IT ESS II. 1. Operating Systém Fundamentals
1. Operating Systems Fundamentals 2 Srovnání desktopových OS a NOSs workstation jednouživatelské jednoúlohové bez vzdáleného přístupu místní přístup k souborům síťové OS (NOSs) poskytují a zpřístupňují síťové služby zabezpečení adresářů a souborů práva a oprávnění uživatelů vzdálený přístup více uživatelů
1. Operating Systems Fundamentals 3 Mainframové systémy
1. Operating Systems Fundamentals 4 Síť propojující pracovní stanice
1. Operating Systems Fundamentals 5 Typická síť s tzv. „velkým“ serverem
1. Operating Systems Fundamentals 6 Základní části OS Kernel = jádro malá část zdrojového kódu, která se načítá do paměti při startu OS instrukce ovládájí hardwarová zařízení windows: C:\WINNT\system32\kernell32.dll User interface Souborový systém (File Systém)
1. Operating Systems Fundamentals 7 User Interface nejviditelnější část OS spolupráce jádra OS s uživatelem zprostředkovává vstupy od jednotlivých programů přes uživatele (kliknutí, stisk klávesy, vstupy od jednotlivých programů atp.) CLI (Common Line Interface) ve W příkazový řádek (command line) v Linuxu: shell nutnost psát příkazy znalost syntaxe práce s nápovědou GUI (Graphic User Interface) ovládání myší visuální objekty (menu, ikony, okna….) nebylo typické pro serverové OS (nespouští se automaticky)
1. Operating Systems Fundamentals 8 Souborový systém způsob uložení souborů na HDD pravidla pojmenování souborů zpravidla hierarchické (stromové) uspořádání: kořen stromu a systém vnořených adresářů (directory v Linuxu, folder ve WIN) FAT, FAT 16, FAT 32, EXT2, EXT3, NTFS maximální délka názvu souboru délka přípony mezery v názvech souborů case sensitive speciální znaky diakritika cesta k souboru v adresářovém stromě
1. Operating Systems Fundamentals 9 Obvyklé OS DOS (MS DOS) Windows MAC OS (OS 8, OS 9, OS X) Linux (Red Hat, Caldera, SuSe, Debian, Ubuntu, Slax aj.) UNIX (HP-UX, SUN Solaris, BSD (Berkeley System Distribution resp. Free BSD aj.)
1. Operating Systems Fundamentals 10 Charakteristika MS DOSu 16 bitový OS (procesory 8086) dnes nevhodné pro potřeby Internetu malé požadavky na paměť práce na zastaralém a nevýkonném HW není multitaskingový není intuitivní – vyžaduje znalost příkazů standardně nebyl určen pro síťě grafické nadstavby (M6O2, NC,... a první verze Windows (1.0 a 2.0) až do verze W95 musel být nainstalovaný před instalací W vlastní aplikace (leckde se ještě používají)
1. Operating Systems Fundamentals 11 Rodina Windows – W 3.x a WfW multitasking = souběžné zpracování více úloh W 3.x 16 bitové nutná instalace MS DOS použit kooperativní multitasking = programy sdílejí paměť k výměně informací mezi sebou metoda segmentování času procesoru (způsobovalo zpravidla pád systému při pád jedné aplikace) bez zabudovaných síťových prvků do WfW sítě peer-to-peer preamptivní multitasking od W9.x OS reguluje využití času procesoru a aplikace běží v samostatných adresních prostorech Windows Task Manager
1. Operating Systems Fundamentals 12 Rodina Windows: W 9.x W 9.X samostatný OS 32 bitový OS W 98 je upgrade na W 95 Active Desktop Technology podpora USB TV – tuner karty W 98 (SE) IE 5.0 kryptování dial-up sdílení internetového připojení W ME domácí uživatelé podpora multimedií zjednodušení konfigurace sítě peer-to-peer vestavěny klienti sítí serverového typu podpora FAT 32 kompatibilita 16 bitových aplikací
1. Operating Systems Fundamentals 13 Rodina Windows: NT, 2000, XP NT = New Technology nové jádro zvýšená bezpečnost, stabilita, síťové prvky v desktopovém provedení, plně 32 bitové aplikace W 2000, XP přiblížení k NOS vyšší souborová bezpečnost bezpečnost sdílení vzdálená správa (remote desktop): výjma XP Home Edition podpora více uživatelů = uživatelské účty
1. Operating Systems Fundamentals 14 Ovládací panely správa HW a jeho konfigurace správa software uživatelské účty připojení k síti LAN internetové připojení konfigurace OS
1. Operating Systems Fundamentals 15 UNIX a Linux víceuživatelský multitasking první OS s podporou TCP/IP komerční nasazení kolem 1980 – servery bez pracovních stanic nevyžaduje zpravidla výkonný HW open source 32 bitový podpora preamptivního multitaskingu různá grafická prostředí (KDE, GNOME, aj.), jejichž základem jsou X-Windows
1. Operating Systems Fundamentals 16 Síťové OS robustnější jádro odolné k chybám a výpadkům podpora více procesorů podpora uživatel a jejich správa obecně není nutné uživatelsky přívětivé prostředí první síťový OS: Novell Netware
1. Operating Systems Fundamentals 17 Charakteristika Linuxu (Unixu) příkazová řádka modulární design = záměna modulů zdarma a volně šiřitelný live CD podpora více uživatelů nenáchylnost na viry schopnost používat CLI i GUI