16_ Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Úlohy z praxe

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V PRAVOÚHLÉM TROJÚHELNÍKU
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Pythagorova věta Mgr. Dalibor Kudela
Planimetrie Mgr. Alena Tichá.
Pravoúhlý a obecný trojúhelník řešené příklady
Pythagorova věta – slovní úlohy
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Goniometrické funkce Sinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Goniometrické funkce Sinus ostrého úhlu
TRIGONOMETRIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Goniometrické funkce Řešení pravoúhlého trojúhelníku
. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
20_Obvody a obsahy rovinných obrazců -kružnice, kruh
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Goniometrické funkce Kosinus Nutný doprovodný komentář učitele.
11_Podobná zobrazení II Užití podobnosti
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
PYTHAGOROVA VĚTA příklady
12_ Shodná a podobná zobrazení - pracovní list
STATIKA TĚLES Název školy
Pythagorova věta užití v prostoru
TRIGONOMETRIE OBECNÉHO TROJÚHELNÍKU
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
a + b > c Ʌ a + c > b Ʌ b + c > a
17_Řešení pravoúhlého trojúhelníka - pracovní list
Řešený příklad č. 1 7_Konstrukční úlohy
Goniometrické funkce.
Mgr. David Vencl Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika NázevSinus - cvičení Klíčová slova Goniometrické funkce,
Pravoúhlý trojúhelník
14_Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Euklidovy věty
Postup konstrukce: 1) AB 2) k; k (A, r), r > |AB|/2 3) l;l(B, r)l
60. 1 Goniometrické funkce a jejich vlastnosti III.
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK
Abychom se dokázali pohybovat a vnímat svět kolem nás potřebujeme geometrickou představivost. Geometrie podporuje naše prostorové vnímání. Patří k nejstarším.
6_Geometrické obrazce Mnohoúhelník Lomená čára: Uzavřená lomená čára:
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
2_Rozdělení úhlů podle polohy
9_Shodná zobrazení II Posunutí v rovině je přímá shodnost, které každému bodu X roviny přiřazuje obraz X´ tak, že platí XX = s, kde s je daný vektor.
Opakování na písemnou práci
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Užití goniometrických funkcí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Goniometrické funkce Sinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Pravoúhlý trojúhelník (procvičování)
Pravoúhlý trojúhelník sekunda - osmileté studium Mgr. Štěpánka Baierlová Gymnázium Sušice Pythagorova věta.
2.10 Goniometrické funkce ostrého úhlu ve slovních úlohách 2 GONIOMETRIE Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234.
PYTHAGOROVA VĚTA SLOVNÍ ÚLOHY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu
Užití Pythagorovy věty Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPlanimetrie Datum vytvoření Ročník2.
VY_32_INOVACE_AGEO_07 Analytická geometrie Kružnice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku Procvičování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Goniometrické funkce Sinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
SINUS OSTRÉHO ÚHLU PRAVOÚHLÉHO TROJÚHELNÍKU
Pythagorova věta - příklady
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
COSINUS OSTRÉHO ÚHLU PRAVOÚHLÉHO TROJÚHELNÍKU
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

16_ Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Úlohy z praxe (použijte Pythagorovu větu, goniometrické funkce nebo Euklidovy věty) Řešený příklad 1. Pozemek má mít tvar pravoúhlého trojúhelníku. Může mít uvedené rozměry. 16 m , 63 m, 65 m 20 m, 21 m, 50 m Řešení: zjistíme, zda-li platí trojúhelníková nerovnost 16 + 63 > 65 (79), 16 + 65 > 63 (81) 63 + 65 > 16 (128) ověříme Pythagorovou větou 652 = 632 + 162 4225 = 3969 + 256 4225 = 4225 Pozemek může mít uvedené rozměry. Řešený příklad 2. Tyč délky 8,5 m je opřena o zeď. Její dolní konec se opírá o zem ve vzdálenosti 1,8 m od zdi. V jaké výšce se horní konec tyče dotýká zdi? Tyč se dotýká zdi ve výšce 8,3 m.

Řešený příklad 5. Řešený příklad 6. Kmen stromu byl opracován na trám obdélníkového průřezu o rozměrech 50 mm a 120 mm. Jaký nejmenší průměr musel mít kmen? a = 120 mm b = 50 mm u = průměr kmene u2 = 502 + 1202 u2 = 2500 + 14400 = 16900 u = 130 Nejmenší průměr kmene byl 130 mm. Řešený příklad 6. Z křižovatky dvou navzájem kolmých silnic vyjíždí ve stejném okamžiku osobní a nákladní auto. Osobní auto jede po první silnici průměrnou rychlostí 60 km/h, nákladní auto jede po druhé silnici průměrnou rychlostí 45 km/h. Určete vzdušnou vzdálenost aut za 12 minut. osobní auto ujede za 12 min…12 km nákladní auto ujede za 12 min…9 km x2 = 122 + 92 x2 = 144 + 81 x2 = 225 x = 15 Vzdušná vzdálenost je 15 km.

Řešený příklad 3. Řešený příklad 4. Průzkumná hlídka vidí vysílací stožár pod výškovým úhlem 9°30´. V jaké vzdálenosti je hlídka od stožáru, je-li známo, že výška stožáru je 70 m? tg 9°30´´ = Hlídka je vzdálenosti 418 m . Řešený příklad 4. Balon je upoután na laně dlouhém 300 m . Vlivem bočního větru lano svírá s vodorovným směrem úhel 65 °. Jak vysoko je balon? Jak daleko od místa upevnění spadne v tomto okamžiku vyhozená zátěž. a) sin 65 ° = v /300 0,9 = v/300 → v = 0,9 · 300 = 272 Balón je ve výšce 272 m. b) tg 65 ° = v/x 2,14 = 272 /x → x = 272/2,14 = 127 m Zátěž spadne 127 m od místa upevnění.

Úloha 1. Vypočítejte úhlovou výšku Slunce, když člověk vysoký 176 cm vrhá stín dlouhý 2,4 m. (36°) Úloha 2. Sedačková lanovka na Medvědín (Krkonoše) má dolní stanici 748 m nad mořem, horní stanici 1237 m nad mořem, délka dráhy je 1,95 km. Vypočítejte úhel stoupání. (14,5°). Úloha 3. Dvě stejně velké síly F1 = F2 = 50 0 N mají společné působiště a svírají úhel 65 °. Určete velikost jejich výslednice graficky i početně. (Silový rovnoběžník je kosočtverec). (843,4 N) Úloha 4. Pravoúhlé frekventované křižovatce má být odlehčeno spojkou. Vypočtěte střední délku spojky a velikosti ostrých úhlů, které svírají osa spojky s osami silnic 1 a 2. Úloha 5. V pravoúhlém trojúhelníku ABC jsou dány odvěsny a = 3cm, b = 4 cm. Vypočtěte přeponu c výšku na přeponu vc obsah trojúhelníku S ostré úhly α a β

Zdroje: J. POLÁK. Přehled středoškolské matematiky. Státní pedagogické nakladatelství: Praha. 1972 J. Kováčik, I. Schulzová. Řešené příklady z matematiky pro základní školy a osmiletá gymnazia. Praha: ASPI. 2008 J. Petáková. Matematika příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy.Prometheus: Praha. 1996 Z. Vošický. Matematika v kostce. Praha: Fragment. 2007 M. Krynický. realisticky.cz [online], Dostupný na http://www.realisticky.cz/ucebnice.php?id=2 M. Palková a spol.. Průvodce matematikou II. Brno: Didaktis. 2009 J. Doležal. Základy geometrie. [online], Dostupný na http://mdg.vsb.cz/jdolezal/StudOpory/ZakladyGeometrie/Planimetrie/Planimetrie.html J. Drahovzalová. Shodná zobrazení.[online], Dostupný na http/clanky.rvp.cz/clanek/c/G/1744/shodna-zobrazeni.html/ M. Hudcová, L. Kubičíková. Sbírka úloh z matematiky pro SOU a SOŠ. Prometheus: Praha. 2009 A. Poštulka.Výpočty v geometrii pro žáky a učitele ZŠ, studenty a profesory SŠ. Sdružení podnikatelů HAV RNDR. K. Hoza: Praha. 2005