NATURALISMUS Přednáška 21.11.2013, Pavel Trtílek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
První představitelé impresionismu
Vzdělávací oblast : Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět : Český jazyk a literatura Ročník : 9. ročník Anotace : George Bernard Shaw životopis,
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Portréty literárních osobností světové literatury.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realistický román.
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Divadlo konce 19.století.
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Osvícenství.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Z franc. romantique = jako v románu
Romantismus.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
Claude Monet
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Victor Hugo ( ).
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
EVROPSKÝ vs. ASIJSKÝ DIVADELNÍ SYSTÉM Pavel Trtílek, 2014.
Portréty literárních osobností světové literatury.
MONTGOLFIÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Guy de Maupassant
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Friedrich Dürrenmatt Katka Berková, V8A
GEORGE BERNARD SHAW Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Molière Anna Coufalová C1B.
3. Pozdně romantické ideály 1. Na sklonku slávy Žít osaměle !... Jaká trýzeň! Stendhal.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Surrealismus.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
NATURALISMUS © Pavel Trtílek, 2009.
Kritický realismus v literatuře
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
EXISTENCIALISMUS 10. března 2016, Pavel Trtílek.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

NATURALISMUS Přednáška 21.11.2013, Pavel Trtílek

návaznost na realismus i vymezení se vůči němu Doba: Vznik: 70. léta 19. stol. ve Francii návaznost na realismus i vymezení se vůči němu Doba: 1852–1870: „Druhé císařství“ (Napoleon III.) prusko-francouzská válka (1870–1871) Pařížská komuna (revoluční samovláda, 72 dnů) šíření socialismu Evropou, zájem o pracující (ústava) zájem o nižší vrstvy – ohnisko naturalismu společenská tendence: bavit se (obliba operety, bulvární komedie, tanečních scén s kankány, hudebních kaváren…) přesto snaha o opozici vůči „zábavnímu průmyslu“

Naturalismus a jeho podstata: natura (příroda), naturalis (přírodní) krajní směr realismu („vědecký realismus“) snaha analyzovat skutečnost (objektivismus) eliminace subjektivního vnímání literatura i divadlo chápány jako věda vědecký obraz skutečnosti, ne umělecký odpor ke klasicismu a ideálu krásna svět je krutý polemika i s realismem nedůsledně poznává realitu, odhlíží od vážných témat

ARNO HOLZ (1863 – 1929) Rovnice naturalismu: umění = příroda – x x = autorský subjekt („x“ je u každého autora jiné, schopnost „napodobovat“ přírodu, nikdy však dokonale – navíc má i fantazii) umění – není kopií reality, ale má se jí přiblížit umělec – má být zapisovatel skutečnosti

Estetika naturalismu: snaha umění o napodobování okolí na úkor fantazie autora žádné reflektování niterných pocitů poetika „pravdivosti“ – odmítnutí krásna jako idealizované reality (preferuje se ošklivost) pesimistická témata bída, krutost, utrpení, poklesky, nemoc, stáří, smrt… kritičnost a skepse vůči neradostnému světu není důvod k humoru reprodukce skutečnosti (metoda padajícího listu)

Naturalista – v akci

rozvolnění žánrů, mizí komedie důraz kladen též na divadlo Literatura a divadlo: hlavní doménou próza povídka, skica, analytický román ústup lyriky rozvolnění žánrů, mizí komedie důraz kladen též na divadlo lze jím šířit estetiku naturalismu mezi široké vrstvy lidí tendence k dokumentárnosti ideální by byl dokument

naturalistický hrdina: realistický hrdina: obyčejný, průměrný člověk naturalistický hrdina: výjimečný tím, že je podprůměrný ideál: „nejbídnější z bídáků“ oběť společnosti (prostitutka, žebrák, vyděděnec, násilník) nebo přírody (šílenec, mrzák) komplikovaný charakter člověk – oběť přírody či společnosti (donucen k tomu, jaký je) smysl naturalismu pro sociální spravedlnost

Naturalistické divadlo: dramatici tvořili za život pod vlivem více směrů nové soubory hledaly své nové autory používá hovorový jazyk, dialekty, argot málo dramatické, statické, popisné cílem bylo hodnověrně ztvárnit postavy a prostředí Tvůrci a zakladatelé: Émile Zola a bratři Goncourtové Gustave Flaubert, Guy de Maupassant, André Gide aj. „předchůdce“ Henrik Ibsen († 1906)

Ibsen na smrtelném loži

Edouard Manet: Piják absintu (1859)

Emile Friant: Dušičky (1888)

Constantin Meunier: Dříči (1890)

Charles Darwin (1809–1882) evoluční teorie: O vzniku druhů (1859) Vliv na naturalisty: Charles Darwin (1809–1882) evoluční teorie: O vzniku druhů (1859) podle naturalistů určuje lidský osud: 1) prostředí (výchova nepomůže) 2) dědičnost (vrozené vlastnosti a sklony) snaha aplikovat evoluční teorii na literaturu a divadlo snaha obnažit člověka na bytost řídící se pudy (ne mozkem) vůle ani výchova s tím moc nesvedou člověk je předurčen prostředím a vrozenými vlastnostmi (jsou mu dědičně dané)

Darwin (karikatura)

FRANCIE

Konec 19. st.: rozmach frašek a bulvárních komedií: Eugène Labiche, Georges Feydeau, Georges Courteline,Tristan Bernard vzor: Eugène Scribe (dobře udělaná hra) divadla soukromá – strach z rizika neúspěchu jednotvárnost divadelní produkce Comédie-Française klasicistní dramatika deklamační herectví Napoleon III. dekret o svobodě divadel (1864) – zrušení monopolů 1900: v Paříži 100 divadel

ÉMILE ZOLA (1840 – 1902) hl. teoretik naturalismu: „Literatura si musí vybrat mezi vědou a zánikem.“ dramatik = vědec „Drama má ilustrovat zákony dědičnosti a prostředí.“ spisovatel = patolog

Émile Zola na portrétu od Eduarda Maneta

jeho „manifesty“ naturalismu: ovlivněn Darwinem (teorie evoluce) a Marxem (teorie o vývoji společnosti) jeho „manifesty“ naturalismu: předmluva k románu Tereza Raquinová (1873) Naturalismus na divadle (1881) Experimentální román (1881) vlastní sociologické představy: společnost si rozdělil do 3 skupin: 1) lid 2) elita 3) spodina

za 1. naturalistický román označil Flaubertovu Paní Bovaryovou (1857) Tvorba: Tereza Raquinová (1873, prvotina) Pravda (zpracování Dreyfusovy aféry) Rougon-Macquartové (cyklus 20 románů): Břicho Paříže, Zabiják, Nana, Germinal, Peníze aj.

Zolův dopis francouzskému prezidentovi ve věci tzv Zolův dopis francouzskému prezidentovi ve věci tzv. Dreyfusovy aféry celý text viz: http://www.cahiers-naturalistes.com/jaccuse.htm

rodokmen rodu Rougon-Macquartů

Zola ve své pracovně „kuriozit“

Zolovy neúspěšné autorské dramatizace prózy: Dramatická tvorba: Renée (drama pro Sarah Bernardt, uvedeno v Théâtre Vaudeville roku 1887) Zolovy neúspěšné autorské dramatizace prózy: Tereza Raquinová (Théâtre Renaissance, 1873) Břicho Paříže (Théâtre de Paris, 1887 ) dramatizace svých povídek (částečný úspěch)

karikatura naturalisty Zoly

Zolův náhrobek (Montmartre)

Inscenační praxe francouzského naturalismu: někteří Zolovi stoupenci v požadavcích na divadelní reformy ještě radikálnější inscenace = výsek ze života přenesený na jeviště ideálně bez rozdílu mezi životem a uměním nedostatek kvalitních her adekvátních daným požadavkům chabý ohlas původní naturalistické dramatiky herectví původně statické, teprve později „realističtější“ zavedení tzv. „4. stěny“ (divák neexistuje)

bratři GONCOURTOVÉ Edmond de Goncourt (1822 – 1896) Jules de Goncourt (1830 – 1870) „kronikáři pařížského života“

Sestra Filomena (román) Herečka Faustinová (román, autor Edmond) Tvorba: Sestra Filomena (román) Herečka Faustinová (román, autor Edmond) Henriette Maréchalová (jejich nejúspěšnější naturalistické drama): sled po sobě plynoucích obrazů, bez zápletky snaha o iluzi skutečnosti (výseky života přenesené na jeviště) dnes nehrané i nečtené - Akademie Goncourtů (zal. 1902, ceny za nejlepší prozaická díla)

HENRY BECQUE (1837 – 1899) Vrchol naturalistického dramatu (5 dramat a 1 libreto): Krkavci (1882 uvedeno v Comédie-Française) naturalismus v Paříži přijat herectví nenaturalistické inscenace nezdařilá Pařížanka (1885 v Théâtre de la Renaissance)

ANDRÉ ANTOINE (1858 – 1943) herec, režisér, kritik 1887 zakládá 1. divadlo programově se hlásící k naturalismu zároveň jde o 1. divadlo francouzské moderny (původně působící v dřevěné boudě, pak v budově na Montparnassu)

THÉÂTRE LIBRE název: odkaz k vydání her V. Huga „Divadlo na svobodě“ naturalistické tendence (také však symbolismus i pantomima) snaha uvádět nové autory turné po Evropě (1893–1894) 1896 finanční krach (9 sezon) neobjevilo žádného dramatika, jehož tvorba by přečkala svou dobu…

THÉÂTRE ANTOINE (1896) naturalistické zaměření nahrazeno psychologizujícím 10 sezon (1906 zánik) později obnoveno jinde (viz foto) Antoine získal post ředitele v Odéonu (státní divadlo) díky klubovým předplatitelům tato divadla nespadala pod dohled cenzury (1870 zrušena, 1874 však znovu zavedena…)

NĚMECKO

Situace před nástupem naturalismu – Berlín: 3 soukromá divadla na konci 19. stol.: Deutsches Theater (založen 1883) jak klasické, tak nové inscenace (à la meiningenští) Berliner Theater (1888) Lessing Theater (1890) repertoár těchto divadel ovlivněn cenzurou…

FREIE BÜHNE (1889) inspirace: Théâtre Libre Otto Brahm (vůdčí duch souboru) hráli v neděli odpoledne uvádění zakázaných her objevili Hauptmanna 1894 činnost ukončena (jen 5 sezon) FREIE VOLKSBÜHNE (1890) dělnické divadlo (inspirované F.B.)

GERHART HAUPTMANN (1862 – 1946) zpočátku ovlivněn naturalismem: Před východem slunce Forman Henčl Tkalci  Později prvky symbolismu a novoromantismu: Hanička Potopený zvon

VELKÁ BRITÁNIE

Nový směr v konzervativní Anglii: 90. léta 19. stol. popisný realismus (nová odnož realismu) autoři přijatelní pro cenzuru i publikum naturalismus tam pronikl pouze v tvorbě zahraničních autorů 2 výraznější představitelé popisného realismu:

HENRY ARTHUR JONES (1851 – 1929) Tvorba např.: Lháři (nejznámější) Stříbrný král (melodram) Tanečnice Michal a jeho padlý anděl (má nejblíže k naturalismu)

ARTHUR WING PINERO (1855 – 1934) Tvorba: Sudí Druhá paní Tanquerayová (původně však psal frašky) „anglický Ibsen“ (1890 už přel. do angličtiny všechny tehdejší Ibsenovy hry)

JACOB THOMAS GREIN (1862 – 1935) divadelní kritik, jenž r. 1891 založil: INDEPENDENT THEATRE vzorem Théâtre Libre i Freie Bühne klubové předplatné, hrálo se jen v neděli odpoledne nejprve zahraniční hry (Ibsen: Přízraky, Zola: Tereza Racquinová aj.) donutil G. B. Shawa psát pro divadlo (1892: Vdovcovy domy) 6 sezon, uvedeno 26 her (zaniklo 1897)

GEORGE BERNARD SHAW (1856 – 1950) Uznával dědičnost prostředí, „člověk však má svobodu volby!“ Autor téměř 50 her: Caesar a Kleopatra Pygmalion Svatá Jana Milionářka Ženeva Shakes proti Shavovi

ROYAL COURT THEATRE – studio (1904–1907) každý večer se uváděly známé hry, odpoledne pak nové hry G. B. Shaw (11 her) režijní styl: „jemný realismus“, hledání a uvádění nových her jen 3 sezony 32 inscenací

ŠVÉDSKO

AUGUST STRINDBERG (1849 – 1912) Představitel naturalismu, expresionismu, symbolismu. Tvorba: Otec Slečna Julie Do Damašku Hra snů

dnešní „naturalismus“ – např dnešní „naturalismus“ – např. ve filmu, fotografii, v reklamě (zde: škodlivost slazených nápojů, metro NYC 2009)