Zvýšení kvality přírodovědného vzdělávání na Střední škole přírodovědné a zemědělské, Nový Jičín, příspěvkové organizaci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Města ČR – orientace na mapě
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Monitorování a analýzy Laboratorní cvičení
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Znečišťování a ochrana vody Praha – město našeho života Projekt č. CZ.2.17/3.1.00/36097, podpořený Evropským sociálním fondem v rámci Operačního programu.
Kvantitativní analytická chemie
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
výpočet pH kyselin a zásad
REAKCE ANIONTů Praha – město našeho života
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Analytická chemie Kvalitativní analýza
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Stanovení základních ukazatelů znečištění odpadních vod
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Název šablony: Inovace v chemii 52/CH22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ VÝPOČTY.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Typy chemických reakcí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_66.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Výpočty z chemických rovnic
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Názvosloví - opakování II.
Vzorce - opakování I..
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Nekovy ve vodách - sloučeniny chloru
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Chemie Ročník : 8. Téma.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Soli Soli jsou iontové sloučeniny vzniklé neutralizační reakcí.
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Identifikace vzdělávacího materiálu
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Sloučeniny vápníku Mgr. Jitka Vojáčková.
odměrná analýza – volumetrie
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
VY_32_INOVACE_CHK4_5860 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Rozpustné soli v půdách
Rozpustné soli v půdách
Salinita (zasolení) půdy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
odměrná analýza – volumetrie
Vážková analýza - gravimetrie
Odměrná analýza.
Transkript prezentace:

Zvýšení kvality přírodovědného vzdělávání na Střední škole přírodovědné a zemědělské, Nový Jičín, příspěvkové organizaci

Chemický rozbor pitné vody vybraná stanovení

Autor Mgr. Lenka Doláková Recenzent Mgr. Vendula Baarová

Legislativa Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 252/2004 Sb. stanoví hygienické limity mikrobiologických, biologických, fyzikálních, chemických a organoleptických ukazatelů jakosti pitné vody, včetně pitné vody balené a teplé vody užitkové

Odběr vzorků – z vodovodního kohoutku vzorek odebíráme do plastové vzorkovnice o objemu 1 l pro chemický rozbor do skleněné vzorkovnice o objemu 250 ml pro senzorickou analýzu vodu necháme odtékat 2 – 5 minut před odběrem vzorkovnice se vzorkem propláchne, naplní až po okraj a uzavře víčkem

plastové vzorkovnice [1]

skleněné vzorkovnice [2]

Odběr vzorků – ze studní voda se nejprve odčerpává byla-li málo používaná, tak se voda odčerpává 20 minut i déle, až vykazuje stálou teplotu

Odběr vzorků – z pramene je-li u pramene vybudována umělá jímka, odebírá se vzorek pod hladinou přímo do vzorkovnice má-li pramen odtokovou trubku, vzorek se jímá do nádoby přímo z výtoku

Organoleptické vlastnosti vody barva chuť pach zákal teplota

Barva Vizuální stanovení: proti bílému pozadí intenzita: žádná, slabá, světlá, tmavá odstín se vyjadřuje: žlutý, žlutohnědý, nazelenalý,...

Pach při 20°C a 60°C Stupně pachu: 0 - žádný 1 -velmi slabý 2 - slabý 3 - znatelný 4 -zřetelný 5 -velmi silný Limit z vyhlášky: pach přijatelný pro odběratele (MH) Druh pachu: např. zemitý, fekální, hnilobný, travní, plísňový, zatuchlý, rašelinový, po chemikáliích, po rostlinách apod.

Chuť Hodnotit lze pouze vzorky vody zdravotně a hygienicky nezávadné! Stupeň intenzity chuti: 0 - žádná intenzita 1 - sotva znatelná intenzita na jazyku po vyprázdnění úst 2 - znatelná intenzita bez doznívání po vyprázdnění úst 3 - dobře znatelná intenzita 4 - silná intenzita 5 - extrémní intenzita

Chuť Popisy dalších vjemů: Limit z vyhlášky: svíravá, kovová, osvěžující, louhovitá, mdlá, železitá, zatuchlá, zemitá, prázdná, mýdlovitá atd. Limit z vyhlášky: chuť přijatelná pro odběratele (MH)

Zákal používáme turbidimetr vyjadřujeme v jednotkách ZF (NTU) Limit pro pitnou vodu: 5 ZF [3]

Teplota teplota se měří současně s odběrem vzorku nejvhodnější teplota pro pitnou vodu je 8°C - 12°C voda teplejší než 15°C neosvěžuje voda chladnější než 5°C může poškozovat trávicí trakt

Souhrnné ukazatele – vybraná stanovení konduktivita pH CHSK (chemická spotřeba kyslíku) BSK (biochemická spotřeba kyslíku) * veškeré, rozpuštěné a nerozpuštěné látky * neutralizační kapacity * * nebudeme stanovovat

Konduktivita (měrná vodivost) umožňuje bezprostřední odhad koncentrace iontově rozpuštěných látek a celkové mineralizace vody jednotka µS/cm nebo mS/m (1 µS/cm = 0,1 mS/m) měříme při 25°C Limit pro pitnou vodu: 125 mS/m (MH)

Měření konduktivity Vodivostní sonda soupravy Pasco [4]

Měření konduktivity [5]

pH měříme pH-metrem nebo sondou pro měření pH vzorek vytemperujeme na 20°C Limit pro pitnou vodu: 6,5 – 9,5 (MH)

Měření pH kalibrace – dvoubodová (pufry 4 a 7) [6]

Měření pH multimetr s pH-sondou [7]

CHSKMn chemická spotřeba kyslíku manganistanem draselným udává množství kyslíku, které se za přesně definovaných podmínek spotřebuje na oxidaci organických látek ve vodě silným oxidačním činidlem udává se jako hmotnostní koncentrace kyslíku, která je ekvivalentní spotřebě KMnO4 na 1 litr vody v mg/l

CHSKMn důležitý ukazatel organického znečištění vody používá se u pitných a povrchových vod odpadní vody: CHSKCr (dichromanem draselným – T+) Limit u pitné vody: 3 mg/l

CHSKMn Princip: organické látky se oxidují manganistanem draselným v prostředí zř. H2SO4 při desetiminutovém varu oxidace probíhá v přebytku odměrného roztoku KMnO4 a jeho úbytek se zjistí po skončení oxidace přídavkem známého množství (COOH)2 , která se zpětně titruje odměrným roztokem KMnO4

Stanovení dusíkatých látek anorganický dusík dusičnany dusitany amoniakální dusík organický dusík u pitných vod nestanovujeme

Dusičnany NO3- větší výskyt dusičnanů nebezpečí pro člověka starší znečištění organického původu zvýšené hnojení půdy v povrchových vodách zvyšují eutrofizaci nebezpečí pro člověka redukce v zažívacím traktu na dusitany methemoglobinemie (kojenci) přeměna na karcinogenní nitrosaminy kojenci – riziko udušení Limit v pitné vodě: 50 mg/l, kojenci 15 mg/l (NMH)

Fotometrické stanovení dusičnanů Princip stanovení: nitrace kyseliny salicylové dusičnany v prostředí H2SO4 nebo kyseliny trichloroctové vzniklé žluté roztoky měříme fotometricky při vlnové délce 415 nm [8]

Reagencie pro stanovení dusičnanů [9]

Reagencie pro stanovení dusičnanů [10]

Dusitany NO2- ve vodách mohou vzniknout redukcí dusičnanů nebo oxidací amonných iontů jsou indikátorem fekálního znečištění mohou způsobit methemoglobinaemii v žaludku se mohou přeměnit na karcinogenní N-nitrosaminy Limit v pitné vodě: 0,5 mg/l (NMH)

Dusitany NO2- Princip stanovení: v kyselém prostředí dusitany reagují s kyselinou sulfanilovou a 1-naftylaminem za vzniku intenzivně červeného azobarviva intenzita zbarvení je přímo úměrná celkovému obsahu dusitanů ve vzorku vody měříme fotometricky při vlnové délce 520 nm

Fotometrické stanovení dusitanů [11]

Reagencie pro stanovení dusitanů [12]

Amoniakální dusík NH4+ je indikátorem znečištění živočišnými odpady vyskytuje se ve všech druzích vod poměr NH4+ a NH3 je závislý na pH, při pH < 7 se vyskytuje pouze jako iont NH4+ patří mezi parametry, podle nichž se člení povrchové vody do tříd čistoty Limit pro pitnou vodu: 0,5 mg/l NH4+ (MH)

Amoniakální dusík NH4+ Princip stanovení: reakce amoniaku a hydroxidů alkalických kovů s Nesslerovým činidlem (tetrajodidortuťnatanem sodným) vznikají žlutohnědé koloidní roztoky, jejichž barevnou intenzitu stanovujeme spektrofotometricky při 425 nm

Spektrofotometrické stanovení amoniakálního dusíku [13]

Vkládání kruhových kyvet [14]

Vkládání hranatých kyvet [15]

Hranatá kyveta a kyveta s čárovým kódem [17] [16]

Železo železo se vyskytuje ve vodách v oxidačním stupni II nebo III ovlivňuje negativně organoleptické vlastnosti vody (barvu, chuť a zákal) i malé koncentrace FeII ve vodě mohou být příčinou nadměrného rozvoje železitých bakterií, jež pak ucpávají potrubí a při jejichž odumírání voda zapáchá

Stanovení železa Princip: FeII v přítomnosti nadbytku 1,10- fenanthrolinu tvoří červenooranžový komplex intenzita vybarvení je závislá na koncentraci FeII do 5 mg/l měříme fotometricky při vlnové délce 510 nm Limit pro pitnou vodu: 0,20 mg/l Fe (MH)

Stanovení železa [18]

Reagencie pro stanovení Fe [19]

Chlor Anorganické formy výskytu chloru ve vodách: chloridy elementární chlor chlornany kyselina chlorná chloraminy stanovení Cl2 je vhodné provést na místě odběru při přepravě – vzorek ve tmě, chladu a se zabezpečením vzorku proti míchání

Volný chlor chlor přítomný jako kyselina chlorná, chlornanový iont nebo rozpuštěný elementární chlor Stanovení: spektrofotometricky po reakci s N,N-diethyl-1,4- fenylendiaminem červené zbarvení měření při vlnové délce 510 nm Limit v pitné vodě: 0,30 mg/l (MH)

Celkový chlor celkový aktivní chlor – všechny formy chloru, které oxidují jodidy v kyselém prostředí na jod volný chlor (molekulární chlor, chlornany, ClO2) vázaný chlor (chloraminy) Stanovení: při stanovení volného chloru fotometricky v přítomnosti nadbytku jodidových iontů v časovém limitu 2 minuty

Stanovení volného a celkového chloru [20]

Použité reagencie pro stanovení volného a celkového chloru [21]

Chloridy nejběžnější forma výskytu sloučenin chloru ve vodách zvýšený obsah v pitné vodě negativně ovlivňuje chuť vody Limit v pitné vodě: 100 mg/l

Stanovení chloridů argentometrickou titrací podle Mohra Princip: chloridy se titrují odměrným roztokem AgNO3 za vzniku málo rozpustného AgCl: Ag+ + Cl- → AgCl ↓ indikátor – chroman draselný konec titrace – vznik červenohnědé sraženiny chromanu stříbrného: 2 Ag+ + CrO42- → Ag2CrO4 ↓

Stanovení chloridů - aparatura [22]

Stanovení chloridů – konec titrace [23]

Tvrdost vody je způsobena hlavně ve vodě rozpuštěnými vápenatými a hořečnatými solemi (hydrogenuhličitany, sírany a chloridy) přechodná tvrdost vody způsobena hydrogenuhličitany odstraní se varem trvalá tvrdost vody způsobena sírany a chloridy odstraní se přídavkem např. sody celková tvrdost vody součet obou tvrdostí

Odstranění přechodné tvrdosti vody Ca(HCO3)2 → CaCO3 + H2O + CO2 Mg(HCO3)2 → MgCO3 + H2O + CO2 CaCO3 a MgCO3 jsou ve vodě nerozpustné a vylučují se jako tzv. vodní kámen (vodovodní baterie, topná tělesa apod.)

Odstranění trvalé tvrdosti vody CaSO4 + Na2CO3 → CaCO3 + Na2SO4 MgSO4 + Na2CO3 → MgCO3 + Na2SO4

Stanovení celkové tvrdosti vody komplexometrická titrace Chelatonem 3 (EDTA – dihydrát disodné soli kyseliny ethylendiamintetraoctové) indikátor – eriochromová čerň T (v prostředí amoniakálního pufru pH 10) konec titrace: barevný přechod z vínově červené barvy na modrou Limit pro pitnou vodu: 2,0 – 3,5 mmol/l (DH)

Rozdělení pitné vody podle tvrdosti: Voda Tvrdost vody (mmol/l) měkká 0 – 1,25 středně tvrdá 1,25 – 3,75 tvrdá 2,50 – 3,75 velmi tvrdá 3,75 a více

Začátek titrace [24]

Konec titrace [25]

Příprava odměrných roztoků navážíme vypočtené množství rozpuštěné látky (m - v gramech) c – molární koncentrace v mol/l M- molární hmotnost v g/mol V – objem roztoku v l navážku rozpustíme v přiměřeném množství destilované vody v kádince přelijeme roztok do odměrné baňky daného objemu, doplníme destilovanou vodou po rysku a promícháme m = c . M . V

Použité zdroje HORÁKOVÁ, Marta. Analytika vody. 2. vyd. Praha: Vydavatelství VŠCHT Praha, 2007. ISBN 978-80-7080- 520-6. KALIČINSKÁ, Jitka. Monitorování životního prostředí. 1. vyd. Ostrava: Pavel Klouda, 2006, 88 s. ISBN 80- 863-6913-7. ŠRÁMEK, Vratislav a Ludvík KOSINA. Analytická chemie. 1. vyd. Olomouc: FIN, 1996, 120 s. ISBN 80-718- 2005-9. Příloha č. 1 k vyhlášce č. 252/2004 Sb. [1][online]. [cit. 2012-12-30]. Dostupné z: http://www.bdl-cee.com/lahev-hranata-reagencni-uzkohrdla- pe-hd [2] archiv autora [3][online]. [cit. 2012-12-30]. Dostupné z: http://www.pasco.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=148&Itemid=1 [4] - [25] archiv autora