E DWARD L EE T HORNDIKE Douděrová Martina, C4B. C O NÁS ČEKÁ ? E. L. Thorndike E. L. Thorndike – praxe Teorie inteligence Konekcionismus Behaviorismus,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konference Biouhel Jana Dlouhá
Advertisements

PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
ZKOUMÁNÍ PŘÍRODY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p.o. REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: Novými technologiemi k novým.
Vymezení a pojetí sociální práce
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK SciVerse - plnotextové vyhledávání.
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK Jak připojit přenosný počítač do.
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
B.F. Skinner.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Raymond B. Cattell ( – ).
č. 2 – Hranice státu ČR a Evropa
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
VY_32_INOVACE_06 - Aktivačně-motivační vlastnosti
Abraham Maslow Kristýna Chvalová, C4A.
Typologie temperamentu podle Kretschmera
Jakub Kersch, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk.
Erich Fromm Vliv moderní společnosti na člověka
ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
B EHAVIORISMUS Materiál není určen k jakémukoliv šíření, neobsahuje citace!
OSOBNOST.
Baroko II. Sochařství. Baroko II. Sochařství Anotace: Materiál je určen pro práci žáků 4. ročníku ZŠ v předmětu Výtvarná výchova na téma barokní sochaři.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Schopnosti, nadání a talent
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Brownův pohyb Jan Havlovic V6A
William Golding Pán much
Martin Dvořáček kvarta 2014/2015
Mojžíš Pavla Jiráková C4A.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Daniel Keyes životopis, výklad románu.
Emoce: Jak víme, že zvířata mohou cítit?
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
John Broadus Watson ( – )
Člověk jako přírodní a společenská bytost
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pojetí pravdy u pragmatiků
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK iHOP - plnotextové vyhledávání Pubmed.
Osobnost – situace – predikce chování
PROBLEMATIKA LIDSKÉ AGRESIVITY V ZRCADLE MANIPULACE A POSLUŠNOSTI VŮČI AUTORITĚ II Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 2, s.79– 89 ISSN Autor:
Teorie motivace Adéla Furiková.
Tajná společenství Lenka Beznosková C2B.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Dějiny psychologie Strukturalismus.
3. Odborná literatura, její zdroje na Internetu a PřFUK B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK
Behaviorismus (část II)
Velká řecká kolonizace Dagmar Zemanová
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Dějiny psychologie Asocianismus.
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
JOHN BROADUS WATSON *9. leden 1878 †25. srpen 1958.
Úvod – teorie vědeckého poznání Psychologické systémy
Metodologické orientace
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Kognitivně – behaviorální přístup
Dějiny psychologie Asocianismus.
Kognitivní psychologie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Úvod – teorie vědeckého poznání Psychologické systémy
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Sociální psychologie.
Pedagogická psychologie
Dějiny psychologie 8 Neobehaviorismus.
Transkript prezentace:

E DWARD L EE T HORNDIKE Douděrová Martina, C4B

C O NÁS ČEKÁ ? E. L. Thorndike E. L. Thorndike – praxe Teorie inteligence Konekcionismus Behaviorismus, Neobehaviorismus Pokusy Bibliografie

E DWARD L EE T HORNDIKE ( ) americký psycholog a zoopsycholog Williamsburg, USA rodina pastora Kolumbijská univerzita - William James (f) Harvard – J.K.Cattella syn Robert- uznávaný psycholog 1898 – 50 knih a přes 500 článků

E DWARD L EE T HORNDIKE ( ) Americká psychologická asociace - prezident Národní akademie věd Montrose – první muž americké psychologie

E DWARD L EE T HORNDIKE - PRAXE sociální inteligence haló efekt Behaviorismus, funkcionalismus – k těmto směrům měl výhrady Konekcionismus – formulace teorie

E DWARD L EE T HORNDIKE - PRAXE problematika lidského a zvířecího učení otázky inteligence a výchovy – CAVD teorie inteligence

T EORIE INTELIGENCE 3 vzájemně nezávislé schopnosti: Abstraktní inteligence - schopnost verbálního a symbolického myšlení Mechanická inteligence - schopnost účelně ovládat své tělo a manipulovat s předměty Sociální inteligence - schopnost komunikovat s lidmi a orientovat se a fungovat v sociálních vztazích

T EORIE INTELIGENCE 1920 praktické využití : personalistika, obsazování pracovních míst

Konekcionismus ( CONNECTION = SPOJ ) Přístup, který modeluje mentální reprezentaci v síti uzlů vzájemně propojených různě silnými spoji, jejichž síla se může měnit při učení. Učení se podle E. L. Thorndika uskutečňuje zesilováním a zeslabováním spojů mezi situací a reakcemi nervového systému.

BEHAVIORISMUS Behaviorismus je myšlenkový směr, v jehož centru zájmu stojí chování, jeho pozorování a analýza. Psychologie je podle pojetí behaviorismu čistě objektivní, experimentální přírodní věda. Jejím cílem je předvídání a ovládání chování. - J.B. Watson

POKUSY pokusy – skříňka, labyrint Puzzle box určité akty nástrojem k dosažení uspokojení - Instrumentální podmiňování (Clark L. Hull) zákon efektu zákon cviku podmiňování = mechanický proces, vytváření spojů

BIBLIOGRAFIE Frekvence nejčastěji užívaných slov – výzkum, poté knižně Educational Psychology (1903) / Introduction to the Theory of Mental and Social Measurements (1904) The Elements of Psychology (1905) Animal Intelligence (1911) The Measurement of Intelligence (1927) The Fundamentals of Learning (1932) The Psychology of Wants, Interests, and Attitudes (1935)

OTÁZKY Kdo to byl E.L. Thorndike? Co to znamená CAVD? Na jaké 3 na sobě nezávislé schopnosti se podle Thorndika dělí inteligence? Nejznámnějsí pokus?

Z DROJE dike_Fuglik/ dike_Fuglik/ ke.jpg2http://psych.wisc.edu/henriques/resources/thorndi ke.jpg Morton Hunt, Dějiny psychlogie a Alena Plháková, Dějiny psychologie – slov.abz.cz/web.php/slovo/konekcionismus slov.abz.cz/web.php/slovo/konekcionismus

Z DROJE _lang=2&detail=1&title=konekcionismus _lang=2&detail=1&title=konekcionismus inteligence-edwarda-lee-thorndika an/images/thorndikecat.jpghttp:// an/images/thorndikecat.jpg t_Conditioning/NotesImages/Topic8NotesImage1. jpghttp:// t_Conditioning/NotesImages/Topic8NotesImage1. jpg