Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA VY_32_INOVACE_KGE4.01-60 VY_32_INOVACE_LIT2.03 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová Téma: Romantická anglická poezie Datum vytvoření: 15.10.2012
Anotace Prezentace slouží k představení anglické poezie v době VY_32_INOVACE_KGE4.01-60 VY_32_INOVACE_LIT2.03 Anotace Prezentace slouží k představení anglické poezie v době romantismu. Představuje tři stěžejní básníky (Byron, Shelley, Keats) a uvádí základní tematiku a žánrové okruhy jejich děl.
ROMANTISMUS V ANGLICKÉ POEZII VY_32_INOVACE_LIT2.03 ROMANTISMUS V ANGLICKÉ POEZII
Anglický romantismus počátky spojovány s autory tzv. ,,jezerní školy“ VY_32_INOVACE_LIT2.03 Anglický romantismus počátky spojovány s autory tzv. ,,jezerní školy“ společná myšlenka: souznění člověka s přírodou hlavní představitelé: William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge a Robert Southey. http://www.todayinliterature.com/biography/william.wordsworth.asp http://www.ether.org/images/samuel-taylor-coleridge.jpg http://www.poetsgraves.co.uk/images/southey.jpg
Druhá generace anglických romantiků VY_32_INOVACE_LIT2.03 Druhá generace anglických romantiků trojhvězdí básníků George Gordon Byron Percy Bysshe Shelley John Keats
George Gordon Byron (1788 – 1824) VY_32_INOVACE_LIT2.03 George Gordon Byron (1788 – 1824) výstřední a svobodomyslný bouřlivák pozice společenského vyděděnce od narození tělesně postižen původem ze staré šlechtické rodiny (titul lord) milostný vztah s nevlastní sestrou většinu života v cizině, hlavně v Itálii účast v boji Řeků za svobodu proti Turkům úmrtí na morovou nákazu v Řecku
Childe Haroldova pouť (1812) Džaur (1813), Korzár (1814), Lara (1814) VY_32_INOVACE_LIT2.03 DÍLO rozsáhlý epos (básnický cestopis) s autobiografickými rysy Childe Haroldova pouť (1812) - líčení krajiny, památek, úvahové pasáže, osobní lyrika tvůrcem tzv. byronské lyrickoepické povídky Džaur (1813), Korzár (1814), Lara (1814) - typy osamělých revoltujících hrdinů, v konfliktu se světem, bojovníci proti tyranii, vyznavači volnosti a svobodné lásky filozofická básnická dramata (Manfred, Kain)
Percy bysshe shelley (1792 – 1822) VY_32_INOVACE_LIT2.03 Percy bysshe shelley (1792 – 1822) skandální a nevyrovnaný život lyrické drama Odpoutaný Prométheus (1819) - vzpoura proti božské autoritě - inspirace řeckým mýtem
John keats (1795 – 1821) hlavním tématem jeho poezie: VY_32_INOVACE_LIT2.03 John keats (1795 – 1821) hlavním tématem jeho poezie: spřízněnost básnění a snění autor řady ód, sonetů a balad, nejznámější Óda na řeckou vázu romantický patos veršů
Co měli společného angličtí romantičtí básníci? VY_32_INOVACE_LIT2.03 shrnutí Co měli společného angličtí romantičtí básníci? Co znamená pojem titanismus? Vycházej z informací v prezentaci. Které typické romantické motivy se objevují v jejich tvorbě?
VY_32_INOVACE_LIT2.03 Walter scott (1771 – 1832) historická próza: zakladatel historického románu a historické povídky náměty ze slavného středověku: Ivanhoe (Richard Lví srdce) sběratel skotských lidových balad svět jeho románů je rytířským světem cti a hrdinství, dobrodružství, mravní ušlechtilosti a vlasteneckého nadšení Hlas jeho kritiků uč. Str. 53 - Soukal
Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Titanismus VY_32_INOVACE_KGE4.01-60 VY_32_INOVACE_KGE4.01-60 Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Titanismus Josef Soukal a kol.;Literatura2;SPN; 1.vydání;2002; ISBN 80-7235-182-6 Věra Martinková a kol.;Dějiny literatury 2;TRIZONIA; 2. přepracované vydání; 1996; ISBN 80-85573-21-0