Určování polohy a navigace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření na mapách.
Advertisements

Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Navigace Historie a současnost Ing. Michal Hruška
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
Jak se neztratit na moři?
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Orientace na mapě a v krajině
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
Jak funguje GPS VY_32_INOVACE_GPS_BU_02 Sada: GPS ve výuce
MAPA – Zmenšený obraz povrchu Země
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Identifikátor materiálu: EU
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_13 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
Autor: Mgr. Helena Nováková
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Digitální učební materiál
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
FY_069_Vesmír_Souhvězdí Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Bitmapová (rastrová) grafika
Bitmapová a Vektorová grafika
Základní pojmy Grafiky
Práce nutné ke vzniku mapy
Měření a měřidla v technické praxi
Kartografie.
Registrační číslo projektu
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Nejedlá Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_31_DYCHACI_SOUSTAVA
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Kartografie Zeměpisné souřadnice, GPS Typy kartografických zobrazení
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Digitální učební materiál
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Navigační systém GPS GPS - Global Positioning System (úplný název je GPS Navstar) je satelitní navigační systém. Tento systém byl původně vybudovaný americkou.
Autor: Mgr. Helena Nováková
Kinematika 4. PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Helena Nováková
Tvorba mapy pro orientační běh s použitím GPS
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Rovníkové souřadnice I.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADY NAVIGACE.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Slunce a vesmír autor VM:Ondřej.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
HISTORIE NAVIGACE. Vývoj navigačních systémů ► rozvoj lodní dopravy – ekonomická nutnost  příbřežní plavby – navigace dle orientačních bodů  plavba.
Trigonometrie v praxi, aneb Obrázek přejat z: outdoors.com.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Navigační systémy + úkol na konci prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
B.Kahánková, L.Kyselá, K.Kulišťáková, N.Smetanová
úvod a kartografická zobrazení
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Transkript prezentace:

Určování polohy a navigace VY_32_INOVACE_GPS_BU_01 Sada: GPS ve výuce Téma: Určování polohy a navigace Autor: Mgr. Miloš Bukáček Předmět: Zeměpis Ročník: 3. ročník vyššího gymnázia Využití: Prezentace určená pro výklad Anotace: Prezentace se zabývá různými způsoby určování polohy od kompasu, přes sextant, chronometr až po družicové navigační systémy. Dále je uvedena základní charakteristika mapových podkladů pro navigaci – rastrových a vektorových map. Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě

Navigace v historii Až do 20. století se termín „navigace“ používal téměř výhradně ve spojitosti s námořní dopravou Vznikl z latinských termínů navis (loď) a agere (přemísťovat, směrovat) Zpočátku se lidé orientovali pomocí významných objektů na souši, velmi rozšířené bylo cestování podél vodních toků Později se k orientaci a navigaci začala používat také „nebeská tělesa“ Zpočátku to bylo Slunce, později i hvězdy a souhvězdí 2

Vynález kompasu Objev zemského magnetismu přinesl vynález kompasu První zmínka je ze 4. století n. l. Střelka ukazující k severu umožnila orientaci námořníkům i za nepříznivého počasí, kdy nebyly vidět hvězdy Obr. 1: Kompas 3

Vynález sextantu Námořní plavby za účelem objevování nových kontinentů stály i za vynálezem sextantu Sextant je přístroj ve tvaru kruhové výseče s úhlem 60° (1/6 kruhu – odtud název sextant) Slouží pro měření úhlové vzdálenosti dvou nebeských těles nebo úhlů výšky nebeských těles nad horizontem jeho použitím lze přesně změřit zeměpisnou šířku (úhel mezi vodorovnou rovinou a Polárkou) Obr. 2: Sextant 4

Vynález chronometru Až do 18. století bylo velmi obtížné určit zeměpisnou délku Čas se měřil pomocí kyvadlových hodin, které nedokázaly přesně pracovat na lodi Vynález chronometru (hodinového strojku) – umožnil přesný výpočet zeměpisné délky Lze ji vypočítat z rozdílu času mezi světovým a místním časem, který se vynásobí patnácti Teprve chronometr umožnil vznik prvních skutečně přesných map zemského povrchu 5

Vznik družicových navigačních systémů Vysoké nároky na určení přesné polohy, zejména v armádě – vznik družicových navigačních systémů GPS – americký systém pro určování polohy GLONASS – ruský navigační systém Galileo – evropský navigační systém, ve výstavbě Vlastní navigační systémy budují i Čína (Compass) a Indie (IRNSS) Veškerá měření polohy pomocí družic jsou založena na určení vzdáleností ke známým objektům a následném zpětném výpočtu místa pozorovatele 6

Navigace s mapou Mapa může být buď digitální nebo v papírové podobě Digitální mapa může být rastrová nebo vektorová, případně může být tvořena kombinací obou typů Rastrovou mapu si lze představit jako neměnný obrázek, její vlastnosti jsou v podstatě shodné s papírovou mapou Rastrová mapa je tvořena obrazovými body (pixely), každý má přesně definovanou polohu v souřadném systému a barvu, pomocí které se tvoří výsledný obraz mapy Vektorová mapa je složena vrstev, které tvoří body, linie nebo polygony Veškeré prvky vektorové mapy jsou definovány matematicky ve formě souřadnicemi definovaných vektorů 7

Výhody vektorových map Lze zapínat či vypínat jednotlivé vrstvy podle potřeby Lze měnit grafickou reprezentaci jednotlivých vrstev, např. velikost a barvu symbolů Téměř libovolně lze měnit měřítko mapy Vektorové mapy mají výrazně menší objem dat oproti rastrovým Pouze u vektorových map lze použít vyhledání vhodné trasy a následnou navigaci po silnici – síť silnic zde tvoří ucelený systém – síťový graf 8

Jak funguje vyhledání trasy Síťový graf tvoří silnice (jako spojnice grafu) a křižovatky (jako jeho jednotlivé uzly) Spojnice (silnice) mají definována různá omezení, např. jednosměrku, zákaz vjezdu pro určitý typ vozidel, maximální povolené rychlosti v jednotlivých úsecích, … Pro vyhledání optimální trasy se používají matematické algoritmy, na větší vzdálenost se jedná o poměrně složitý výpočet Velmi důležitá je aktuálnost a přesnost dat o silniční síti 9

Úkoly Zopakujte si určení azimutu pomocí buzoly. Vypočítejte rozdíl zeměpisných délek mezi Prahou (Česko) a Sydney (Austrálie) na základě rozdílu místních časů. Uveďte příklady rastrových a vektorových map, s nimiž jste se v praxi setkali. 10

Použité zdroje Literatura Obrázky HOJGR, Radek, STANKOVIČ, Jan. GPS Praktická uživatelská příručka. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 221 s., ISBN 978-80-251-1734-7. STEINER, Ivo, ČERNÝ, Jiří. GPS od A do Z. 4. aktualizované vyd. Praha: eNav, 2006, 264 s. ISBN 80-239- 7516-1. Obrázky Obr. 1: Kompas. In: Wikimedia Commons [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-04-02]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/Kompas_Sofia.JPG/800px- Kompas_Sofia.JPG Obr. 2: Sextant. In: Wikimedia Commons [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-04-02]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Sextant-2.jpg