 20.5. 2013

SAMETOVÁ REVOLUCE 1989

Úkol: Čím se liší 80. léta od předchozích 70. let?

„perestrojka a glasnosť“ v SSSR (Michail Gorbačov) Řešení: 80. léta na rozdíl od 70. let tvrdé normalizace znamenala kulturní a politické uvolnění v důsledku změn v okolní Evropě: „perestrojka a glasnosť“ v SSSR (Michail Gorbačov) postupný rozpad sovětského bloku pád komunismu v Polsku, Maďarsku a Rumunsku pád Berlínské zdi 9.11.1989 ve Východním Německu

80. léta Obrázek č. 1 Obrázek č. 2 Sovětská známka z roku 1988 Obrázek č. 4 Jednání polské Solidarity s komunistickou vládou u kulatého stolu 6.2.1989. Obrázek č. 3 Berlínská zeď u Braniborské brány 9. listopadu 1989 Michail Gorbačov v diskusi mezi čtyřma očima s americkým prezidentem Ronaldem Reaganem na summitu v Ženevě 19. listopadu 1985.

Co předcházelo: SAMETOVÁ REVOLUCE 1989 perestrojka a glasnosť v ČSSR přijaty vedením vlažně (G. Husák, M. Jakeš) opozice kolem malé skupiny lidí spojené s Chartou 77  v čele s Václavem Havlem v letech 1988–89 několik protivládních demonstrací k výročí 21. srpna a 28. října mezi 15.–20. lednem 1989 série demonstrací k 20. výročí úmrtí Jana Palacha (tvrdý zásah policie) během Palachova týdne vznikla petiční akce Několik vět (do 29. června shromážděno 40 000 podpisů)

SAMETOVÁ REVOLUCE 1989 Pamětní deska na Národní třídě Obrázek č. 5 Ukázka: Odkaz: http://www.youtube.com/watch?v=bfjziWJ4C1c Pamětní deska na Národní třídě

Úkol: Pokuste se na základě ukázky rekonstruovat průběh demonstrace 17 Úkol: Pokuste se na základě ukázky rekonstruovat průběh demonstrace 17. listopadu 1989.

a) 20:15 již nebylo možné obklíčení opustit → studenti byli speciálními oddíly policie surově zbiti. b) policií byl zablokován přístup do centra c) pochod po nábřeží Vltavy až k Národnímu divadlu d) policejní kordon zatarasil Most 1. máje e) pochod na Vyšehrad ke hrobu Karla Hynka Máchy f) v 19:25 byla kordonem přehrazena Národní třída a následně zablokován ústup Národní třídou zpět směrem k Národnímu divadlu g) 5 000 lidí pokračovalo směrem na Karlovo náměstí h) demonstrující zahnuli na Národní třídu a pokračovali směrem na Václavské náměstí i) na Albertově začala v 16:00 manifestace studentů pražských VŠ zpěvem písně Gaudeamus igitur

2. e) pochod na Vyšehrad ke hrobu Karla Hynka Máchy Řešení: 1. i) na Albertově začala v 16:00 manifestace studentů pražských VŠ zpěvem písně Gaudeamus igitur 2. e) pochod na Vyšehrad ke hrobu Karla Hynka Máchy 3. g) 5 000 lidí pokračovalo směrem na Karlovo náměstí 4. b) policií zablokován přístup do centra 5. c) pochod po nábřeží Vltavy až k Národnímu divadlu 6. d) policejní kordon zatarasil Most 1. máje 7. h) demonstrující zahnuli na Národní třídu a pokračovali směrem na Václavské náměstí 8. f) v 19:25 byla kordonem přehrazena Národní třída a následně zablokován ústup Národní třídou zpět směrem k Národnímu divadlu 9. a) 20:15 již nebylo možné obklíčení opustit → studenti byli speciálními oddíly policie surově zbiti

Co následovalo: SAMETOVÁ REVOLUCE 1989 17.11. - 29.12.1989 - „sametová revoluce“ → pád komunismu v ČSSR založení Občanského fóra dvouhodinová generální stávka po celém území ČSSR (motto: „Konec vlády jedné strany“) otevřeny hranice Marian Čalfa – pověřen sestavením nové vlády Alexander Dubček - předsedou Federálního shromáždění Václav Havel - zvolen prezidentem republiky (29.12.)

Václav Havel jedna z ústředních postav sametové revoluce Obrázek č. 6 Obrázek č. 7 Tribuna u sochy sv. Václava po 17. listopadu 1989

Transformace společnosti: přechod k tržnímu hospodářství – kuponová privatizace (Václav Klaus) restituce odchod sovětských vojsk 1990 -1991 1992 - rozpad Československa 1999 – vstup České republiky do NATO 2004 – ČR a SR členy EU

Václav Havel na konferenci „Svoboda a její nepřátelé“ Praha, 14 Václav Havel na konferenci „Svoboda a její nepřátelé“ Praha, 14. listopad 2009 Obrázek č. 8 Václav Havel (1936 - 2011) 9. prezident Československa (1989 – 1992) 1. prezident České republiky (1993 – 2003)

Odkazy: http://www.youtube.com/watch?v=bfjziWJ4C1c Použité zdroje: internet Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 20.5.2013]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Reagan_and_Gorbachev_hold_discussions.jpg > Obrázek č. 2 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 20.5.2013]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Soviet_Union_stamp_1988_CPA_5942.jpg > Obrázek č. 3 REAM, Sue. Wikimedia Commons [online]. [cit. 20.5.2013]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:BerlinWall-BrandenburgGate.jpg > Obrázek č. 4 CIOLEK, Erazm. Wikimedia Commons [online]. [cit. 20.5.2013]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Okragly_Stol_1989.jpg > Obrázek č. 5 PILNÝ, Rémi. Wikimedia Commons [online]. [cit. 20.5.2013]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:17listopadu89_pomnik_(detail).JPG >

Obrázek č. 6 PIERZETP. Wikimedia Commons [online]. [cit. 20. 5. 2013] Obrázek č. 6 PIERZETP. Wikimedia Commons [online]. [cit. 20.5.2013]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prague_November89__Wenceslas_Monument.jpg > Obrázek č. 7 SKÁLA, Ben. Wikimedia Commons [online]. [cit. 20.5.2013]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:V%C3%A1clav_Havel_na_V%C3%A1clavsk%C3%A9m_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD_17._listopadu_2009c.jpg > Obrázek č. 8 SLÁMA, Ondřej. Wikimedia Commons [online]. [cit. 20.5.2013]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:V%C3%A1clav_Havel_cut_out.jpg >