Římské číslice 5. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníku 5. ročník
Advertisements

Zaokrouhlování přirozených čísel 5. ročník
DESETINNÁ ČÍSLA.
Kružnice, konstrukce kružnice 4. ročník
Římské číslice jako rozšiřující učivo
27.1 Přirozená čísla v oboru do 1000
Lomená čára 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
Vypracovala Jitka Trejbalová
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Konstrukce čtverce 5. ročník
KOLMICE 4. ROČNÍK Zpracovala Ing. Eva Skalická,
Konstrukce obdélníku 5. ročník
Kdo chce být milionářem ?
Jednotky délky a jejich převody 5. ročník
Druhá mocnina a odmocnina
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Násobení a dělení čísel 10, 100 a jejich násobků
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
Římské číslice 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
Obsah čtverce a obdélníku 5. ročník
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Číslice starověkých kultur
Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Obsah, jednotky obsahu 5. ročník
ICT M 5.R. Římské číslice
Řešení úloh v testech Scio z matematiky zadaných ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (19. – 24. úloha) IX. označení digitálního učebního materiálu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Slovní úlohy I. Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Násobení přirozených čísel 5. ročník
Statistika 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_61.
54.1 Pamětné násobení a dělení do
Římské číslice ( 50, 100, 500, ) Matematika , 5. ročník
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C.
Vzájemná poloha přímek 4.ročník
55.1 Pamětné násobení a dělení (činitel x dělitel násobek čísla 10)
Úsečka, délka úsečky, součet a rozdíl úsečky 5. ROČNÍK
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Přirozená čísla Opakování 5.ročník.
28.1 Porovnávání čísel v oboru do 1000
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad pravidel při sestavování souřadnic bodů. Žák se.
Římské číslice Petr Šimek, V.B.
ROVNOBĚŽKY 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
Římské číslice 1 – 20 Matematika , 5. ročník
Římské číslice 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Elektronická učebnice - I
Obsahy útvarů a čtvercová síť
Konstrukce čtverce 4. ročník
Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Autor: Mgr. Jaroslava Bošková
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Římské číslice je způsob zápisu pomocí písmen abecedy
VY_32_INOVACE_07_rimskecislice
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_20 _Římské číslice Regina Byrtusová
Římské číslice – Matematika, 3.ročník
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_01_ Římské číslice
Římské číslice Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika
Římská čísla Římské číslice je způsob zápisu čísel pomocí písmen abecedy. Jedná se o takzvanou nepoziční číselnou soustavou, pro které je charakteristická.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Číslo a početní operace, Římské.
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_Mil_III_05 Římské číslice
Transkript prezentace:

Římské číslice 5. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

Římská soustava používá 7 znaků a jejich kombinace: L - 50 C - 100 V - 5 D - 500 X - 10 M - 1 000

třída IX. B Liberec V Přemysl Otakar II. kapitola VIII Praha VII Římské číslice byly užívány nejenom v období Římské říše, ale i období celého raného středověku. Přečti správně: třída IX. B Liberec V Přemysl Otakar II. kapitola VIII Praha VII

Čti dále: II. díl učebnice lekce XX ručička je na čísle XII

Lesní Pamatuješ? Ivan Cestou Vedl Do Xenii Města

Pravidla pro zápis Znaky jsou uspořádány podle velikosti – nejdříve se zapisují znaky s nejvyšší hodnotou, poté znaky s nižší hodnotou: MDCL – 1 000 + 500 + 100 + 50 CLXVII – 100 + 50 + 10 + 5 + 1 + 1 = 167

Vedle sebe se objevují pouze 3 stejné znaky: XXX = 10 + 10 + 10 = 30 MMM = 1 000 + 1 000+ 1000 = 3 000 Dlouho se používal i zápis se čtyřmi i více znaky – na některých historických hodinách ještě dnes vidíš zápis IIII (místo IV).

Předchází-li menší číslice větší – menší se odčítá ! Předchází-li menší číslice větší – menší se odčítá IV = 5 – 1 = 4 IL = 50 – 1 = 49 CD = 500- 100 = 400 Pro odčítání se používají pouze číslice I, X a C a nepoužívají se číslice V, L a D, proto 95 zapíšu jako 90 + 5 = XCV a ne VC, 495 jako CDXCV a ne VD, 450 = CDL. Číslice I se při odčítání používá pouze před V a X, proto: 1 999 = MCMXCIX a ne MIM 499 = CDXCIX a ne ID 49 = XLIX a ne IL

Následuje-li menší číslice po větší, menší se přičítá ! Následuje-li menší číslice po větší, menší se přičítá LXX = 50 + 10 + 10 = 70 DCI = 500 + 100 + 1 = 601 XVIII = 10 + 5 + 3 = 18

Procvič si uvedená pravidla: Zapiš pomocí arabských číslic: VII CM LX IV XI 7 900 60 4 11 XC XXVI MCMXV XX MMIV 90 26 1915 20 2 004

Zapiš pomocí římských číslic: 253 108 555 561 774 CCLIII CVIII DLV DLXI DCCLXXIV 999 420 704 964 665 CMXCIX CDXX DCCIV CMLXIV DCLXV Jak bys zapsal číslo 3 999? MMMCMXCIX

Jak Římané zapisovali vyšší čísla? Malé písmeno (index) nebo vodorovná čára nad znakem znamenala NÁSOB TISÍCEM. _ V = 5 000 M Nebo čísla zapsali jako součin: V . M = 5 000 Svislá čára u znaku zase znamenala NÁSOB STEM. V|

Počítej jako Říman: Bezpečnost Říma zajišťují legie Počítej jako Říman: Bezpečnost Říma zajišťují legie. Nejvyšší počet legií, tvořících armádu je 6. V každé legii je v plném stavu 6 000 mužů. Konsul chce celé své armádě před novou výpravou dát legionářské sandály. Zapiš jako konsul celkový počet sandálů: _________ M XXXVI = XXXVI = XXXVI . M

Roční příjem jezdce v římské armádě byl 400 000 sesterciů, jezdec tribun - 300 000 sesterciů. Jednotlivé příjmy zapiš a také rozdíl mezi příjmem jezdce a jezdce tribuna. plat jezdce: 400 000 = CD = CD = CD . M plat jezdce tribuna: 300 000 = CCC = CCC = CCC . M rozdíl příjmů 400 000 – 300 000 = 100 000 100 000 = C = C = C . M __ M ____ M _ M

Dějiny Říma se začínají psát od r. 753 př. n. l Dějiny Říma se začínají psát od r. 753 př. n. l. Kolik let uplynulo od založení města, píše-li se rok 2011? 753 př. n. l 2011 n. l. 753 + 2 011 = 2764 = MMDCCLXIV

Od 8. století se Evropu šíří vliv arabské a jiných asijských kultur. Arabové přinášejí indický způsob zápisu čísel, který se neustále vyvíjí až do 16. století, ve kterém se jeho podoba ustálila. Arabská desítková číselná soustava používá 10 znaků (cifer, čísel) 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Jejich výhodou je znak pro 0 (Římané používali pojem „nic“ – „nulla“ ale pojmu nepřidělili žádný znak) a ustálená pozice číslic (jednotky, desítky, stovky…) a malý počet znaků použitých pro zápis čísla (328 = CCCXVIII).

Kde se dnes setkáš s Římskými číslicemi? 1. označení kapitol v knihách 2. označení dílů a řad v knihách 3. označení tříd ve školách 4. označení skupin v periodické soustavě prvků 5. oxidační čísla prvků – opět v chemii 6. číselníky hodin

Na dvou domech jsou letopočty MCMXXXI a MCMXL. Který z nich je starší? Další úkoly: Na dvou domech jsou letopočty MCMXXXI a MCMXL. Který z nich je starší? MCMXXXI = 1931 MCMXL = 1940 Starší je první dům. Významný italský malíř Leonardo da Vinci žil v letech 1 452-1 519. Mohl namalovat obrazy s letopočty MDXVI a MDXXIV? MDXVI = 1516 MDXXIV = 1524 První obraz namalovat mohl, druhý ne.

Přečti letopočty: stavba z roku MDXX upálení J. Husa MCDXV válka v roce MCMXIV založení Karlovy univerzity MCCCXLVIII 1520 1415 1914 1348

www.rvp.cz www.wikipedia.cz Justová, J. Pracovní sešit k učebnici Matematika pro 5. ročník Praha: Alter, 2005. ISBN: 80-7245-070-0 Molnár, J., Mikulenková H. Matematika pro 4. ročník 2. díl Olomouc: Prodos, 2003. ISBN: 80-85806-53-3