Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura – Funkční styly DUMVY_32_INOVACE_CJL_205 TémaTeorie funkčních stylů, jejich dělení a rysy 5 AutorMgr. Jana Drašnarová AnotaceVýklad – studenti se seznámí s informacemi o funkčním stylu uměleckém. Materiál vznikl za použití uvedených zdrojů a z vlastních zdrojů autorky. Druh učebního materiáluprezentace Věková skupina žáků (popř. ročník)1. ročník Časový rozsah20 minut Nutné technické vybavenínotebook, dataprojektor, interaktivní tabule, Power Point
Page 2 Umělecký funkční styl Obtížné vymezit charakteristické rysy – hodně různorodé texty (autorský styl); funkce (cíl): estetická; rysy: bohatost jazyka; tři plány: jazykový, kompoziční, tematický krásná literatura.
Page 3 Jazyk: obrazná pojmenování, básnické prostředky, slova ze všech vrstev národního jazyka; stylizace. Bylo mi dneska tak smutno z mých vlastních slov jimiž furt naříkám, jak žiju stěží tak jsem si v podvečer zašel sám na hřbitov abych si upřesnil, co je to Nežít Obluzena, polapena v ošemetné sítě, nemá žádné zde radosti leč tebe, mé dítě!
Page 4 Jazykové útvary Lyrika – city, pocity, nálady, myšlenky → žalmy, sonety; epika - příběh → epos, román, pohádka, bajka; drama – příběh na jevišti → tragedie, komedie, činohra.
Page 5 Lyrika Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; květoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech.
Page 6 Dovedete si proto představit, jaké bylo mé překvapení, když mě na úsvitě probudil zvláštní hlásek: „Prosím pěkně… nakresli mi beránka…“ „Cože?“ „Nakresli mi beránka…“ Vyskočil jsem, jako by do mne hrom uhodil. Epika
Page 7 LÍZAL: Copak seš ty můj syn? VÁVRA: Nésu. Šak mně je nedáváte. Dáváte je dceři. Jak ta přinde k temu, že jí dáváte míň? LÍZAL: Jak k temu přinde! Tenkrát jsem bel tak trošku jako tady (sahá prstem na čelo) a dneska su chytřéší. Drama
Page 8 Děkuji za pozornost.
Page 9 Použitá literatura MAŠKOVÁ, D.: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Petra Velanová, Třebíč ISBN ČECHOVÁ, M. – KRČMOVÁ, M. – MINÁŘOVÁ, E.: Současná stylistika. Nakladatelství Lidové noviny, Praha ISBN ERBEN, K. J.: Vodník. In: To nejlepší z poezie 19. století. Levné knihy KMa, Praha 2005, s ISBN MÁCHA, K. H.: Máj. In: To nejlepší z poezie 19. století. Levné knihy KMa, Praha 2005, s. 44. ISBN C3%BD%20princ.pdf, s. 10. Cit. dne s. 11. Cit. dne