Úvod do marketingu Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Marketing – je souhrn činností, jejichž výsledkem je poznávání, předvídání, ovlivňování a uspokojování přání a potřeb zákazníků. A to takovým způsobem, aby byly plněny cíle podniku.
Management podniku Ekonomické a účetní oddělení Vývojové oddělení Marketingové oddělení Výrobní oddělení Podnik vytváří systém: Zákazníci Vývoj výrobků Výroba Účetnictví Cíle podniku (např.: zisk, postavení na trhu aj.) Dílčí cíle: Autor © Karel Zíka
Marketingové oddělení má za úkol: Zkoumat trh, to znamená zjišťovat například: - jaké mají zákazníci potřeby a přání, - jak jsou zákazníci s výrobkem spokojeni, - jak se chová konkurence, - co na trhu chybí, - jak se vyvíjí ekonomická, politická a demografická situace. Ovlivňovat trh, to znamená přesvědčit zákazníky, aby například: - výrobek koupili u nás, a ne u konkurence, - nakupovali více našeho zboží, - doporučili nás známým.
Cílem marketingu je dostat správný produkt na správné místo ve správnou dobu a za správnou cenu.
Marketingové koncepce: 1)Výrobní koncepce předpokládá, že zákazník preferuje levné a snadno dosažitelné výrobky. Podnik jich proto vyrábí velké množství, aby dosáhl co nejnižších nákladů na kus. Tato koncepce vyžaduje rozsáhlou a propracovanou distribuci. Příklad: neznačkové oblečení, neznačková obuv, běžné potraviny…
2)Výrobková koncepce předpokládá, že zákazník preferuje vysoce kvalitní, technicky dokonalé a výjimečné výrobky. Těchto výrobků bude na trhu méně, budou dražší a k dostání pouze ve specializovaných prodejnách. Příklad: značkové oblečení, luxusní automobily, značkové spotřebiče…
3)Prodejní koncepce je založena na myšlence, že zákazníkovi musíme výrobek „vnutit“. Nástrojem této koncepce je intenzivní přesvědčování zákazníka, například reklamou. Uplatňuje se zejména u zboží a služeb, jež zákazník neměl v úmyslu koupit. Příklad: encyklopedie, pojištění, zboží zásilkových služeb…
4)Marketingová koncepce vychází ze zásady, že je nutné nejprve poznat přání zákazníka a tomu přizpůsobit výrobek. Firma se musí chovat pružně (rychle reagovat) a budovat pevný vztah se svými zákazníky. Příklad: přepravní služby, logistické služby, programy do počítačů…
Všimněte si! Zatímco účelem prodejní koncepce je něco vyrobit a pak to následně zákazníkům „vnutit“, účelem marketingové koncepce je nejprve zjistit, co si zákazník přeje, a teprve potom to vyrobit.
5) Sociální marketingová koncepce je nejnovější koncepcí, která se snaží skloubit přání zákazníků se zájmy celé společnosti. Tyto zájmy mívají ekologický, sociální, etický či jiný charakter. Příklad: ekologicky šetrný spotřebič, „zakoupením těchto sušenek přispějete určité nadaci“, „koupí tohoto výrobku podpoříte chráněné dílny pro zdravotně postižené“…
Každý podnik, jenž chce vyrábět a prodávat nějaké produkty (výrobky či služby), si musí nejprve uvědomit, že se nachází v určitém podnikatelském prostředí. Toto prostředí má již určité existující podmínky, jimž se podnik musí přizpůsobit a jež se později musí naučit ovlivňovat.
Podnikatelské prostředí má dvě vrstvy: 1) Mikroprostředí (mikrookolí) – působí na podnik, ale podnik může toto prostředí zpětně ovlivňovat. 2) Makroprostředí (makrookolí) – působí na podnik, ale ten ho zpětně ovlivnit téměř nemůže.
podnikdodavatelé zákazníci zprostředkovatelé konkurence veřejnost příroda ekonomické podmínky politika demografické podmínky technika a technologie kultura legislativní podmínky Autor © Karel Zíka
Zdroje: SEIFERTOVÁ, Věra. Základy marketingu. Praha: ČVUT, ISBN MORAVCOVÁ, Lenka. Ekonomika. Praha: VOŠ a SPŠD 1, Masná 18, Autorem schémat je Karel Zíka.