Sudokopytníci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sudokopytníci (Artiodactyla)
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
33.1 Sudokopytníci, lichokopytníci
Systém savců 6 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Řád: SUDOKOPYTNÍCI.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Velbloud Dvouhrbý.
Předmět a očekávaný výstup
Lichokopytníci.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Třída: SAVCI - II Řád: Ploutvonožci Řád: Kytovci Řád: Chobotnatci
Domestikovaní živočichové
sudokopytníci (přežvýkavci) – kančil menší
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Sudokopytníci Tereza Konupková.
SUDOKOPYTNÍCI asi 190 druhů opírají se o dva prsty, třetí a čtvrtý
SUDOKOPYTNÍCI - PŘEŽVÝKAVCI
Řád: sudokopytníci.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Čeleď turovití podčeleď tuři.
VY_32_INOVACE_Př – ž 6., 7.20 Anotace: Prezentace charakterizuje rozdíly mezi sudokopytníky a lichokopytníky. Podle obrázků popisuje jednotlivé zástupce.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
SAMOSTUDIUM TEST IMPALA NEPŘEŽVÝKAVÍ: ANTILOPA DERBYHO PRASE DIVOKÉ
Ochechule /Sirény/ Lichokopytníci Sudokopytníci
řád Sudokopytníci 2 nebo 4 prsty s kopýtky býložravci, všežravci
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Savci.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
SAVCI.
Savci 3 Arnošt Krška.
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_sudokopytníci(nepřežvýkavci)  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci VI Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
SUDOKOPYTNÍCI 1. Hmotnost těla se opírá o prst (ostatní zakrněly) 2. Prsty ukončeny rohovitými kopýtky 3. Většina býložravých druhů.
SUDOKOPYTNÍCI. CHARAKTERISTIKA Hmotnost těla opírají o dva prsty - třetí a čtvrtý. Prsty zakončeny rohovitými kopýtky. Většinou býložravci. 2 skupiny:
SUDOKOPYTNÍCI - PŘEŽVÝKAVÍ OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SUDOKOPYTNÍCI? od sudého počtu funkčních prstů osa končetiny prochází mezi prsty Autorem materiálu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Hospodářská zvířata - sudokopytníci. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor: Mgr. Kamil Tabášek Období:květen 2013 – říjen 2013 Ročník:9. Tematický.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Jitka Marečková Název: VY_32_INOVACE_14C_16_Savci _Sudokopytníci_nepřežvýkaví.
S AVCI 3 Placentálové – hlodavci, sudokopytníci, lichokopytníci.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/35 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Zoologie bezobratlých a obratlovců
zpracovaný v rámci projektu
Anotace – Sudokopytníci
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
VY_32_INOVACE_04-39 Ročník: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Zoologie bezobratlých a obratlovců
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
zpracovaný v rámci projektu
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_04-39 Ročník: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Autor: P.Hlavničková,M.Suchá,2013
SAVCI III 12. Řád: LICHOKOPYTNÍCI kůň Převalského.
Sudokopytníci Michaela Pekařová; 3.B.
Hospodářská zvířata.
Sudokopytníci Nikola Pučejdlová.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_25_Opak_Sudo_a_lichokopytnIci
Sudokopytníci: turovití žirafovití
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_PŘÍRODOPIS
Řád: Sudokopytníci znaky: na nohách 2 nebo 4 prsty zakončené kopyty
Transkript prezentace:

Sudokopytníci

opírají se o třetí a čtvrtý prst nesourodá skupina býložraví dělení nepřežvýkaví mozolnatci přežvýkavci jelenovití žirafovití turovití

nepřežvýkaví úplný chrup mohutné prohnuté špičáky = kly prase divoké kňour (kanec) – bachyně – sele říje = chrutí

prase domácí nejrozšířenější nepřežvýkavý sudokopytník všežraví válení v blátě kanec – prasnice – sele maso, tuk, kůže, vnitřnosti i kosti

došlapuje na všechny 4 prsty ve vodě, v Africe v noci se pase na souši hroch obojživelný došlapuje na všechny 4 prsty ve vodě, v Africe v noci se pase na souši stále dorůstají řezáky a špičáky „mít hroší kůži“ (4,6 m, plovací blány, žaludek má 14 dílů, tlamu otevře až do 150 stupňů)

mozolnatci býložraví, přežvykují (ale jinak) na končetinách pružný mozol s elastic. vazivem v suchých oblastech velbloud dvouhrbý Mongolsko a Čína (Gobi) domestikován

velbloud jednohrbý (dromedár) Sahara a JZ Asie domestikace volně jen v Austrálii (zdivočel)

lama J Amerika (Andy) bez hrbu (menší, snesou i mráz -32°C, jemná srst -> vlna)

velbloudi - zajímavost oválné červené krvinky -> krev ani ve velkém vedru nehoustne hrb -> zásobárna tuku (až 200 kg) -> štěpí se na CO2 a vodu -> několik měsíců bez potravy potí se při tělesné teplotě 40°C trus suchý -> palivo bez vody i několik měsíců -> pak naráz vypije až 60 l vody mimochodníci – zvedají zaráz dvě levé a pak dvě pravé končetiny (koráby pouště)

přežvýkaví pohlavní dimorfismus kopyta, dlouhé končetiny horní řezáky redukovány princip přežvykování: ústní dutina -> bachor -> čepec -> ústní dutina -> kniha -> slez jelenovití kostěné parohy, obnovují se

jelen evropský samice – laň čím větší parohy, tím přitažlivější pro samici jeleni podle velikosti paroží – šesterák, šestnácterák, čtrnácterák zámek Moritzburg u Drážďan – sbírka paroží - šestašedesáterák

srnec obecný samice srna daněk skvrnitý

sob polární lesy a tundry severských oblastí tažné zvíře, maso, mléko, kůže, kožešina parohy i samice na krku visí hříva dobře plave

los evropský největší z jelenovitých parohy jako lopaty, převislý horní ret, dlouhé nohy plave a potápí se (5 m) délka 3 m

žirafovití Afrika dlouhý krk (7 krčních obratlů) růžky PK delší než ZK žirafa mramorovaná

okapi pruhovaná povodí řeky Kongo samotářská

turovití rohy (kostěné výrůstky kryté rohovinou), neshazují je, u samců i samic antilopy

kozorožec zebu indický

jak domácí Tibet

kamzík evropský muflon

zubr evropský bizon

buvol indický tur domácí

koza domácí ovce domácí