Určování zeměpisné polohy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

GLÓBUS COPAK NÁM ŘÍKÁ TENTO PŘEDMĚT, KDYŽ SE NA NĚJ PODÍVÁME?
Od vigvamů k mrakodrapům.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Zeměpisné souřadnice Již kolem roku 150 před Kristem rozdělil řecký matematik Hipparchos celou Zemi 360ti polokružnicemi a 180ti kružnicemi. Vznikla tak.
Povrch Země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků a rovnoběžek
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Tvar a rozměry Země.
VY_32_INOVACE_4.1.GE3N.03/Dm Autor materiálu: Mgr. Jaromír Dümler Datum vytvoření: Listopad Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vyučovací předmět: Geografie.
VY_32_ INOVACE_4.1.GE3N.06/Dm Autor materiálu: Mgr. Jaromír Dümler Datum vytvoření: listopad Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vyučovací předmět: Geografie.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Orientujeme se na planetě Zemi
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Určování zeměpisné polohy
Poloha, členitost ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová
Glóbus a zeměpisná síť Název školy
Zeměpisné souřadnice Autorem všech uvedených součástí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Zeměpisná síť II. Jan Dušek.
Určování zeměpisných souřadnic
VY_32_INOVACE_2.2.NJ2.01/Ng Poloha - rozloha - reliéf
Určování zeměpisné polohy
Autor materiálu: Mgr. Jaromír Dümler
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Registrační číslo projektu
Afrika - poloha.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
1. Během jednoho oběhu kolem Slunce se Země otočí
Zeměpisná poloha.
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Rozvoj v poznání světa přispěly objevné cesty
Autor: Mgr. Helena Nováková
Autor: Mgr. Helena Nováková
Zeměpisná síť I. Jan Dušek.
VY_32_INOVACE 01 Úvod do Ameriky - poloha, rozloha, členitost
Nejdelší rovnoběžkou je …. Rozděluje Zemi pomyslně na …. a ….
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kartografie a topografie
GLÓBUS.
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Geometrická podstata map
Tvar a rozměry Země.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE 1 ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR:Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_PLANETA ZEMĚ ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie – Poloha, členitost Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Evropa-Poloha a členitost Evropy Název sady: Zeměpis 7. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
VY_32_INOVACE_07-41 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – poloha, rozloha,
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu:
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS
VY_32_INOVACE_Vac_II_01 Afrika –poloha, rozloha,členitost
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_ Členění zemského povrchu I. Autor
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Světadíly
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
zpracovaný v rámci projektu
Předmět: Zeměpis Ročník: 6. Tématický celek: Glóbus a mapa
Autor: Mgr. Helena Nováková
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_01_Světadíly_a_oceány_ib2 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Určování zeměpisné polohy

Zeměpisné souřadnice Povrch země - pokryt pomyslnou sítí čar poledníků (spojují póly) rovnoběžek (obruče okolo Země) dohromady vytváří ZEMĚPISNOU SÍŤ ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE

POLEDNÍKY Polokružnice spojující S a J pól 0° - 180° na ZÁPAD 0°-180° na VÝCHOD Určují zeměpisnou délku východní nebo západní - stejně dlouhé

ROVNOBĚŽKY Kružnice - od V k Z 0° - 90° na sever 0°-90° na jih Určují zeměpisnou šířku Severní nebo jižní Různě dlouhé Nejdelší rovník - nejkratší – bod - póly

Určování zeměpisné polohy Černý bod představuje přibližné umístění města:Sao Paulo a) b) s.š., z.d. s.š., v.d. j.š., z.d. j.š., v.d. Oranžový trojúhelník Představuje Jižní Ameriku c) Sao Paulo severní šířka (s.š.) západní délka (z.d.)

Procvičování Na kterých polokoulích leží: (urči šířku a délku): SEVERNÍ AMERIKA, JIŽNÍ AMERIKA, ASIE, EVROPA, AFRIKA, AUSTRÁLIE, GRÓNSKO, MADAGASKAR

2) Jsi záchranář lodí. Právě došlo několik volání S. O. S 2) Jsi záchranář lodí. Právě došlo několik volání S.O.S. a to z různých míst na Zemi. Do kterých moří či zálivů pošleš záchranné lodě: 20° s.š. a 60° v.d. 40° j.š. a 160° v.d. 60° s.š. a 0° d. 0° š. a 0° d. 60° s.š. a 80° z.d.

2) 2) Jsi záchranář lodí. Právě došlo několik volání S. O. S 2) 2) Jsi záchranář lodí. Právě došlo několik volání S.O.S. a to z různých míst na Zemi. Do kterých moří či zálivů pošleš záchranné lodě: 20° s.š. a 60° v.d. (Arabské moře) 40° j.š. a 160° v.d. (Tasmanovo moře) 60° s.š. a 0° d. (Severní nebo Norské moře) 0° š. a 0° d. (Guinejský záliv) 60° s.š. a 80° z.d. (Hudsonův záliv)

80° s.š. a 100° v.d. – (Země – ostrovy) 20° s.š. a 40° v.d. – (moře) Jsi dispečer leteckých havárií na Zemi. Do kterých oblastí pošleš letadla? 40° s.š. a 80° z.d. ( pohoří) 80° s.š. a 40° z.d.– (ostrov) 80° s.š. a 100° v.d. – (Země – ostrovy) 20° s.š. a 40° v.d. – (moře) 0° š. a 60° z.d. - ( nížina) 20° s.š. a 80° v.d. – (poloostrov Přední )

3) řešení 40° s.š. a 80° z.d. – Appalačské pohoří 80° s.š. a 40° z.d. – ostrov Grónsko 80° s.š. a 100° v.d. - Severní Země – ostrovy 20° s.š. a 40° v.d. - Rudé moře 0° š. a 60° z.d. - Amazonská nížina 20° s.š. a 80° v.d. – poloostrov Přední Indie

Greenwich

Děkuji za pozornost

Literatura a odkazy www. Jindrichpolak.wz.cz www.google.cz http://rybolovec.rajce.idnes.cz/Anglie-Skotsko_22._-_25._6._2008/ BRYCHTOVÁ, Š.; BRINKE, J.; HERINK, J. Planeta Země : Zeměpis pro 6. a 7. ročník základní školy. 2. opravené vydání. Praha : Fortuna, 1997. 168 s. ISBN 80-7168-475-9. ČERVENÝ, P., et al. ZEMĚPIS : Učebnice pro šestý ročník ZŠ a primu víceletých gymnázií. 1.vydání. Plzeň : Fraus, 2003. 124 s. ISBN 80-7238-209-8. ŠKOLNÍ ATLAS SVĚTA. Ptáček, J. 2.vydání, 1.dotisk. Praha : Kartografie, 2008. ISBN 978-80-7011-925-9.