Konec 18. století a počátek 19. století Základní škola Bohutín, okres Příbram VY_32_INOVACE_UaK06_Romantismus Romantismus Konec 18. století a počátek 19. století Autor materiálu: Barbora Havejová Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Původ a hlavní rysy původ v Anglii základní prvky cit individualita duše (zejména trýzněná duše) vznikl jako reakce na monopol rozumu ve filozofii osvícenství, strohost antikou inspirovaného klasicismu podněty hledal v minulosti (hlavně ve středověku) a v exotických zemích
Architektura znaky architektury romantická architektura jako svébytný styl prakticky neexistuje ovlivněna zaměřením na minulost konkrétní podoba je dána slohem, ze kterého stavba vychází gotika >> neogotika renesance >> neorenesance historizující architektura >> pseudohistorické stavby orientální inspirace čínské pavilony minarety bývá členitá, má uvolněnou formu a často postrádá symetrii
Malířství nevšední tajuplné náměty ze středověkých dějin sbližování s přírodou vášeň v neklidných temných krajinách a lesích Děj vyhrocen do maxima dramatičnost tahu štětce hra světla a stínu největší důraz na obsahovou stránku díla a dosažení efektu neklidu a dynamiky
Umělci František Ženíšek Joseph Mallord William Turner Jan Preisler Mikoláš Aleš John Constable Eugène Delacroix Caspar David Friedrich Théodore Géricault Antoine-Jean Gros Honoré Daumier Václav Brožík William Blake
Stavby Svět Česká republika katedrála svatého Patrika, New York Országház, Budapešť Vídeňská radnice Westminsterský palác, Londýn Česká republika Lednice Hluboká Národní divadlo Schwarzenberská hrobka
Antoine-Jean Gros: Napoleon na mostě v Arcole
Mikoláš Aleš: Pobití Sasíků pod Hrubou Skálou
Théodore Géricault: Vor Medůzy
John Constable:Hrad Hadleigh
Caspar David Friedrich: Česká krajina s Milešovkou
Eugène Delacroix:Svoboda vede lid na barikády
František Ženíšek: Oldřich a Božena
Václav Brožík: Mistr Jan Hus před koncilem kostnickým
William Turner: Déšť,mlha a rychlost
Zdroje a použitý materiál Veškerý materiál je čerpán z internetových stránek: http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org Objekty použité k vytvoření sešitu pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Barbora Havejová Základní škola Bohutín, okres Příbram zsbohutin@zsbohutin.cz říjen 2011
Metodický list Název materiálu: VY_32_INOVACE_UaK06_Romantismus Autor materiálu: Barbora Havejová Zařazení materiálu: Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Sada: 32_INOVACE_UaK Číslo DUM:32_INOVACE_UaK05 Předmět: Výtvarná výchova Ověření materiálu ve výuce: Datum ověření: 5.12.2011 Třída: 8. Ověřující učitel:Barbora Havejová Anotace materiálu: Materiál určený k výuce výtvarné výchovy, jako průvodce hlavními znaky uměleckého slohu. Podrobný metodický popis možností použití materiálu: DUM zpracován pro výuku výtvarné výchovy 8.ročníku ZŠ Bohutín a koncipován cca. jednu standardní vyučovací hodinu. Žáci jsou pomocí jednoduchých poznámek seznámeni se základními uměleckého slohu. Součástí výuky je diskuse nad jednotlivými zobrazenými díly a rovněž práce se slovníkem cizích slov či výkladovým slovníkem, pro ujasnění pojmů. DUM je doplněn výkladem přizpůsobeným kolektivu žáků a prací s publikacemi. Seznam literatury a pramenů: http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org Všechny použité objekty jsou součástí veřejných knihoven. Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA.