Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

PETROLOGIE úvod a vyvřelé horniny.
HMYZ s proměnou nedokonalou
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor Mgr. Hana Makovičková
HORNINY.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
MAGMA A SOPEČNÁ ČINNOST
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
HORNINY VYVŘELÉ (magmatické)
Vyvřelé (magmatické) horniny
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: VYVŘELÉ HORNINY
VYVŘELINY Mgr. Helena Tlapáková.
Př_137_Geologie_Vyvřelé horniny
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Horniny Vladislava Zubrová.
Hlubinné vyvřelé horniny
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ORGANOGENNÍ USAZENINY
Jaká je definice horniny ? Jak se liší hornina a minerál ?
Horniny.
Dělení hornin Podle vzniku.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin I.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
HLUBINNÉ VYVŘELÉ HORNINY
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výlevné vyvřelé horniny
Název Petrologie 1 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
VÝLEVNÉ VYVŘELÉ HORNINY
Škola:. Základní škola Kladruby
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Vyvřelé horniny = vyvřeliny
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s tříděním vyvřelých hornin, jejich.
HORNINY VYVŘELÉ (magmatické)
HORNINY.
Horniny Filip Bordovský.
Petrologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se složením a vlastnostmi hornin. Materiál je plně funkční pouze.
Horniny vyvřelé Autor: Mgr. Marian Solčanský
V YVŘELÉ HORNINY - MAGMATICKÉ Mgr. Michal Střeštík.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_141_ Horniny vyvřelé TEMA:
Horniny vyvřelé Geologie vypracovala: Mgr Monika Štrejbarová.
VYVŘELÉ HORNINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_ ROČNÍK VYVŘELÉ HORNINY Název školy
B) Výlevné vyvřeliny Vznikly utuhnutím magmatu vylitého na zemský povrch (lávy). Jsou jemnozrnné až celistvé.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, horniny Autor: Ing. Světlana Hřibalová Název.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VYVŘELÉ HORNINY (MAGAMTIKÉ)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
HORNINY VYVŘELÉ. HORNINY VYVŘELÉ Hornina je heterogenní směs tvořená Hornina je heterogenní směs tvořená různými minerály, někdy i organickými složkami,
9) Křemičitany, 10) Organolity
Škola:. Základní škola Kladruby
Jakub Šulc 9.B.   Magmatická nebo též vyvřelá hornina je termín z geologie.  Používá se pro označení horniny, která vzniká krystalizací z magmatu.
HORNINY PŘÍRODOPIS 9.
Transkript prezentace:

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 HORNINY VYVŘELÉ Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 1. 4. 2013 Cílový ročník: 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: GEOLOGIE Téma: HORNINY VYVŘELÉ Metodický list/anotace: slouží k seznámení s vyvřelými horninami Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žáci se naučí poznávat horniny vyvřelé, znají jejich užití i naleziště Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 14 – 15 let

HORNINY VYVŘELÉ vyvřeliny vznikají utuhnutím z magmatu magma = žhavotekutá tavenina tvořená roztavenými silikáty (SiO2 , Al2O3 ), oxidy Fe,Mg,Ca…., vodní parou a těkavými plyny (H2S) → při stoupání a ochlazování magmatu dochází k procesům: KRYSTALIZACE - vznik krystalů tmavých a pak světlých nerostů DIFERENCIACE - rozrůzňování magmatu ASIMILACE - obohacování magmatu

Vyvřeliny → výlevné = povrchové (magma rychle vystoupá a po povrchu se rozlévá jako láva) → výlevná magmatická tělesa: kužely, kupy, štíty, proudy → hlubinné (magma utuhne pod zemským povrchem) → hlubinná magmatická tělesa: masivy, plutony

Obr. magmatických těles Hlubinná magmatická tělesa Výlevná magmatická tělesa kupy kužely masív

I. Hlubinné vyvřeliny velkozrnné až středně zrnité horniny, bez pórů světlá vyvřelina ŽULA (granit) Složení: křemen, živec, slída Vlastnosti: všesměrná stavba, kvádrovitá odlučnost Užití: stavební kámen Naleziště: Českomoravská vrchovina (Mrákotín) tmavá vyvřelina GABRO

Hlubinné vyvřeliny: A. žula B. gabro

II. Výlevné vyvřeliny jemnozrnné až celistvé, pórovité tmavé vyvřeliny ČEDIČ (bazalt) Složení: živec, augit, amfibol, olivín Vlastnosti: sloupcovitá odlučnost Užití: stavebnictví (štěrk) Naleziště: sopečná pohoří (České středohoří, Říp, Nízký Jeseník…) ANDEZIT světlé vyvřeliny ZNĚLEC (fonolit) RYOLIT

Výlevné vyvřeliny: A. čedič B. znělec

ÚKOL: Zjisti, jaké je využití vyvřelých hornin? Čedičový lom u obce Mezina na Bruntálsku (Nízký Jeseník) – sloupcovitá odlučnost ÚKOL: Zjisti, jaké je využití vyvřelých hornin?

Řešení úkolu: VYVŘELINY ÚKOL: Zjisti, jaké je využití vyvřelých hornin? ŽULA – stavební a dekorační kámen (dlažební kostky, obklady, kamenický a sochařský materiál) GABRO – dekorační kámen (obklady, pomníky) ČEDIČ – stavební kámen (štěrk) ANDEZIT – stavební kámen ZNĚLEC – štěrk, výroba obalového skla RYOLIT – stavební kámen

Použité zdroje: LITERATURA: Vališ, J., a kol. Přírodopis 8. 5.vydání, SPN, Praha 1989 Černík, V., Martinec, Z., Vítek, J. Přírodopis 4 – mineralogie a geologie se základy ekologie. 1. vydání, SPN, Praha 1998. ISBN 80-7235-044-7 Švecová, M., Matějka, D. Přírodopis 9 . 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007. ISBN 978-80-7238-587-4 Foto, obrázky – zdroj vlastní

Děkuji vám za pozornost.