Česká poezie po r. 1945 VY_32_INOVACE_31-15 V. Hrabě, E. Bondy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Advertisements

Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Česká poezie 20. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.15.
Rozbor uměleckého textu
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_16.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Skácela…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_31-17 Česká próza po r Ota Pavel.
¨-4-.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
VY_32_INOVACE_31-11 Česká poezie po r Oldřich Mikulášek.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
CHARAKTERISTIKA, VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby Pavla Kohouta …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupJe schopen orientovat se v zásadních ukázkách.
VY_32_INOVACE_31-08 Skupina 42 Jiří Kolář.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Václav Havel životopis, dramata,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/11/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
VY_32_INOVACE_31-09 Skupina 42 Josef Kainar.
Samuel Beckett - Čekání na Godotta
Egon Bondy – život a dílo
František Ladislav Čelakovský
VY_32_INOVACE_31-12 Česká poezie po r Karel Šiktanc.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Obecné poučení o literatuře
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 18. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.9.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _18_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Underground Mgr. Ludmila Růžičková
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název Václav Hrabě Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
VY_III/2_INOVACE_87_František Hrubín
Česká literatura v letech
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
Vítězslav Hálek Májovci
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Poezie ve světové literatuře
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
VY_32_INOVACE_44_NE.
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
Historická próza. Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
James Joyce Odysseus. James Joyce ( )  prozaik, básník, učitel  narozen v Dublinu  studoval univerzitu v Dublinu  1902 odjel do Paříže  většinu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Jan Neruda - dílo.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Vypracoval: Ondřej Dutka
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
A. Sova – Květy intimních nálad
Jan Neruda Open Presentation.
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Naturalismus v české literatuře
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Kritický realismus - úvod
Transkript prezentace:

Česká poezie po r VY_32_INOVACE_31-15 V. Hrabě, E. Bondy

Václav Hrabě   „Mácha v texaskách“  český básník, vystudoval češtinu a dějepis na pedagogické fakultě  Hrál na saxofon. Během svého života neznámý  Zemřel na otravu oxidem uhelnatým – zhasl se hořák

 Dílo:  Po smrti nalezeno asi 80 textů, považován za zástupce českých beatníků  Milostná a společenská lyrika, hovorová čeština, volný verš a sonet (4,4,3,3), bluesová poezie  Názory a pocity mladé generace, vzorem Fr. Gellner

 Stop-time – 1969  Blues pro bláznivou holku – 1991 subjektivní prožitky, názory, milostná tématika  Touha po svobodě a žití naplno, podobné jazzové improvizaci

ANDREE, Lukáš. Literatura pro 4. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 3 sv. s Václav Hrabě – Stop-time

Egon Bondy   vl. jménem Zbyněk Fišer  pseudonym si vzal na protest antisemitských procesů v ČSR a SSSR v 50. letech  Básník, prozaik, dramatik a filozof

 Inspirátor a guru českého undergroundu  řada jeho textů zhudebnila skupina The Plastic People of the Universe  má blízko k beatníkům  1950 – založil samizdatovou edici Půlnoc

 Podepsal Chartu 77  Po roce 1989 nahradila kritika socialismu kritika konzumu

 Dílo:  Na počátku vliv surrealismu,  Později tzv. totální realismus – stroze zaznamenaná skutečnost, sbírka Totální realismus  Tzv. trapná poezie - depoetizace, utlumení básnických prostředků, jednoduchý (až dětský) jazyk – sbírka Trapná poezie 1951

 Šaman – samizdat 1976, u nás 1990 próza, děj se odehrává v době kamenné, hlavní hrdina – šaman, který vykonává obřady, kterým už sám nevěří. Musí – dohled státní policie a Velkého šamana  alegorická kritika režimu a nedemokratických systémů

ANDREE, Lukáš. Literatura pro 4. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 3 sv. s Egon Bondy – Šaman

 Invalidní sourozenci – Toronto 1981, Bratislava 1991  antiutopický román, Je psán v er- formě, hovorovým jazykem  Rok 2600 na jediném ostrově, který zbyl – srovnání s románem 1984 (G. Orwell)

ANDREE, Lukáš. Literatura pro 4. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 3 sv. s Egon Bondy – Invalidní sourozenci

Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. et Mgr. Jakub Snášel