www.zlinskedumy.cz Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů 570 756 61 Rožnov pod Radhoštěm Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0441 Název projektu Využití ICT ve výuce Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Stupeň a typ vzdělávání Odborné vzdělávání Vzdělávací oblast Jazykové vzdělávání Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Název tematické oblasti (sady) Gramatika a větná skladba Název vzdělávacího materiálu Podstatná jména Druh učebního materiálu Výuková prezentace Anotace Výukový materiál slouží k bližšímu vysvětlení a zopakování učiva o podstatných jménech, obsahuje definici, mluvnické kategorie – rod, číslo, pád a vzor, dělení podstatných jmen – konkrétní a abstraktní, obecná a vlastní, hromadná, pomnožná a látková, procvičování, správné odpovědi a odkazy na internet. Možnost využití ve všech ročnících. Klíčová slova Podstatná jména – hromadná, pomnožná, látková, abstraktní, konkrétní, obecná, vlastní, ohebné slovní druhy. Ročník I. – IV. ročník SŠ Typická věková skupina 16 – 19 let Autor Mgr. Bronislava Zezulová Datum zhotovení 1. 9. 2012 www.zlinskedumy.cz
Slovní druhy – podstatná jména
Slovní druhy – podstatná jména definice – názvy osob, zvířat, věcí, vlastností, stavů a dějů patří mezi základní, ohebné slovní druhy (můžeme je skloňovat ) VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová
Rozdělení podstatných jmen konkrétní x abstraktní obecná x vlastní pomnožná x hromadná x látková VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová
Rozdělení podstatných jmen konkrétní abstraktní Jsou hmotná – vidíme je. Například: chlapec, dům, kočka, dopis Pozor!!! Může docházet k přenesení významu – v některých případech může být podstatné jméno konkrétní, v jiném případě abstraktní. Například: Dostal z ciziny pohled od příbuzných. Cesta byla neupravená, samá díra. Jsou nehmotná, máme o nich pouze představu. Například: krása, slušnost, malování, běh Z vrcholu byl krásný pohled do okolí. Do maturity nás čeká ještě dlouhá cesta.
Cvičení Vytvoř věty s uvedenými podstatnými jmény, kdy v jednom případě bude význam abstraktní a v druhém konkrétní. plán malba VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová
Výsledek cvičení Příklady vět: abstraktní: Vymýšleli jsme plán na dnešní odpoledne. plán konkrétní: Před námi ležel plán stavby sídliště. abstraktní: Malba jako výtvarná technika mne nebaví. malba konkrétní: Na stěně visela malba známého umělce. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová
Rozdělení podstatných jmen obecná vlastní Názvy jakýchkoliv osob, zvířat, věcí. Například: kamarád, básník, škola, myš Píšeme s malým písmenem na začátku. Pojmenování určitých (konkrétních) osob, zvířat, věcí. Například: Petr, Bečva, Zubří, Viktor Dyk Píšeme s velkým písmenem na začátku. Základní pravidla psaní velkých písmen naleznete zde. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová
Rozdělení podstatných jmen pomnožná hromadná látková Mají pouze tvar množného čísla bez ohledu na to, zda označují jeden předmět nebo více. Označují více samostatně existujících předmětů, které jsou označovány za jeden celek. Mají pouze jednotné číslo. Označují konkrétní materiál či látku, vyskytují se téměř vždy v jednotném čísle. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová
množné číslo podstatných jmen Procvičování Zařaďte správně uvedená podstatná jména do tabulky (pozor na podstatná jména, kde číslo jednotné i množné má stejný tvar – nejedná se o podstatná jména pomnožná, hromadná ani látková). varhany, uhlí, písek, játra, Pardubice, dobytek, lavice, cukr, Vánoce, židle, okna, ruce, Čechy, lidstvo, kalhoty, kameny, sáňky pomnožná hromadná látková množné číslo podstatných jmen VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová
Výsledek cvičení pomnožná hromadná látková množné číslo podstatných jmen varhany játra Pardubice Vánoce Čechy kalhoty sáňky uhlí dobytek lidstvo písek cukr ruce lavice židle okna kameny VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová
Mluvnické kategorie u podstatných jmen pád – 1. – 7. číslo – jednotné a množné (pomnožná, hromadná, látková – zde) rod – mužský (životný, neživotný), ženský, střední vzor – přehled vzorů pro jednotlivé rody mužský ženský střední pán žena město hrad růže moře muž píseň kuře stroj kost stavení předseda soudce
Procvičování Ve větě najdi podstatná jména a urči mluvnické kategorie: Budovatelé hradiště dobře dokázali využívat nejen vodních toků, nýbrž i vyvýšenin mezi nimi. podstatné jméno pád číslo rod vzor VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová
Výsledek cvičení podstatné jméno pád číslo rod vzor budovatelé 1. množné mužský, živ. muž hradiště 2. jednotné střední moře toků mužský, neživ. hrad vyvýšenin ženský žena VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová
Doporučená literatura k opakování MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. ISBN 80-902-5715-1. HAVRÁNEK, Bohuslav a Alois JEDLIČKA. Stručná mluvnice česká. 26. vyd. Praha: Fortuna, 2002, 246 s. ISBN 80-716-8555-0. HAUSER, Přemysl. Čeština hravě. 1. vyd. Praha: Pansofia, 1998, 87 s. ISBN 80-858-0490-5. HLAVSA, Zdeněk. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol: (mluvnická a stylistická část). 3. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 279 s. ISBN 80-859-3786-7. MELICHAR, Jiří a Vlastimil STYBLÍK. Český jazyk: přehled učiva základní školy s cvičeními a klíčem. 14. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 275 s. ISBN 80- 716-8892-4. PAZDEROVÁ, Eva a Jana SKŘÍČILOVÁ. Nebojme se češtiny. Olomouc: Votobia, 1993, 101 s. ISBN 80-856-1952-0. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02 Mgr. Bronislava Zezulová
Děkuji za pozornost VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.02