Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Český jazyk 8 Název Baroko, barokní literatura Klíčová slova víra v Boha, monumentalita, využití kontrastů, alegorie Pomůcky PC, dataprojektor, CD přehrávač Druh interaktivity výklad, poslech ukázky, práce ve skupině Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 4, 68 MB Zdroje viz Použité zdroje
Baroko, barokní literatura Český jazyk 8 Baroko, barokní literatura Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Renata Vostatková, 2011
Baroko – zopakuj si: Co si pamatuješ o této době z hodin dějepisu? V jaké zemi a v jakém století tento umělecký směr vznikl? Do jakých druhů umění pronikl? Jak se projevovalo baroko v architektuře, ale i v dalších druzích umění? Na co se kladl důraz?
Zkontroluj si, zda tvé odpovědi jsou správné: je umělecko-kulturní směr (17. – pol. 18. stol.) vznik – Itálie, rozšíření do celé Evropy proniklo do všech uměleckých, ale i životních projevů (tj. – architektura, výtvarné umění, hudba, literatura, divadlo) odvrat od přírody, nedůvěra v rozum člověka absolutizace víry, důraz na duchovnost, citovost snaha ohromit člověka-monumentalita (hl. v architektuře-vysoké stropy, bohatá výzdoba chrámů) bohatá barokní výzdoba
Ukázky barokní architektury a sochařství Jedno z vrcholných děl středoevropského baroka – Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci (památka UNESCO)
Morový sloup Nejsvětější Trojice v Teplicích - postaven v letech 1718-1719 jako poděkování za odvrácení morové nákazy - jedno z nejkrásnějších děl slavného barokního sochaře Matyáše Brauna
Barokní výzdoba Pohled na oltář v kostele sv. Stanislava, Vilnius, Litva Bohatá barokní výzdoba v kostele Svatých Janů v Brně
Hlavní znaky barokní architektury použití bohatě zdobených soch použití barev, světla, stínu fotograficky přesné malby pestrobarevné fresky velké množství zlata chrám sv. Mikuláše na Malostranském náměstí
Dobrovolný úkol do příští hodiny: Které další barokní stavby znáš? Zkus je vyhledat na internetu a zjistit o nich zajímavé informace.
Znaky barokní literatury: využití kontrastů (pro větší dramatičnost) např. - krutý ďábel x milostný bůh - zlo x dobro - chudoba člověka x nádhera chrámů - hrůzy válek x nadpozemský ráj časté využití obraznosti, alegorie, symbolů využití typických středověkých žánrů: - legenda - duchovní píseň - epos Bedřich Bridel – ukázka z básně „Co Bůh? Člověk?“
Najdi znaky barokní literatury v následující ukázce: Bedřich Bridel CO BŮH? ČLOVĚK? Kdokolivěk? Co já? Co ty? Bože svatý? Já hřích, pych, lest: tys sláva, čest. Já hnis, vřed, puch: tys čistý duch.
Tak, jak mohu, o mém Bohu zpívám, vzdychám i pospíchám, k nohám padám, chvály skládám, jak i první, tak v poslední okamžení. Bedřich Bridel jako misionář obrací lid na katolickou víru
Porovnej své odpovědi: - žánr = duchovní báseň - využití kontrastů: bůh x člověk dobro x zlo čest x hřích čistý duch x lest - užití symbolů: bůh-symbol dobra, člověk-symbol zla Bridel zde srovnává boží velikost s vlastní nicotností
Ukázka barokní české abecedy
Adam Václav Michna z Otradovic představitel české barokní poezie - básník a současně významný skladatel barokní hudby poezie má typické barokní znaky: - osobní souboj Boha a ďábla v člověku - malebné líčení přírody - oslavné duchovní písně
Duchovní písně A. Michny napsal mnoho českých duchovních písní některé (hlavně písně vánoční) jsou populární dodnes je to především píseň Chtíc, aby spal, která je v Česku i dnes jednou z nejfrekventovanějších koled nejznámější sbírky: „Česká mariánská muzika“ „Loutna česká“ Titulní list České mariánské muziky
Začátek písně „Chtíc aby spal“ Chtíc, aby spal, tak zpívala Synáčkovi Matka, jenž ponocovala, miláčkovi: „Nynej, rozkošné děťátko, Synu Boží, nynej, nynej, nemluvňátko, světa zboží. Tobě lůžko jsem ustlala, Spasiteli; tvory k tvé chvále zvolala, Stvořiteli. Nynej, kráso a koruno svrchovaná, nynej, milujících ceno vinšovaná.
Adam Michna - varhaník roku 1633 je uveden jako varhaník jindřichohradeckého kostela Nanebevzetí Panny Marie. Možná právě na tyto varhany Michna hrával.
Co sis zapamatoval z dnešní hodiny? Vyber z nabízených možností znaky týkající se barokního myšlení a barokní architektury: a) důraz na víru a duchovnost b) návrat k přírodě c) víra ve schopnosti a rozum člověka d) odklon od Boha e) snaha ohromit člověka (monumentalita,velikost) f) bohatá výzdoba kostelů a chrámů g) bohatě zdobené sochy h) výzdoba málo barevná (použity jen barvy černá a bílá)
Zkontroluj si své odpovědi: Správné odpovědi: a) důraz na víru a duchovnost e) snaha ohromit člověka (monumentalita,velikost) f) bohatá výzdoba kostelů a chrámů g) bohatě zdobené sochy Špatné odpovědi: b) návrat k přírodě (naopak – odklon od přírody) c) víra ve schopnosti a rozum člověka (naopak – nedůvěra v rozum člověka ) d) odklon od Boha (naopak – víra v Boha) h) výzdoba málo barevná (naopak - použití barev, světla, stínu )
Vyber z nabízených možností znaky týkající se barokní literatury: 1. typické barokní liter. žánry jsou: a) legenda, duchovní píseň, epos b) legenda, duchovní píseň, povídka c) legenda, román, epos (+ zopakuj si, co o těchto jednotlivých žánrech víš) 2. v literatuře časté využívání: symbolů metafor Správné odpovědi: 1 a) alegorie 2 a), c), d) kontrastů personifikace
Přiřaď pojmy, které k sobě patří: 1) A. V. Michna z Otradovic A) barokní sochař 2) Matyáš Braun B) barokní spisovatel, bás- 3) Bedřich Bridel ník a jezuitský misionář C) autor barokní poezie + skladatel barokní hudby a) Co Bůh? Člověk? + varhaník b) Loutna česká c) morový sloup v Teplicích Správné odpovědi: 1C b 2 A c 3 B a
Metodické poznámky str. 1 – 2 úvodní strany, povinné údaje str. 3 – 4 opakování vědomostí žáků o období baroka z hodin dějepisu (možno frontálně i jako skupinová práce s následnou kontrolou) str. 5 – 8 ukázky barokních staveb a společné vyvození znaků barokní architektury str. 9 zadání dobrovolného domácího úkolu (kontrola následnou hodinu) str. 10 výklad učitele str. 11 - 13 rozbor ukázky + vyhledávání znaků barokní literatury (+ kontrola) (samostatná nebo skupinová práce) str. 14 – 18 výklad spojený s poslechem ukázky barokní hudby str. 19 – 22 ověření vědomostí z dané hodiny (skupinová práce) str. 23 – 24 metodické poznámky, zdroje
Použité zdroje: http://www.hrady.cz/?OID=3619 http://www.hrady.cz/?OID=3619 http://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2010/12/800px-Svatojakubske_varhany.jpg http://www.topzine.cz/chtic-aby-spal-%E2%80%93-tak-nas-jiz-pres-400-let-koleba-adam-michna-z-otradovic http://www.audio3.cz/goods.asp?gid=1042574 http://lllindy.blog.cz/0804/sonk-soutez-o-nejzejimavejsi-knizku http://www.antiquestore.cz/21-socha-barokni-putto-andel.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Barokn%C3%AD_architektura http://cs.wikipedia.org/wiki/Baroko http://www.eucebnice.cz/literatura/baroko.html http://www.antologiehudby.cz/texty.php?obdobi=3 http://www.topzine.cz/chtic-aby-spal-%E2%80%93-tak-nas-jiz-pres-400-let-koleba-adam-michna-z-otradovic http://www.matkamest.cz/chram-sv-mikulase---barokni-chram.html