I. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů Základní škola a Mateřská škola G. A. Lindnera Rožďalovice projekt EUškola pro život, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.1977 Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (1. – 10. úloha) I. označení digitálního učebního materiálu: VY_32_INOVACE_OSP.9.051
Metodické pokyny Autor: Mgr. Roman Kotlář Vytvořeno: říjen 2012 Určeno pro 9. ročník Sumář učiva za 2. stupeň Téma: řešení úloh testů Scio Očekávané výstupy: aplikuje logickou úvahu a znalosti dosud osvojeného učiva při řešení úloh testů Scio Forma: žáci pracují samostatně Pomůcky: počítač, dataprojektor Zdroje: zadání testů Scio, obrázky – zdroj uveden přímo v daném slidu Další pokyny: Při práci lze využít hlasovací zařízení a vyhodnotit nejrychlejšího řešitele, který získá nejvíce z možného zisku bodů (Lze pracovat i ve skupinách, kdy můžeme aktivně pracovat s odlišnými pozicemi členů skupiny.). Za podstatnou skutečnost lze považovat odůvodnění zvoleného řešení a pro kontrolu ukázat správné řešení. Hra může mít i více vítězů v případě rovnosti získaných bodů.
Test Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Společné zadání pro úlohu č. 1 - 5 V každé z následujících úloh vyberte dvojici slov, mezi nimiž je vztah nejpodobnější vztahu mezi dvojicí slov v zadání. Pořadí slov ve dvojicích je důležité. Úloha č. 1 KŮŽE : ŠVEC A) dřevo : truhlář B) dům : zedník C) pilot : letadlo D) herec : film E) zdraví : lékař Úloha č. 2 LEDVINY : ORGÁN A) nos : dýchání B) žaludek : střevo C) hlava : mozek D) oči : slzy E) ruka : končetina Úloha č. 3 ROZVINOUT : SROLOVAT A) rozvrhnout : seskládat B) roztrhnout : lámat C) rozhodit : sesbírat D) rozestoupit : stoupat E) rozehřát : sežehnout
Úloha č. 1 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9 Úloha č. 1 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) V každé z následujících úloh vyberte dvojici slov, mezi nimiž je vztah nejpodobnější vztahu mezi dvojicí slov v zadání. Pořadí slov ve dvojicích je důležité. KŮŽE : ŠVEC A) dřevo : truhlář B) dům : zedník C) pilot : letadlo D) herec : film E) zdraví : lékař Řešení: Stejně jako truhlář pracuje se dřevem, tak švec pracuje s kůží. Správnou odpovědí je varianta A).
Úloha č. 2 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9 Úloha č. 2 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) V každé z následujících úloh vyberte dvojici slov, mezi nimiž je vztah nejpodobnější vztahu mezi dvojicí slov v zadání. Pořadí slov ve dvojicích je důležité. LEDVINY : ORGÁN A) nos : dýchání B) žaludek : střevo C) hlava : mozek D) oči : slzy E) ruka : končetina Řešení: Stejně jako jsou ledviny orgánem, je ruka končetinou. Správnou odpovědí je varianta E).
Úloha č. 3 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9 Úloha č. 3 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) V každé z následujících úloh vyberte dvojici slov, mezi nimiž je vztah nejpodobnější vztahu mezi dvojicí slov v zadání. Pořadí slov ve dvojicích je důležité. ROZVINOUT : SROLOVAT A) rozvrhnout : seskládat B) roztrhnout : lámat C) rozhodit : sesbírat D) rozestoupit : stoupat E) rozehřát : sežehnout Řešení: Rozvinout a pak srolovat je podobné jako rozhodit a pak sesbírat. Správnou odpovědí je varianta C).
Test Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Společné zadání pro úlohu č. 1 - 5 V každé z následujících úloh vyberte dvojici slov, mezi nimiž je vztah nejpodobnější vztahu mezi dvojicí slov v zadání. Pořadí slov ve dvojicích je důležité. Společné zadání úloh č. 6 - 10 V každé z následujících úloh vyberte slovo, které se nejvíce blíží opačnému významu slova v zadání. Úloha č. 4 BOURAT : SUŤ A) řezat : piliny B) natírat : barva C) stříhat : nůžky D) počítat : rovnítko E) lhát : lež Úloha č. 5 SERVÍRKA : ČÍŠNÍK A) učitelka : školník B) zaměstnanec : zaměstnavatel C) švadlena : krejčí D) prodavačka : zákazník E) kuchařka : dodavatel Úloha č. 6 VZNĚTLIVÝ A) ospalý B) nepříjemný C) klidný D) zápalný E) výbušný
Úloha č. 4 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9 Úloha č. 4 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) V každé z následujících úloh vyberte dvojici slov, mezi nimiž je vztah nejpodobnější vztahu mezi dvojicí slov v zadání. Pořadí slov ve dvojicích je důležité. BOURAT : SUŤ A) řezat : piliny B) natírat : barva C) stříhat : nůžky D) počítat : rovnítko E) lhát : lež Řešení: Když bouráme, dostaneme suť, podobně jako když řežeme, dostaneme piliny. Správnou odpovědí je varianta A).
Úloha č. 5 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9 Úloha č. 5 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) V každé z následujících úloh vyberte dvojici slov, mezi nimiž je vztah nejpodobnější vztahu mezi dvojicí slov v zadání. Pořadí slov ve dvojicích je důležité. SERVÍRKA : ČÍŠNÍK A) učitelka : školník B) zaměstnanec : zaměstnavatel C) švadlena : krejčí D) prodavačka : zákazník E) kuchařka : dodavatel Řešení: Názvem mužské profese odpovídající ženské profesi servírka je číšník, podobně jako švadlena a krejčí. Správnou odpovědí je varianta C).
Úloha č. 6 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9 Úloha č. 6 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) V každé z následujících úloh vyberte slovo, které se nejvíce blíží opačnému významu slova v zadání. VZNĚTLIVÝ A) ospalý B) nepříjemný C) klidný D) zápalný E) výbušný Řešení: Opačný význam pro slovo vznětlivý má slovo klidný. Správnou odpovědí je varianta C).
Test Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Společné zadání úloh č. 6 - 10 V každé z následujících úloh vyberte slovo, které se nejvíce blíží opačnému významu slova v zadání. Úloha č. 7 VZDOROVAT A) podléhat B) usilovat C) vyhrávat D) zlobit E) nedovolovat Úloha č. 8 ŠETŘIVÝ A) zlevněný B) vykoupený C) lakomý D) vzdělaný E) marnotratný Úloha č. 9 SLABINA A) úskalí B) přednost C) základ D) výzva E) vada Úloha č. 10 UPŘEDNOSTŇOVAT A) zapomínat B) volit C) uvědomovat D) opomíjet E) protežovat
Úloha č. 7 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9 Úloha č. 7 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) V každé z následujících úloh vyberte slovo, které se nejvíce blíží opačnému významu slova v zadání. VZDOROVAT A) podléhat B) usilovat C) vyhrávat D) zlobit E) nedovolovat Řešení: Opačný význam pro slovo vzdorovat má slovo podléhat. Správnou odpovědí je varianta A).
Úloha č. 8 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9 Úloha č. 8 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) V každé z následujících úloh vyberte slovo, které se nejvíce blíží opačnému významu slova v zadání. ŠETŘIVÝ A) zlevněný B) vykoupený C) lakomý D) vzdělaný E) marnotratný Řešení: Opačný význam pro slovo šetřivý má slovo marnotratný. Správnou odpovědí je varianta E).
Úloha č. 9 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9 Úloha č. 9 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) V každé z následujících úloh vyberte slovo, které se nejvíce blíží opačnému významu slova v zadání. SLABINA A) úskalí B) přednost C) základ D) výzva E) vada Řešení: Opačný význam pro slovo slabina má slovo přednost. Správnou odpovědí je varianta B).
Úloha č. 10 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9 Úloha č. 10 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) V každé z následujících úloh vyberte slovo, které se nejvíce blíží opačnému významu slova v zadání. UPŘEDNOSTŇOVAT A) zapomínat B) volit C) uvědomovat D) opomíjet E) protežovat Řešení: Opačný význam pro slovo upřednostňovat má slovo opomíjet. Správnou odpovědí je varianta D).