Příprava nejmladších věkových kategorií

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Organizace táborů a soustředění pro žactvo
SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
FLORBAL pro trenéry navazuje na seminář „Florbal pro pedagogické pracovníky“ Lektor: Tomáš Hradil.
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
KOMUNIKACE A KOOPERACE VE FOTBALE
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
ZMĚNY V SOUTĚŽÍCH PŘÍPRAVEK. Motto:,,Neberme dětem radost ze hry, oni nám to vrátí“ Proč změny v soutěžích přípravek?  zapojení všech hráčů do hry 
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2011
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Herní systémy Zásadní způsoby vedení hry celého družstva v útoku a v obraně, s předem vymezenými úkoly jednotlivcům, skupinám hráčů i celému družstvu po.
Trénink atletických skoků
Herní princip ve sportovní přípravě dětí Licence B
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2012
Taktická příprava Michal Lehnert.
Základy sportovního tréninku
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
POTŘEBNÉ ZMĚNY V PÉČI O ZDRAVÍ MLADÝCH FOTBALISTŮ.
Kondiční příprava hráče baseballu
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Kopaná – průběh hry hry se účastní dva týmy po 11 hráčích na hřišti obdélníkového tvaru na jehož kratších stranách jsou branky hru řídí hlavní rozhodčí,
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
Rozdíly v trénování dorostu a žactva. Školení trenérů 3.třídy Hradec Králové
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Prezentace pro borce Trenéři: Kulatka, Kain FK Brandýs-Boleslav roč FK Brandýs-Boleslav roč Březen 2010.
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Řízení sportovního tréninku
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Tvořivost ve hře a tréninku
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MAN 1. Seminář sociální psychologie se zaměřením na sport Marie Blahutková.
Aplikace metodiky sportovního tréninku v Taekwon-do ITF
Psychologie pro sportovní praxi
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
SPECIFIKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU DĚTÍ
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
 kolektivní halový sport, který se hraje na hřišti o rozměrech 40x20 metrů a lehkým dutým míčkem z plastu. V jednu chvíli je z každého.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Vítejte v klubu HC Bobři Valašské Meziříčí
kurzy tenisu pro děti z mateřských a základních škol
jen pro vnitřní potřebu
Ročník:  1. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
ATLETIKA přednáška.
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Pohybové hry Kdo si hraje, nezlobí.
Sportovní příprava dětí
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Příprava nejmladších věkových kategorií Mgr. Jiří Kysel

Přísný nebo hodný trenér? Trenér dětí a mládeže Nejlepší trenéři v klubu? Starší a zkušenější přítel, otevřený a chápající Nedostižný vzor a naprostá autorita pro svěřence Neustálá komunikace s rodiči „Mirek Dušín“ Děti musí být vždy na prvním místě! Oddílová spolupráce - Trenérská rada, šéftrenér klubu Práce trenéra mládežnických kategorií se hodnotí vždy až s odstupem! Přísný nebo hodný trenér? Nastavená pravidla – důsledné dodržování Samotný trénink – radostné prostředí, hráči se baví Proč děti končí se sportem?

Děti nejsou malí dospělí! Jiná stavba těla, psychika, vnímání, sociální vztahy... Trénink dětí má diametrálně odlišné cíle a úkoly! Hlavní úkoly sportovní přípravy dětí: Nepoškodit děti – zdravý rozvoj fyzický i psychický Vztah ke sportu – radost, prožitek, emocionalita, spontánnost Učení se základům sportu – předpoklady pro pozdější výkon Dětský trénink neznamená honbu za momentálním výkonem dávkováním zatížení! Trenér dětí se vcítí do dětského světa, hraje si

Věkové a vývojové zákonitosti Dětství – období růstu, vývoje a pohybového rozvoje Biologický – kalendářní věk akcelerace a retardace Věková období (odlišná z hlediska tělesného, psychického, motorického aj. vývoje) mladší školní věk (6-10 let) starší školní věk (11-15 let) adolescence (16 +)

Mladší školní věk 6 až 7 let - pohybový luxus Charakteristika období – vstup do školy, zpomalení růstu Všeobecně šťastné období, dobrá „ovladatelnost“ 6 až 7 let - pohybový luxus nestálost, živost, přirozená potřeba pohybu 8 až 10 let - "zlatý věk motoriky" nejsnadnější učení pohybovým dovednostem Těkavost pozornosti, reálné nazírání (dětský svět) Učení se nápodobou, herní princip Prožitek, radost, pestrost Trenér výraznou autoritou – osobní příklad! Motivovat, chválit, opravovat, projevit zájem Hygiena, životospráva, denní řád Děti musí být vždy na prvním místě!

Starší školní věk je možné ještě snadné učení Charakteristika období: nerovnoměrný bouřlivý vývoj, přechod od dětství k dospělosti, sebeuvědomování 10 až 12 let – předpubertální etapa je možné ještě snadné učení 12 až 14 let – pubertální vývoj výrazné omezení učení, zhoršená je hlavně kvalita Vytváření vztahu ke sportu nejen jako ke hře, ale také jako k určité povinnosti. Trenér = starším a zkušenějším přítelem, otevřeným a chápajícím Přístup taktní, diskrétní, obtíže brát s potřebným nadhledem Vyhýbat se ironii, řešit jen větší prohřešky Nevystupovat příliš autoritativně a nementorovat Upevňovat zájem o sport, ale součastně neutvrzovat názor, že sport je středem vesmíru

Senzitivní období = určitá období, ve kterých dochází k nejvýraznějšímu nárůstu předpokladů pro rozvoj konkrétní pohybové schopnosti Trenéři dětí je musí znát a obsah tréninků v dětských a mládežnických kategoriích jim přizpůsobovat Pohybové schopnosti: Rychlost Síla Obratnost (koordinace) Vytrvalost Pohyblivost

Senzitivní období

Etapy sportovního tréninku (ST) 1. Etapa seznámení se sportem (sportovní předpřípravy) - Optimální psychický i fyzický rozvoj - Všestrannost, perspektivnost, přiměřenost, systematičnost - Základy pro další sportovní činnost - Trénink zaměřen na zvládnutí co největšího množství PD, základů techniky a na všestrannost 2. Etapa základního tréninku - Postupný růst výkonnosti na základě všestranné přípravy - Zvládnutí základy techniky a taktiky, preference IHV - Vztah k tréninku - Osvojení si co největší množství PD 3. Etapa specializovaného tréninku 4. Etapa vrcholového tréninku

Dvě cesty dlouhodobé koncepce sport. tréninku

Dvě cesty dlouhodobé koncepce ST a) raná specializace b) trénink odpovídající vývoji

Všestrannost OBECNÁ - veškeré pohybové činnosti (atletika, plavání, lyžování, gymnastika...) b) SPECIALIZOVANÁ – kolektivní hry (fotbal, basketbal, házená, frisbee...) c) SPECIÁLNÍ - hráč by měl umět hrát na všech postech Vztah mezi všestrannou a speciální přípravou:

Obecné zásady sportovní přípravy dětí Nutnost vyučovat, ne trénovat Široká základna Velký počet asistentů Využití času tréninku Skupinové vyučování Využití pomůcek Dobrý vztah k dětem Herní princip (škola hrou) Sendvičový přístup poskytování zpětné vazby (Kiss -> Kick -> Kiss)

Herní princip v tréninku dětí „Pozvolné utahování kohoutku“

Příprava tréninků Co chceme rozvíjet ? Máme stanovené cíle ? „Tréninková filozofie“ Co musí, měli by a co mohou znát a umět svěřenci: v elévech, v mladších žácích, ve starších žácích? Respektujme hlavní požadavky při trénincích: Kondiční hledisko (sensitivní období) Učební hledisko (motorické učení) Psychologické hledisko (emocionalita) „Nepřipravujme tréninky tak, aby byly jednoduché pro trenéra, nýbrž aby byly přitažlivé pro jejich účastníky!“

Příklad tréninku na stanovištích

Vedení tréninků Všechny děti musí být stále aktivní! Důraz na vybavení – obuv, délka hole Přehánět ukázky (široký senzorický kanál, ne tabulka) Jednostranná cvičení vždy provádět z obou stran Cvičení realizovat na tak velikém prostoru, kolik je hráčů Respektovat senzitivní období Pozitivní motivace (chválit, chválit, chválit!) Nezapomínat na obranu, na brankáře Využívat herního principu, pestrost Kompenzovat Bezpečnost Možnost zadávání „domácích úkolů“ Neučme děti střílet, pokud si neumí přihrát. Neučme děti přihrávat, pokud neumí ovládat míček. Neučme děti ovládat míček, pokud neumí správně držet hokejku.

Hry u dětí a mládeže Nejdůležitější! Efektivita miniher hra – cvičení – hra návaznost na téma TJ Modifikace her počet hráčů v družstvu velikost hřiště počet a velikost branek počet míčků ŠKOLA HROU ☺

Příklad TJ – přípravka, elévové Rybičky – rybáři Kloubní mobilizace Červení - bílí Obehrávání ve dvojicích Hra 2 proti 2 opačným držením Florbalová abeceda Štafetové soutěže trojic Stanoviště Hra 3 proti 3 Vedení míčku s obratnostními prvky Přihrávkové soutěže Opičí dráha Mini fotbal Kompenzační cvičení

Příklad TJ – mladší, starší žáci Na Mrazíka Strečink Koordinačně náročné slalomové dráhy Psí fotbal s florbalovým míčkem Vedení míčku v pohybu s obratnostními prvky Postřehové starty Štafetové soutěže v přihrávkách Stanoviště Nácvik střelby Hra 3 proti 3 na dva doteky Bago opačným držením hole Vyklusání Kompenzační cvičení

Soutěže dětí Umožnit co nejvíce utkání Ideální model minihřišť: - přípravka 3+1 (0) - elévové 3+1 - mladší žáci 4+1 Orientace na proces, nikoli na výsledek Pravidelné střídání hráčů, snížené branky Jednodenní turnaje, ne dlouhodobá soutěž Žádné hráčské statistiky, nepočítat skóre Problém komunikace s rodiči: Vyhráli jste? Kolik jsi dal gólů? x Jak sis zahrál? Bavilo tě to?

Vedení týmu dětí v zápasech Soutěž je jen doplnění tréninku a ne naopak! Znalost pravidel Zápasový režim rozcvičení, vyklusání, protažení Oprostit se od výsledku Všichni hrají stejně dlouho a na všech postech Každým zápasem se něco naučíme Přiměřené pokyny k budoucí činnosti (K-K-K) Pozitivní přístup, motivace, pochvaly POZOR: Trenér není fanoušek Trenér nekomentuje ani nehodnotí rozhodčí Hráči nejsou na dálková ovládání

Metodické materiály na webu www.cfbu.cz + odkazy: – regiony – jižní čechy + vysočina – výkonný výbor – komise mládeže www.florbalovytrener.cz