Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

zpracovaný v rámci projektu
BAROKO I..
CESKA REPUBLIKA Foto: Jaíra (Yair) Moreshet Procházka po České zemi a její památky:-) Hudba: WA. Mozart- klarinet Trio Es dur, K. 498, Allegro.
BAROKO V ČECHÁCH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Baroko.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_7.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
zpracovaný v rámci projektu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Baroko.
Vzdělanost, literatura a hudba v 17. století
Baroko v Čechách Sochařství 1. část
Mgr. David Vencl Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika NázevSinus - cvičení Klíčová slova Goniometrické funkce,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12.
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Baroko Život v barokní době.
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, příspěvková organizace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
17. a první polovina 18. století
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_842_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
BAROKO Doba protikladů.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Kutná Hora,
Historické památky v Lokti Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
zpracovaný v rámci projektu
2/ Česká katolická literatura
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaZeměpis 9 NázevZemepis_obyvatelstva_zdrojedat.
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Mgr. David Vencl Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaInformatika NázevWord.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
Domácí barokní literatura
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Ročník: 4. Předmět: Hudební výchova.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Literatura doby pobělohorské Mgr. Ludmila Růžičková.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
České baroko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3612_České_baroko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
Adam Václav Michna
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-10 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
VY_32_INOVACE_203_Baroko Šablona Identifikátor školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
BAROKO konec 16. století – začátek 18. století
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Hudební renesance v Čechách
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Český jazyk 8 Název Baroko, barokní literatura Klíčová slova víra v Boha, monumentalita, využití kontrastů, alegorie Pomůcky PC, dataprojektor, CD přehrávač Druh interaktivity výklad, poslech ukázky, práce ve skupině Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 4, 68 MB Zdroje viz Použité zdroje

Baroko, barokní literatura Český jazyk 8 Baroko, barokní literatura Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Renata Vostatková, 2011

Baroko – zopakuj si: Co si pamatuješ o této době z hodin dějepisu? V jaké zemi a v jakém století tento umělecký směr vznikl? Do jakých druhů umění pronikl? Jak se projevovalo baroko v architektuře, ale i v dalších druzích umění? Na co se kladl důraz?

Zkontroluj si, zda tvé odpovědi jsou správné: je umělecko-kulturní směr (17. – pol. 18. stol.) vznik – Itálie, rozšíření do celé Evropy proniklo do všech uměleckých, ale i životních projevů (tj. – architektura, výtvarné umění, hudba, literatura, divadlo) odvrat od přírody, nedůvěra v rozum člověka absolutizace víry, důraz na duchovnost, citovost snaha ohromit člověka-monumentalita (hl. v architektuře-vysoké stropy, bohatá výzdoba chrámů) bohatá barokní výzdoba

Ukázky barokní architektury a sochařství Jedno z vrcholných děl středoevropského baroka – Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci (památka UNESCO)

Morový sloup Nejsvětější Trojice v Teplicích - postaven v letech 1718-1719 jako poděkování za odvrácení morové nákazy - jedno z nejkrásnějších děl slavného barokního sochaře Matyáše Brauna

Barokní výzdoba Pohled na oltář v kostele sv. Stanislava, Vilnius, Litva Bohatá barokní výzdoba v kostele Svatých Janů v Brně

Hlavní znaky barokní architektury použití bohatě zdobených soch použití barev, světla, stínu fotograficky přesné malby pestrobarevné fresky velké množství zlata chrám sv. Mikuláše na Malostranském náměstí

Dobrovolný úkol do příští hodiny: Které další barokní stavby znáš? Zkus je vyhledat na internetu a zjistit o nich zajímavé informace.

Znaky barokní literatury: využití kontrastů (pro větší dramatičnost) např. - krutý ďábel x milostný bůh - zlo x dobro - chudoba člověka x nádhera chrámů - hrůzy válek x nadpozemský ráj časté využití obraznosti, alegorie, symbolů využití typických středověkých žánrů: - legenda - duchovní píseň - epos Bedřich Bridel – ukázka z básně „Co Bůh? Člověk?“

Najdi znaky barokní literatury v následující ukázce: Bedřich Bridel CO BŮH? ČLOVĚK? Kdokolivěk? Co já? Co ty? Bože svatý? Já hřích, pych, lest: tys sláva, čest. Já hnis, vřed, puch: tys čistý duch.

Tak, jak mohu, o mém Bohu zpívám, vzdychám i pospíchám, k nohám padám, chvály skládám, jak i první, tak v poslední okamžení. Bedřich Bridel jako misionář obrací lid na katolickou víru

Porovnej své odpovědi: - žánr = duchovní báseň - využití kontrastů: bůh x člověk dobro x zlo čest x hřích čistý duch x lest - užití symbolů: bůh-symbol dobra, člověk-symbol zla Bridel zde srovnává boží velikost s vlastní nicotností

Ukázka barokní české abecedy

Adam Václav Michna z Otradovic představitel české barokní poezie - básník a současně významný skladatel barokní hudby poezie má typické barokní znaky: - osobní souboj Boha a ďábla v člověku - malebné líčení přírody - oslavné duchovní písně

Duchovní písně A. Michny napsal mnoho českých duchovních písní některé (hlavně písně vánoční) jsou populární dodnes je to především píseň Chtíc, aby spal, která je v Česku i dnes jednou z nejfrekventovanějších koled nejznámější sbírky: „Česká mariánská muzika“ „Loutna česká“ Titulní list České mariánské muziky

Začátek písně „Chtíc aby spal“ Chtíc, aby spal, tak zpívala Synáčkovi Matka, jenž ponocovala, miláčkovi: „Nynej, rozkošné děťátko, Synu Boží, nynej, nynej, nemluvňátko, světa zboží. Tobě lůžko jsem ustlala, Spasiteli; tvory k tvé chvále zvolala, Stvořiteli. Nynej, kráso a koruno svrchovaná, nynej, milujících ceno vinšovaná.

Adam Michna - varhaník roku 1633 je uveden jako varhaník jindřichohradeckého kostela Nanebevzetí Panny Marie. Možná právě na tyto varhany Michna hrával.

Co sis zapamatoval z dnešní hodiny? Vyber z nabízených možností znaky týkající se barokního myšlení a barokní architektury: a) důraz na víru a duchovnost b) návrat k přírodě c) víra ve schopnosti a rozum člověka d) odklon od Boha e) snaha ohromit člověka (monumentalita,velikost) f) bohatá výzdoba kostelů a chrámů g) bohatě zdobené sochy h) výzdoba málo barevná (použity jen barvy černá a bílá)

Zkontroluj si své odpovědi: Správné odpovědi: a) důraz na víru a duchovnost e) snaha ohromit člověka (monumentalita,velikost) f) bohatá výzdoba kostelů a chrámů g) bohatě zdobené sochy Špatné odpovědi: b) návrat k přírodě (naopak – odklon od přírody) c) víra ve schopnosti a rozum člověka (naopak – nedůvěra v rozum člověka ) d) odklon od Boha (naopak – víra v Boha) h) výzdoba málo barevná (naopak - použití barev, světla, stínu )

Vyber z nabízených možností znaky týkající se barokní literatury: 1. typické barokní liter. žánry jsou: a) legenda, duchovní píseň, epos b) legenda, duchovní píseň, povídka c) legenda, román, epos (+ zopakuj si, co o těchto jednotlivých žánrech víš) 2. v literatuře časté využívání: symbolů metafor Správné odpovědi: 1 a) alegorie 2 a), c), d) kontrastů personifikace

Přiřaď pojmy, které k sobě patří: 1) A. V. Michna z Otradovic A) barokní sochař 2) Matyáš Braun B) barokní spisovatel, bás- 3) Bedřich Bridel ník a jezuitský misionář C) autor barokní poezie + skladatel barokní hudby a) Co Bůh? Člověk? + varhaník b) Loutna česká c) morový sloup v Teplicích Správné odpovědi: 1C b 2 A c 3 B a

Metodické poznámky str. 1 – 2 úvodní strany, povinné údaje str. 3 – 4 opakování vědomostí žáků o období baroka z hodin dějepisu (možno frontálně i jako skupinová práce s následnou kontrolou) str. 5 – 8 ukázky barokních staveb a společné vyvození znaků barokní architektury str. 9 zadání dobrovolného domácího úkolu (kontrola následnou hodinu) str. 10 výklad učitele str. 11 - 13 rozbor ukázky + vyhledávání znaků barokní literatury (+ kontrola) (samostatná nebo skupinová práce) str. 14 – 18 výklad spojený s poslechem ukázky barokní hudby str. 19 – 22 ověření vědomostí z dané hodiny (skupinová práce) str. 23 – 24 metodické poznámky, zdroje

Použité zdroje: http://www.hrady.cz/?OID=3619 http://www.hrady.cz/?OID=3619  http://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2010/12/800px-Svatojakubske_varhany.jpg  http://www.topzine.cz/chtic-aby-spal-%E2%80%93-tak-nas-jiz-pres-400-let-koleba-adam-michna-z-otradovic  http://www.audio3.cz/goods.asp?gid=1042574  http://lllindy.blog.cz/0804/sonk-soutez-o-nejzejimavejsi-knizku http://www.antiquestore.cz/21-socha-barokni-putto-andel.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Barokn%C3%AD_architektura http://cs.wikipedia.org/wiki/Baroko http://www.eucebnice.cz/literatura/baroko.html http://www.antologiehudby.cz/texty.php?obdobi=3 http://www.topzine.cz/chtic-aby-spal-%E2%80%93-tak-nas-jiz-pres-400-let-koleba-adam-michna-z-otradovic http://www.matkamest.cz/chram-sv-mikulase---barokni-chram.html