Periodizace feudalismu (feudum = půda)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Historie volného času.
Filozofie RENESANČNÍ FILOZOFIE (15. – 16. stol.)
Renesanční hudba (15. – 16. st.)
Románský sloh.
Dějiny Tělesné výchovy a Sportu
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
RENESANCE A HUMANISMUS
Osvícenství.
Gotická kultura a vzdělanost
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
RANÝ STŘEDOVĚK.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Kultura na počátku novověku
Středověk Úvod.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Žena na olypmijských hrách. Kdy a kde? XXIX. letní olympijské hry 2008 se budou konat v čínském Pekingu. Zahájení bude 8. srpna 2008 a ukončení 24. srpna.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU - II
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
PERIODIZACE ČESKÝCH DĚJIN SPORTU
SPORT VE STAROVĚKU ZÁKLADNÍ POJMY: třídní otrokářská společnost
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
Španělská renesance.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU - III
Vrcholná renesance II Mgr. Jakub Tomala.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU - II
Z historie úpolových činností
Vítejte na zápisu prvňáčků na 31.ZŠ. Gymnastika Házená Lední hokej Judo Běh na lyžích Basketbal Cvičení pro předškoláky Posilovna Aerobic Sportovní aktivity.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
Přírodní víceboje. Oblasti lidských pohybů (účelovost pohybu) ► Základní motorika člověka ► Pracovní – profesionální motorika ► Vojenská motorika ► Kulturně.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
SOKOL Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti nestátních neziskových.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Feudální spoleČnost (středověk) Období 500 – 1400 n. l.
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Výchova v antickém Řecku - utilitární
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Teorie a metodika výchovy
3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu
Tělesná kultura středověku
Tělesná kultura v obrobí renesance a humanismu
Tělovýchovné směry raného kapitalismu
Školní tělesná výchova
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Renesance a humanismus
Úvod do středověku.
Historické počátky středověké Evropy
Literatura v období renesance
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Periodizace feudalismu (feudum = půda) SPORT VE STŘEDOVĚKU Periodizace feudalismu (feudum = půda) Etapa Třídy Ideál Raný 476 – 1000 šlechta lid světec – tělesná askeze Vrcholný 1000 – 14st. měšťané světec – ideál duchovní rytíř – ideál světský/tělesný Pozdní 14.st – 1492 buržoazie harmonická osobnost – návrat k antice Itálie – renesance, humanismus

TĚLESNÉ AKTIVITY VE STŘEDOVĚKU Období Třída Formy aktivit Raný středověk: Monopol křesťanství Negace těla a TV Ideál světce šlechta lid Vojenská příprava + lov + zábavy + tanec Tradiční hry a zábavy + tanec + „pracovní“ TV + zápasy Vrcholný středověk: Vojenská těl. příprava Ideál rytíře měšťané Rytířská výchova + turnaje Šermířské a střelecké bratrstva Tradiční aktivity + pracovní TV Pozdní středověk: Humanismus – Obnova kalokagathie Rozvoj teorie TV Školní TV buržoazie Zánik rytířství; rytířské akademie Formování sportů (šerm, gymnastika, atletika, golf, tenis, rugby – futbal) Tradiční aktivity

RYTÍŘSKÉ CNOSTI ETICKÉ: VOJENSKÉ: Zbožnost Statečnost Pomoc slabším Velkorysost Věrnost králi/pánovi Věrnost dámě (platonická láska) VOJENSKÉ: Jízda – equitare Šerm a zápas – caestibus certare Plavání – natare Lukostřelba – sagitare Lov – aucupari Šach – scacis ludere Veršování - versificare

RYTÍŘSKÉ TURNAJE Geoffreoy de Preuilly Buhurt – souboj skupin Tjost - souboj jednotlivců 10. - 14. stol. - vojenský ráz, příprava těžkooděnců 14. – 15. stol. – zábavný ráz, loupěžní rytíři 15. – 16. stol. – dvorská zábava, imitace turnajů 16. – 17. stol. – souboje o čest, karusely jako škola jízdy 17. – 18. stol. – dostihy - voltižování - krasojízda - gymnastika

Humanismus - důraz na pozemský život, důstojnost člověka, kritika autorit, přímé vědecké poznávání, rozvoj národních jazyků; Antika jako ideový vzor – obnova ideálu harmonické osobnosti Šlechta Venkovský a městský lid Měšťané Rytířství jako privilegium - dvorská kultura a dvořanství - rytířské akademie (“rytířrský pětiboj": jízda na koni, plavání, lukostřelba, šerm, lov) tradiční aktivity + první sportovní profesionálové městské a meziměstské střelecké soutěže formování sportovních her, atletiky, šermu, gymnastiky, dostihů sportovní objekty - míčovny, kuželkárny, střelnice, šermírny, jízdárny

ROZVOJ TEORIE SPORTU A ŠKOLNÍ TV V OBDOBÍ HUMANISMU Vittorino Ramboldini da FELTRE (1378-1446) - Casa giocosa (Dům radosti)- prosazoval antický ideál, průkopník pobytů v přírodě, nejvýznamější vychovatel renesanční Itálie, nezanechal žádné napsané dílo Thomas MOORE (1478-1535) Utopie Tomasso CAMPANELLA (1568-1639) Sluneční stát Pietro Paolo VERGERIO (1349-1428 O ušĺechtilých mravech a svobodných zaměstnáních mládeže Maffeo VEGIO (1406-1458) O výchově dětí Lodovigo ViIVES (1492-1540) Jak vyučovat Joachim CAMERARIUS (1500-1574) Dialog o cvičeních Hieronymus MERCURIALIS (1530-1606) O umění gymnastickém knihy šestery Richard MULCASTER (1533-1611) Základy výchovy Francois RABELAIS (1483-1553) Gargantua a Pantagruel Michel de MONTAIGNE (1535-1592) Eseje Olaus MAGNUS (1489 – 1558) Dějiny severských národů Roger ASCHAM (1516-1569), Lukostřelec Archangelo TUCCARO (1538-1616) Tři dialogy o cvičení a voltižování ve vzduchu Antonio SCAINO Traktát o míčové hře Nikolaus WYNMAN Dialog o umění plavat J. A. KOMENSKÝ Rozvoj tělesné výchovy zpomalila téměř v celé Evropě třicetiletá válka….