FRANCOUZSKÉ DIVADLO 2. POLOVINY 20. STOLETÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pět dekád českého softballu a baseballu
Advertisements

Molièrovi žáci v Eliščině Hradci aneb od tvůrčího psaní až na divadelní scénu Atelier tvůrčího psaní & Atelier théâtre Gybon Hradec Králové 2007 – 2008.
(Literární výchova - 7. ročník)
HC EATON PARDUBICE Hokejový klub.
Naši prezidenti aneb jak znáš vůdce našeho státu ve 20. století
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Divadelní inscenace jako kolektivní dílo I Dramatická výchova a umění Obr. 1.
Zdeněk Brdek UBO FF JU. osnova stručný přehled dějin rakouské literatury Thomas Bernhard dramatik: ukázky Thomas Bernhard prozaik: ukázky.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Mějte v paměti ty, kteří vás vedli a kázali vám slovo Boží. Myslete na to, jak dovršili svůj život, a následujte je ve víře! Židům 13:7.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Druhá polovina 20. století
Studená válka Války v Indočíně
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv14/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
Centrum sdílených služeb GTS Brno cerven 2014 Roman Tesař.
VELKÁ PARDUBICKÁ Jan Freudl Konec Menu
KLASICISMUS.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Svět v 60. letech Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Geopolitická ohniska soudobého světa
ZEMĚ VYCHÁZEJÍCÍHO SLUNCE
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_2A8 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř.
VY_32_INOVACE_31-08 Skupina 42 Jiří Kolář.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Česká národní banka – historie a současnost VY_32_INOVACE_2B6
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Vývoj evropské integrace Ing. Michaela Šlégrová.  Myšlenka sjednocené Evropy – různé podoby v různých obdobích již od dob antického Řecka = možnost efektivnější.
OKNA VESMÍRU STÁLE DOKOŘÁN Podněty k TV seriálu: 1979 – 1980 Vladimír Železný – T Magazín 1981STV Jaroslav Čorba, Ján Slovák 1982 – dílů á 26 minut.
Závazkové právo Zánik závazků
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
Jan Werich Jiří Voskovec
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jaroslav Žák a Únor 1948 VY_32_INOVACE _1B18
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Polovina 50. let 20.století Milan Šimek Dějepis a občanská výchova
ABSURDNÍ DIVADLO 20. března 2014, Pavel Trtílek.
SVĚTOVÁ MIGRACE A PRACOVNÍ SÍLA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Březinová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
EVROPSKÝ vs. ASIJSKÝ DIVADELNÍ SYSTÉM Pavel Trtílek, 2014.
HISTORIE A SOUČASNOST Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_2A1 Divadla malých forem.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ
Portréty literárních osobností světové literatury.
Slovesná tvorba v době baroka 6. Divadlo svět J. S. Bach: Matoušovy pašije, Ježíš Nazaretský.
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Rokoko, klasicismus - 2 Označení materiálu:
FRANCOUZSKÉ DIVADLO 2. POLOVINY 20. STOLETÍ Pavel Trtílek –
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel.
JIŘÍ MYRON (BOHUMIL PROŠEK) HUMPOLEC OSTRAVA.
ABSURDNÍ DIVADLO 10. března 2016 (Pavel Trtílek).
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Divadlo v USA ve druhé polovině dvacátého století Living Theatre Bread and Puppet Theatre.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
Divadlo španělského zlatého věku 2
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
TÉMA: PROJEKT DIVADLO - MOLIÉRE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
MIKULOVSKÉ OZVĚNY 58. ZLÍN FILM FESTIVALU 8.–
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
Transkript prezentace:

FRANCOUZSKÉ DIVADLO 2. POLOVINY 20. STOLETÍ Pavel Trtílek – 24. 4. 2014

Hlavní tendence vývoje poválečného francouzského divadla: 40. léta: existenciální dramatika 50. léta: absurdní divadlo 60. léta: nezávislé divadelní společnosti avantgardní skupiny, kolektivní tvorba – přelomový rok 1968 70. léta: divadlo všedního dne / divadlo každodennosti (théâtre de quotidien) – noví dramatici Jean-Claude Grunberg, Michel Vinaver… 80. léta: autoři v tandemu s výraznou režijní osobností Margaret Duras, Valér Novarina, Bernard-Marie Coltès… 90. léta: nástup mnoha nových autorů

2. světová válka – Francie rozdělena na 2 zóny: okupovaná Francie (sever) Vichystická Francie, tzv. „État Français“ (jih)

Francouzské divadlo po 2. světové válce: 2. světová válka: do 1940 vysoká návštěvnost poté nouze o publikum po válce reorganizace státních divadel: Comédie-Française – útěk hereckých hvězd (film, TV) od 1946: soutěž nových pařížských divadelních souborů 1947: subvencování inscenací her začínajících autorů – stipendium „dramatická prvotina“ snaha podnítit autory k dramatické tvorbě

decentralizační snahy – rozšířit divadlo i mimo Paříž: podnět: režiséři Jacques Coupeau a Charles Dullin od 1947 vznik tzv. dramatických středisek (Centres dramatiques), něco jako u nás tzv. „oblastní divadla“ 1. z nich: Centre dramatique de l'Est (nynější Théâtre National de Strasbourg) následně: Saint-Étienne, Rennes, Toulouse, Aix-en-Provence, Lille, Dijon… koncem 60. let jich už bylo 15 výjezdy souborů mimo svůj region (hostování), svoz diváků z venkova každého regionu… repertoár: francouzská klasika, Shakespeare aj.

Théâtre National de Strasbourg

Comédie de Saint-Étienne

1948: založen festival v Aix-en-Provence Divadelní festivaly: 1947: Avignon zakladatel: Jean Vilar (1912–1972, Dullinův žák) každoročně v červenci (4. – 27. 7. 2014) v současnosti: 50 oficiálních představení a 500 off uváděné inscenace vznikají často pro tento festival: např. premiéra Ostermeierova Hamleta v roce 2008 (poté uváděna na repertoáru v Schaubühne Berlin) stránky festivalu: http://www.festival-avignon.com/ stránky off-programu: http://www.avignonleoff.com/Page.aspx?id=2&lang=fr vstupné 14–40 € (2012) 1948: založen festival v Aix-en-Provence 60. léta: každoročně přes 50 festivalů (Nancy aj.)

Avignon – dvůr Papežského paláce (cour du Palais des papes)

Avignon – festivalové plakáty

Důsledky snah o decentralizaci: Paříž nadále zůstává divadelním centrem a to i přes množství dramatických středisek končí tvůrčí éra členů Kartelu: Pitoëff (†1939), Dullin (†1949), Jouvet (†1951), Baty (†1952) 1954 – velká událost pařížského divadelního dění: Berliner Ensemble hostuje s Matkou Kuráží nekritický obdiv k brechtovskému divadlu (A. Adamov se odklonil od poetiky absurdního divadla) 50. léta: mnozí „avantgardní“ režiséři spjati s absurdní dramatikou (Barrault, Blin, Serrau aj.)

Jean-Louis Barrault (1910–1994)

1940–1946: člen Comédie-Française (herec i režisér) vliv: Dullin, Artaud 1940–1946: člen Comédie-Française (herec i režisér) Paul Claudel: Saténový střevíček (1943) 1946: Compagnie Renaud-Barrault 1959–1968: ředitel divadla Odéon 1968: Rabelais (inscenace) 1967: obnovil festival Théatre des Nations (od 1975 putovní)

Roger Blin (1907–1984) Artaudův žák (režisér jeho hry Cenci, 1935) režisér absurdních dramat (Beckett, Genet) spoluzakladatel Théâtre de Babylone Čekání na Godota (prem. 1953)

Jean-Marie Serreau (1915–1973) režisér, žák Dullinův spoluzakladatel Théâtre de Babylone spolupráce s mnoha divadly

Jean Anouilh (1910–1987) Předválečný „klasik“, výběr z dramat: Antigona (1944) Médea (1946) Skřivánek (1953) Becket aneb Čest boží (1959)

Henri de Montherlant (1896–1972) Před válkou proslul coby romanopisec. Po válce nepřesně řazen mezi absurdisty. „Intelektuální“ hry: Mrtvá královna (1942) Španělský kardinál (1960)

Aimé Césaire (1913–2008) původem z Martiniku tematika neokolonialismu: Tragédie krále Kryštofa (1963) Sezona v Kongu (1966) Bouře (1969) režisér jeho her: Jean-Marie Serreau

příchod amerických avantgardních skupin do Evropy 60. léta – konečně změna: příchod amerických avantgardních skupin do Evropy Living Theatre aj. (odklon od absurdní dramatiky) docenění Artauda výrazný vliv na 60. léta (neliterární divadlo), hojně čten a vydáván… neliterární divadlo (tzv. nezávislé soubory) kolektivní tvorba, autorské divadlo vznik nezávislých divadelních společností rozmach zejm. po 1968 květen 1968 – studentské a dělnické nepokoje

mladá divadelní generace x starší divadelní generaci Důsledky nepokojů 1968: mladá divadelní generace x starší divadelní generaci mnohá divadla se stala debatními fóry např. Odéon obsazen studenty a mladými divadelníky (Barrault za to byl posléze sesazen z ředitelského postu) 1969: Charles de Gaulle na nátlak odstupuje reorganizace divadelního systému: vznik tzv. národních divadel (z některých regionálních) mnohá divadla přestala uvádět vlastní inscenace praxe tzv. „garážování“ (zvaly se hostující soubory) režiséři spjati s r. 1968: Jean-Louis Barrault Roger Planchon

Roger Planchon (1931–2009) ředitel Théâtre de la Cité (Villeurbanne, průmyslové předměstí Lyonu) dělnické publikum filmové techniky (projekce, titulky, točna) vliv Brechta a Artauda spíše klasické texty 1968 – vzrůst významu také dramatik (např. hra Černé prase)

NEZÁVISLÉ DIVADELNÍ SPOLEČNOSTI: rozmach po r. 1968 návrat k lidovému divadlu komedie dell‘arte, cirkus, vaudeville, pouťové výstupy… divadlo mimo institucionalizovanou sféru „ne-publikum“ (non-public) finanční obtíže priorita: stav kultury, nikoli zisk netradiční hrací prostory: ulice, parky, prázdné továrny, opuštěné kostely… (Artaudův požadavek) kolektivní tvorba, improvizace, život v komuně 80. léta: 500 menších a 100 velkých nezávislých souborů (mnohé zcela bez dotací)

THÉÂTRE DU SOLEIL Ariane Mnouchkine (*1939)

založeno 1964 multikulturní soubor inspirace: komedie dell‘arte od 1968 soubor jako komuna všichni berou stejný plat snaha učinit diváka dočasnou součástí komuny multikulturní soubor herci z 21 zemí mnohdy zázemí pro uprchlíky hledající azyl inspirace: asijské divadelní systémy A.M. – 60. léta cesta do Asie komedie dell‘arte Giorgio Strehler (Sluha dvou pánů)

60. léta: inscenace podle pevných textů 1965: Měšťáci 1. inscenace, podle M. Gorkého, úprava A. Adamov 1967: Kuchyně úspěch během 1968 (uváděno v továrnách dělníkům) 70. léta: kolektivní tvorba, improvizace během zkoušení na dané téma poprvé: Klauni (1969) Diptych o revoluci: 1789 (1970), 280.000 diváků 1793 (1972), 102.000 diváků

1789

1789

stálé sídlo: opuštěná továrna na munici – kartušerie (východopařížské předměstí Vincennes) Zlatý věk (1975), 140.000 diváků

Zlatý věk

Zlatý věk

Zlatý věk

ústup od kolektivní tvorby film Molière (1978) děje se v současnosti islámská komunita 80. léta: návrat k pevným textům cyklus inscenací Shakespeara v „asijském duchu“: Richard II. Jindřich IV. Večer tříkrálový

Jindřich IV.

Jindřich IV.

Jindřich IV.

Jindřich IV.

Jindřich IV.

Jindřich IV.

Jindřich IV.

Jindřich IV.

Jindřich IV.

Richard II.

Richard II.

Richard II.

Hélène Cixous (*1937) spolupráce od 1985 obsáhlé inscenace (v délce až 8 hodin) Indiada, aneb Indie jejich snů (1987; o získání nezávislosti Indie) A znenadání jsou tu noci bdění… (1997; téma okupace Tibetu Čínou)

Indiada

Indiada

Indiada

Indiada

A znenadání jsou tu noci bdění…

A znenadání jsou tu noci bdění…

A znenadání jsou tu noci bdění…

90. léta: reakce na válku v Jugoslávii antické texty cyklus Átreovci (1992): Ifigenie v Aulidě (Euripidés) Oresteia (Aischylos) inspirace asijskými formami (kathakali)

Ifigenie v Aulidě

Ifigenie v Aulidě

Ifigenie v Aulidě

Agamemnon (Oresteia)

Agamemnon (Oresteia)

Usmířené lítice (Oresteia)

karavnseráj – Lyon (2005)

karavnseráj – New York (2005)

karavnseráj – Melbourne (2005)

karavnseráj – Řím (2005)

karavnseráj – New York (2005)

30. dubna 2014: premiéra Macbetha

Peter Brook (*1925)

první 3 roky: cesta po Blízkém východě a Africe 1970: zal. International Centre for Theatre Research (Centre International de Recherche Théâtrale – tedy CIRT) první 3 roky: cesta po Blízkém východě a Africe Théâtre des Bouffes du Nord (umělecký šéf do 2008) proslulá dramatizace eposu Mahábhárata autor dramatizace: Jean-Claude Carrière (14 let příprav) premiéra: 1984, filmová verze (5,5 hod.) Šťastné dny (Beckett) 1995 Hamlet (WS) 2000: anglická, poté i francouzská verze Kouzelná flétna (Mozart) 2010 (2011 Brno)

Jean-Claude Carrière (*1931)

Mahábhárata (filmová verze)

Mahábhárata

Mahábhárata

NOVÝ CIRKUS (Nouveau cirque): nový žánr pohybového divadla ovlivněný cirkusovými formami i uměleckými projevy jiných kultur (japonské nó, indické kathakali aj.) tradice slova (text, deklamace) nahrazena podívanou fenomén s dnes již specifickým publikem (ve Francii) Espace Chapiteaux (Paříž) v parku de la Villette, určeném pro cirkusová šapita („hostují“ zde) významné soubory: Cirque du Soleil, Cirque Baroque, Que-Cir-Que, Cirque Ici u nás: La Putyka Cirk-UFF mezinárodní festival nového cirkusu (Trutnov)

Espace chapiteaux (Paříž, park de la Villette)

Michel Vinaver (*1926) původně topmanažer texty bez interpunkce a scénických poznámek, někdy chybí i jména postav Přes palubu (1969) Na lopatkách (1980) Všednost (1983)

Jean-Claude Grumberg (*1939) zpočátku vliv absurdního dramatu skrytý rasismus francouzských středních vrstev Dreyfus (1971) Krejčovský salon (1979) Svobodná zóna (1989)

Copi (1939–1987) (vl. jm. Raul Damonte Botana) vliv S. Becketta Eva Perón (1969) Homosexuál aneb Potíže vyjádřit se (1971) Nečekaná návštěva (1988)

Bernard-Marie Koltès (1948–1989) „dvorní autor“ režiséra Patrice Chéreau (*1944) V lesích před příchodem noci (1977) Boj černocha se psy (1981) Západní přístaviště (1985) V samotě bavlníkových polí (1987) Návrat do pouště (1988) Roberto Zucco (1988)

PHILIPPE MINYANA (*1946) Vulkán Maličká v hlubokém lese Dům mrtvých Stručná dramata Inventury

MOHAMED KACIMI (*1955) Svatá země Ještě!

Yasmina Reza (*1959) Obraz/Kumšt (1994) Muž přístupný náhodám (1995) Španělská hra (2004) Bůh masakru (2006) v současnosti ve Francii tvoří cca 400 dramatiků (státní podpora)

LITERATURA: Bradby, David: Le Théâtre français contemporain (1940–1980). (Lille, 1990) Jobertová, Daniela: Když mluvit znamená jednat: francouzská dramatická a divadelní tvorba konce 20. století. (Praha, 2009) Jobertová, Daniela: Skandální entrée (au répertoire): Bernard-Marie Koltès a Comédie-Française. (Praha, 2009) Šimková, Soňa: Súčasné francúzske divadlo. (Bratislava, 1985) Vinaver, Michel – Současné francouzské divadlo. (text přednášky přednesené 6. 4. 1990 na FF UK v Praze – in: SaD 3/90)