ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Zrcadla kulová Druhy: 1. dutá 2. vypuklá o o.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Zobrazování optickými soustavami
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Zobrazení dutým zrcadlem
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
EU peníze středním školám – digitální učební materiál
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ZOBRAZENÍ KULOVÝMI ZRCADLY
19. Zobrazování optickými soustavami
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Digitální učební materiál
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
39. Geometrická optika II Martin Lola.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo Autor: Jana Pěničková Období:
Duté zrcadlo Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_10.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Zobrazení dutým zrcadlem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
O spojkách a rozptylkách
GEOMETRICKÁ OPTIKA Zobrazení čočkami.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
GEOMETRICKÁ OPTIKA Zobrazení zrcadlem.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zobrazení zrcadlem dutým.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Duté zrcadlo Autor: Mgr. Alena Víchová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
F-Pn-P053-Dute_zrcadlo PAPRSKOVÁ OPTIKA 3. DUTÉ ZRCADLO.
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Iva Herrmannová TEMATICKÁ OBLAST: Optika NÁZEV DUMu:Užití zobrazovací rovnice a vztahů pro příčné zvětšení v příkladech POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:12 KÓD DUMu:IH_OPTIKA_12 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro oktávu gymnázií (4. ročník). V prezentaci se nejdříve zopakují vztahy pro početní řešení příkladů na téma zobrazování zrcadly včetně znaménkové konvence platné pro zrcadla. Na dvou ilustračních příkladech, které dohromady představují 5 možných variant zadání úlohy, se názorně krok za krokem zobrazuje řešení úloh. Na závěr je připojeno zadání příkladu pro domácí úkol, případně samostatnou práci ve škole, které je obměnou 1. úlohy řešené v prezentaci.

UŽITÍ ZOBRAZOVACÍ ROVNICE A VZTAHŮ PRO PŘÍČNÉ ZVĚTŠENÍ V PŘÍKLADECH

OPAKOVÁNÍ VZTAHŮ A KONVENCÍ

ZOBRAZOVACÍ ROVNICE:

OPAKOVÁNÍ VZTAHŮ A KONVENCÍ fohnisková vzdálenost zrcadla f > 0 dutá zrcadla f > 0 vypuklá zrcadla ZOBRAZOVACÍ ROVNICE:

OPAKOVÁNÍ VZTAHŮ A KONVENCÍ avzdálenost předmětu od vrcholu zrcadla a > 0 (je-li předmět před zrcadlící plochou) ZOBRAZOVACÍ ROVNICE:

OPAKOVÁNÍ VZTAHŮ A KONVENCÍ a´vzdálenost obrazu od vrcholu zrcadla a´ > 0 obraz je před zrcadlící plochou, skutečný obr. a´ < 0 obraz je za zrcadlící plochou, zdánlivý obr. ZOBRAZOVACÍ ROVNICE:

OPAKOVÁNÍ VZTAHŮ A KONVENCÍ PŘÍČNÉ ZVĚTŠENÍ:

OPAKOVÁNÍ VZTAHŮ A KONVENCÍ y … velikost předmětu, y > 0 při orientaci nad osu y < 0 při orientaci pod osu y´ … velikost obrazu, y´ > 0 při orientaci nad osu y´ < 0 při orientaci pod osu PŘÍČNÉ ZVĚTŠENÍ:

OPAKOVÁNÍ VZTAHŮ A KONVENCÍ a … vzdálenost předmětu, a > 0 před zrcadlem PŘÍČNÉ ZVĚTŠENÍ:

OPAKOVÁNÍ VZTAHŮ A KONVENCÍ a … vzdálenost předmětu, a > 0 před zrcadlem a´ … vzdálenost obrazu, a´ > 0 před zrcadlem a´ < 0 za zrcadlem PŘÍČNÉ ZVĚTŠENÍ:

OPAKOVÁNÍ VZTAHŮ A KONVENCÍ fohnisková vzdálenost zrcadla f > 0 dutá zrcadla f > 0 vypuklá zrcadla PŘÍČNÉ ZVĚTŠENÍ:

PŘÍKLAD Č. 1 Předmět o velikosti 2 cm se nachází ve vzdálenostia) 20 cm b) 5 cm c) 3 cm před dutým zrcadlem o poloměru křivosti 8 cm. Výpočtem urči ve všech variantách velikost obrazu, jeho pozici a typ obrazu.

PŘÍKLAD Č. 1 y = 2 cm a = + 20 cm (+ 5 cm, + 3 cm) r = + 8 cm, tzn. f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Záporné Z … obraz je převrácený

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Záporné Z … obraz je převrácený I Z I < 1 … obraz je zmenšený

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Záporné Z … obraz je převrácený I Z I < 1 … obraz je zmenšený (IZI=0,25 … 4x zmenšený)

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Záporné Z … obraz je převrácený I Z I < 1 … obraz je zmenšený (IZI=0,25 … 4x zmenšený) a´ > 0… obraz je skutečný

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Záporné Z … obraz je převrácený I Z I < 1 … obraz je zmenšený (IZI=0,25 … 4x zmenšený) a´ > 0… obraz je skutečný a´= + 5cm… obraz leží 5 cm před zrcadlem

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta a) y = 2 cm a = + 20 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Záporné Z … obraz je převrácený I Z I < 1 … obraz je zmenšený (IZI=0,25 … 4x zmenšený) a´ > 0… obraz je skutečný a´= + 5cm… obraz leží 5 cm před zrcadlem y´= - 0,5 cm… obraz má velikost 0,5 cm

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Záporné Z … obraz je převrácený

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Záporné Z … obraz je převrácený I Z I > 1 … obraz je zvětšený (IZI=4 … 4x zvětšený)

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Záporné Z … obraz je převrácený I Z I > 1 … obraz je zvětšený (IZI=4 … 4x zvětšený) a´ > 0… obraz je skutečný

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Záporné Z … obraz je převrácený I Z I > 1 … obraz je zvětšený (IZI=4 … 4x zvětšený) a´ > 0… obraz je skutečný a´= + 20 cm… obraz leží 20 cm před zrcadlem

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta b) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Záporné Z … obraz je převrácený I Z I > 1 … obraz je zvětšený (IZI=4 … 4x zvětšený) a´ > 0… obraz je skutečný a´= + 20 cm… obraz leží 20 cm před zrcadlem y´= - 8 cm… obraz má velikost 8 cm

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ?

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 3 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Kladné Z … obraz je vzpřímený

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Kladné Z … obraz je vzpřímený I Z I > 1 … obraz je zvětšený (IZI=4 … 4x zvětšený)

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Kladné Z … obraz je vzpřímený I Z I > 1 … obraz je zvětšený (IZI=4 … 4x zvětšený) a´ < 0… obraz je neskutečný

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Kladné Z … obraz je vzpřímený I Z I > 1 … obraz je zvětšený (IZI=4 … 4x zvětšený) a´ < 0… obraz je neskutečný a´= - 12 cm… obraz leží 12 cm za zrcadlem

PŘÍKLAD Č. 1 – varianta c) y = 2 cm a = + 5 cm f = + 4 cm y´= ? [cm] a´ = ? [cm] Z = ? Kladné Z … obraz je vzpřímený I Z I > 1 … obraz je zvětšený (IZI=4 … 4x zvětšený) a´ < 0… obraz je neskutečný a´= - 12 cm… obraz leží 12 cm za zrcadlem y´= + 8 cm… obraz má velikost 8 cm

PŘÍKLAD Č. 2

Duté zrcadlo o poloměru křivosti 60 cm vytváří desetkrát zvětšený obraz. Urči vzdálenost předmětu a obrazu od dutého zrcadla.

PŘÍKLAD Č. 2 Duté zrcadlo o poloměru křivosti 60 cm vytváří desetkrát zvětšený obraz. Urči vzdálenost předmětu a obrazu od dutého zrcadla. DUTÉ ZRCADLO MŮŽE VYTVÁŘET ZVĚTŠENÝ SKUTEČNÝ A TAKÉ ZVĚTŠENÝ ZDÁNLIVÝ OBRAZ.

PŘÍKLAD Č. 2 Duté zrcadlo o poloměru křivosti 60 cm vytváří desetkrát zvětšený obraz. Urči vzdálenost předmětu a obrazu od dutého zrcadla. DUTÉ ZRCADLO MŮŽE VYTVÁŘET ZVĚTŠENÝ SKUTEČNÝ A TAKÉ ZVĚTŠENÝ ZDÁNLIVÝ OBRAZ. POKUD JE OBRAZ ZVĚTŠENÝ A SKUTEČNÝ, JE URČITĚ PŘEVRÁCENÝ, TEDY Z = - 10

PŘÍKLAD Č. 2 Duté zrcadlo o poloměru křivosti 60 cm vytváří desetkrát zvětšený obraz. Urči vzdálenost předmětu a obrazu od dutého zrcadla. DUTÉ ZRCADLO MŮŽE VYTVÁŘET ZVĚTŠENÝ SKUTEČNÝ A TAKÉ ZVĚTŠENÝ ZDÁNLIVÝ OBRAZ. POKUD JE OBRAZ ZVĚTŠENÝ A SKUTEČNÝ, JE URČITĚ PŘEVRÁCENÝ, TEDY Z = - 10 POKUD JE OBRAZ ZVĚTŠENÝ A ZDÁNLIVÝ, JE URČITĚ VZPŘÍMENÝ, TEDY Z = + 10

PŘÍKLAD Č. 2 Duté zrcadlo o poloměru křivosti 60 cm vytváří desetkrát zvětšený obraz. Urči vzdálenost předmětu a obrazu od dutého zrcadla. ZADÁNÍ ÚLOHY PŘEDSTAVUJE TEDY 2 MOŽNÉ VARIANTY.

PŘÍKLAD Č. 2 Duté zrcadlo o poloměru křivosti 60 cm vytváří desetkrát zvětšený obraz. Urči vzdálenost předmětu a obrazu od dutého zrcadla. ZADÁNÍ ÚLOHY PŘEDSTAVUJE TEDY 2MOŽNÉ VARIANTY. VARIANTA A …….Z = - 10 ZVĚTŠENÝ SKUTEČNÝ OBRAZ

PŘÍKLAD Č. 2 Duté zrcadlo o poloměru křivosti 60 cm vytváří desetkrát zvětšený obraz. Urči vzdálenost předmětu a obrazu od dutého zrcadla. ZADÁNÍ ÚLOHY PŘEDSTAVUJE TEDY 2MOŽNÉ VARIANTY. VARIANTA B …….Z = + 10 ZVĚTŠENÝ ZDÁNLIVÝ OBRAZ

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 – VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 2 - SHRNUTÍ VARIANTA A r = + 60 cm f = + 30 cm Z = - 10 a =? [cm] a´= ? [cm] VARIANTA B r = + 60 cm f = + 30 cm Z = + 10 a =? [cm] a´= ? [cm]

PŘÍKLAD Č. 3 – domácí úkol Předmět o velikosti 2 cm se nachází ve vzdálenostia) 20 cm b) 5 cm c) 3 cm před vypuklým zrcadlem o poloměru křivosti 8 cm. Výpočtem urči ve všech variantách velikost obrazu, jeho pozici a typ obrazu.

ZDROJE: VLASTNÍ PRÁCE AUTORA.