Předpisy účetnictví NO Předpisy, které upravují účetnictví NO: z. č. 563/1991 Sb. o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č.504/2002 Sb., pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, ČÚS pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem není podnikání č. 401-414 vyhláška č.507/2002 Sb., pro účetní jednotky účtující v soustavě jednoduchého účetnictví (je zrušena, ale některé NNO se jí nadále mohou řídit podle znění § 38a ZOÚ) - od r.2003 vyhláška č.383/2009 Sb., technická vyhláška o účetních záznamech vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků vyhláška č. 410/2009 Sb., pro účetní jednotky, která jsou územními samosprávními celky, příspěvkovými organizacemi, státními fondy a organizačními složkami státu, ve znění pozdějších předpisů (kraje, obce, dobrovolné svazky obcí, regionální rady regionů soudržnosti, příspěvkové org., kraje a obce, státní fondy, organizační složky státu) ČÚS pro ÚSC, PO,SF a OSS č. 701-710 449/2009 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro plnění státního rozpočtu, státních fondu, ÚSC,DSO,RRRS
Účetní předpisy, konkrétně vyhlášky, definují hlavní činnost jako vše, co je definováno ve zřizovacích listinách, statutech nebo stanovách. Hospodářskou činností rozumíme činnosti vykonávané v souladu se zvláštním právním předpisem nebo činnosti zakladatelem vyjmenované ve statutu, zřizovací či zakládací listině. ZoÚ se vztahuje na PO, které mají sídlo na území ČR atd. - všechny vyjmenované subjekty jsou pro účely ZoÚ účetní jednotky. Účetní období: kalendářní rok nebo hospodářský rok ZoÚ ukládá účetním jednotkám vést přednostně účetnictví v plném rozsahu. Pro některé vyjmenované v §9 odst.3 ZoÚ je dána možnost zjednodušeného rozsahu (o.p.s., církve, honební společenstva, nadační fondy, SVJ, územní samosprávné celky a dobrovolné svazky obcí, příspěvkové org.na základě rozhodnutí zřizovatele, spolky) Zjednodušený rozsah znamená §13a ZoÚ: účtový rozvrh je členěný jenom na účtové skupiny, pokud to nevyžaduje zvláštní zákon, spojení účtování v deníku s hlavní knihou, neúčtuje se o časovém rozlišení, opravných položkách, rezervách, účtuje se o odpisech, ZoR se může využít pro zjištění základu daně z příjmů, jsou-li k tomu zákonné
důvody (rezervy+oprav důvody (rezervy+oprav.položky), rozsah účetní závěrky určí příslušný prováděcí předpis, nemusí se využívat analytické ani podrozvahové účty. Pokud se účetní jednotka rozhodne zvolit plný rozsah, musí to schválit orgán, který je k tomu oprávněn ( zřizovatel, valná hromada,..) Jednoduché účetnictví: pro církve, honební společenstva, spolky do 3 mil Kč za poslední účetní období. Stále je možnost dobrovolného přechodu na účetnictví. JÚ nelze zaměňovat s daňovou evidenci, která je platná jenom pro FO-podnikatele dle § 7 ZDP. Řádná (k poslednímu dni účetního období), mimořádná (dochází např. ke změně zřizovatele), mezitímní účetní závěrka (pro subjekty napojené na veřejné rozpočty). Použití kurzu § 24 ZoÚ: Vnitřní předpis na předem stanovenou dobu ne delší jak jedno účetní období. V případě devalvace a revalvace se pevný kurz mění vždy. Pevný kurz, denní kurz; postupné platby (může být až na konci roku), při nákupu a prodeji cizí měny-lze kurz banky. Povinný audit-nadace-nadační kapitál nebo obrat nad 5 mil, ústav nad 10 mil, ops- celkový objem dotací nad 1mil Kč nebo čistý obrat nad10 mil-jsou povinny sestavit závěrku v plném rozsahu.
Vyhláška 504/2002 Sb. Vyhláškou se řídí: politické strany a politická hnutí (z.č.424/1991 Sb.) Spolky (NOZ) zájmová sdružení PO (z.č.40/1964 Sb.) církve a náboženské společnosti (z.č.3/20002 Sb.) obecně prospěšné společnosti (z.č.248/1995 Sb.) nadace a nadační fondy (NOZ) organizace s mezinárodním prvkem (NOZ) společenství vlastníků jednotek (NOZ) veřejné VŠ (z.č.111/1998 Sb.) jiné účetní jednotky, které nebyly založené za účelem podnikání, s výjimkou obchodních společností (např. komory)