Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
PETR BEZRUČ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou P. Bezruče…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0360BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0460BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.18 II
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_03_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj02/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Petr Bezruč Český jazyk 7. ročník ZŠ
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_273_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Petr Bezruč NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
Historická próza. Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.4 Petr Bezruč Název sady: Český jazyk 9. třída Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_08_Petr Bezruč TÉMA SADY.
Anotace: Text je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období česká.
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
Jan Neruda - dílo.
Petr Bezruč: Slezské písně
Petr Bezruč vlastním jménem Vladimír Vašek
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
A. Sova – Květy intimních nálad
Naturalismus v české literatuře
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Český jazyk, umění a kultura Sada: 3 Číslo materiálu v sadě: 2 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Petr Bezruč Jméno autora: Mgr Název: Petr Bezruč Jméno autora: Mgr. Marta Skopalíková Předmět: Český jazyk, umění a kultura Jazyk: čeština Klíčová slova: Petr Bezruč - život, tvorba, literárně historický kontext, Slezské písně, bard Cílová skupina: žák 3. ročník Stupeň a typ vzdělání: 3. ročník, střední odborné Očekávaný výstup: Žák objasní význam P. Bezruče pro vývoj české literatury, charakterizuje dílo Slezské písně po stránce formální i tematické, zařadí autora do literárně historického kontextu.

Metodický list/anotace Žák získá formou výkladu znalosti o spisovateli Petru Bezručovi a vytvoří si komplexní obraz o jeho stěžejním díle, o sbírce Slezské písně. Podle tematiky úryvků přiřadí ukázky k názvům básní (slade č. 12) a doplní názvy básní (slade č.13). Vytvořeno: 05.09.2012

PETR BEZRUČ Obrázek č. 1 Vladimír Vašek okolo 1900 Obrázek č. 2 Vlastivědné muzeum Kyjov, výstava

PETR BEZRUČ Obsah: Literárně historický kontext Životopisné údaje Bard slezského lidu Literární tvorba sb. Slezské písně Ukázky z tvorby – pracovní list

Petr Bezruč – literárně historický kontext řazen ke generaci anarchistických buřičů počátek 20. století Dílo nese znaky především realismu, ale také prvky naturalismu, symbolismus, impresionismu, dekadence => syntéza všech směrů. ostatní autoři patřící do generace buřičů Fr. Gellner, K. Toman, V. Dyk, S.K. Neumann, Fr. Šrámek Bezruč se názorově hlásí k J. Sv. Macharovi (představitel České moderny)

Petr Bezruč – životopisné údaje vlastním jménem Vladimír Vašek, 1945 jmenován Národním umělcem *1867, † Olomouc, pohřben Opava otec Antonín Vašek – národní buditel, zastánce nepravosti „Rukopisů“. časté stěhování rodiny, špatná sociální situace, 5 sourozenců, neshody rodičů studia: gymnázium Brno, filologie Praha (učitel T:G.Masaryk, spolužáci V. Mrštík, J. Herben), nezájem o studia, kavárny a zábava smrt otce 1880, návrat do Brna, plicní choroba, deprese, melancholie úřednické zkoušky, poštovní úředník Brno a Frýdek Místek Samotář, introvert, nešťastné milostné vztahy, plicní a nervová nemoc 1899 uveřejnil v Herbenově časopise Čas první básně => spisovatel 1894 smrt matky, navštěvuje na Hané bratra během 1. sv. války obviněn za protirakouské básně z vlastizrady, vězněn pobyty v Brně, Brance u Opavy, Ostravici, Kostelci na Hané

Petr Bezruč – bard slezského lidu 1891 poštovní asistent ve Frýdku Místku touha poznat život a přírodu těšínského Slezska a Beskydska sb. Slezské písně poukazuje na: národnostní útlak Slezska a Těšínska bídu a neutěšené sociální podmínky obyvatel úpadek jazyka a kultury osobní a společenský protest, revolta autor se stylizuje do role mluvčího, „barda slezského lidu“.

Literární tvorba první literární pokusy během gymnaziálních studií v Brně 1899 – 1900 zasílá pod pseudonymem P. Bezruč básně do časopisu Čas, šéfredaktor J. Herben 1903 souhrnné vydání básní v časopise Besedy Času, podtitul Slezské číslo 1903 knižní vydání sb. Slezské písně Ostatní tvorba Studie z Café Lustig (povídky, gymnaziální studia Brno) báseň Stužkonoska modrá (reflexe nad životem ) sb. Přátelům a nepřátelům (vyšla posmrtně) jazykovědné práce

Slezské písně – rozbor díla Obrázek č. 3 Obrázek č. 5 Obrázek č. 4

Slezské písně – rozbor díla Druh lyrika: b. Ostrava epika: b. Kantor Halfar lyrickoepické skladby: b. Maryčka Magdónova Žánry básně písně balady Forma - verš Lexikální prostředky: hornický slang, dialekt, hyperbola, frazeologie Postavy: skutečné (Maryčka), horníci, „uhlobaroni“, antické postavy … Stylizace autora: svědek, buřič, pěvec, horník, zklamaný milenec … Téma: život lidu ve Slezsku (Hané, Slovácku), antické náměty, vzdor a revolta

Petr Bezruč – ukázky z tvorby Básně: Osud, Já, Labutinka, Kdo na moje místo? – pracovní list Úkol: Přiřaďte k jednotlivým ukázkám názvy básní. 1. Čí jsi ztepilá ty krásko? Sama chodí, pyšno hledí, knížky v ruce, na můj pozdrav Nikdy nemá odpovědi, Temné pleti, temných vlasů, pohled třpyt je hvězdy v šeře, myšky.-nožky, každý pohyb kmit labutí na jezeře. 2. Tak málo mám krve a ještě mi teče z úst. Až bude růst nade mnou tráva, až budu hnít. Kdo na moje místo, kdo zdvihne můj štít? 3. Neronova magistra potkal mne osud. Umdlenou šíji o sosnu jsem opřen, Obě dvě ruce mi do pasu padly, Kouří se, utíká poskokem krev z nich, Mech Lysé hory ji pije a pije, mlčky ke mně hledí Sir-markýz Gero. 4. Já prvý jsem z toho od Těšína lidu, bard prvý z Beskyd, co promluvil. Jdou za cizím pluhem, jdou rabové dolů, mléko a voda jim utíká z žil. Má každý z nich na nebi jednoho boha, druhého většího na zemi. Daň tomu, co hore je, v kostele platí, druhému krví a dlaněmi. (Vzhledem k povaze zadání zdroj textu uveden až v seznamu použité literatury).

Petr Bezruč – ukázky z tvorby Úkol: Doplňte na vynechaná místa jména osob a názvy věcí, která zároveň znamenají názvy sbírek. Šel starý … z Ostravy domů, v bartovské harendě večer se stavil, s rozbitou lebkou do příkopy pad. Plakala … Za temným oknem, v květníku sivém hrubý a špičatý mračil se kaktus. Jednoho jitra červený z lodyhy vyrazil kalich, … . … byl hoch dobrý, byl hoch tichý, byl hoch hezký, ale škaredou měl chybu: i v Těšíně mluvil česky před okresním inspektorem. (Vzhledem k povaze zadání zdroj textu uveden až v seznamu použité literatury).

Pracovní list - řešení Ukázky z tvorby b. Labutinka b. Kdo na moje místo b. Osud b. Já Šel starý Magdon z Ostravy domů … 2. Jednoho jitra červený z lodyhy vyrazil kalich, červený květ . 3. Kantor Halfar byl hoch dobrý …

Odkazy: Použitá literatura: BEZRUČ, Petr. Slezské písně. 2. vyd. Brno: Nový Lid, 1928. TOMÁŠKOVÁ, Zdenka. Ortel samoty. 1. vyd. Brno: DOPLNĚK, 2003. ISBN 1081-237-2003. SLANAŘ, Otokar, Markéta KOSTKOVÁ, Roman KANDA, Lenka KRAUSOVÁ a Lukáš FOLDYNA. Obsahy a rozbory děl k literatuře - přehledu SŠ učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová - výuka.cz, 2007. ISBN 80-902571-7-8. Internet: Seznam obrázků: Obrázek č. 1 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit. 05.09.2012]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bezruc_2.jpg> Obrázek č. 2 NEUVEDEN, Autor. Google [online]. [cit. 05.09.2012. Dostupný na WWW: <http://www.masaryk.info/photo/217/download/preview270>

Odkazy: Obrázek č. 3 NEUVEDEN, Autor. Google [online]. [cit. 05.09.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.eshop-rychle.cz/fotky10186/fotos/gen320/gen vyr_655110358.jpg> Obrázek č. 4 <http://www.antikopava.cz/upload/3498cahojvoe.jpg> Obrázek č. 5 <http://www.adplus.cz/files/imagecache/stamp/grafika/201103/42930-46848.jpg>