ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1636 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: Les - živočichové Název: Plazi I. Předmět: PŘ Ročník: 6. Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_Př6_2_06 Datum vytvoření: 20.10.2011
PLAZI
PLAZI hadi 2700 druhů, 400 jedovatých želvy krokodýli ještěři hatérie
zmije obecná Hlava: - 2 oči - nozdry - ústní otvor – jedové zuby - rozeklaný jazyk → čich Tělo: 200 – 450 obratlů - suchá šupinatá kůže → svléká se, na zádech tmavší šupiny – klikatá čára. Obr. 1
Obr. 2
dýchání hadů : plícemi potrava : dravci - menší živočichové (hlodavci, mláďata) – uštkne a polyká vcelku. (pohyblivě spojená lebka) Obr. 3
přezimování: snížení tělesné teploty – díry, listí,… rozmnožování: kožovitá vajíčka → mladí hadi přezimování: snížení tělesné teploty – díry, listí,… Obr. 4
Uštknutí → první pomoc !! Smyslem ošetření je zpomalit vstřebávání jedu. Proto je vhodné ránu dezinfikovat a nechat ji volně krvácet, aby se část jedu vyplavila. Postižený by mel zůstat v klidu. Je třeba sejmout stahující předměty a postižené místo umístit pod úroveň srdce – např. nechat pokousanou ruku s dlahou volně viset z nosítek. Transport postiženého je třeba zajistit pokud možno s minimem jeho vlastního pohybu – ideálně na nosítkách. Po uštknutí zmijí je nevhodné používat škrtidlo. Riziko smrti je nízké a dlouhodobé zaškrcení poškozuje končetinu a může si následně vynutit její amputaci. Zaškrcení trvající déle než cca hodinu povede k amputaci téměř jistě. I odsávání jedu je velmi nevhodné – pochybný efekt, ale dochází k prokrvení rány a tím rychlejšímu postupu jedu k srdci. Nevyřezávat tkáň – nastane ještě větší zbytečné poškození. Sérum nemá aplikovat laik – nastane těžká alergická reakce organizmu na sérum, která je nebezpečnější než účinek jedu. Pro aplikaci séra musí mít postižený zázemí lékařské pomoci v nemocnici. Hady není vhodné honit kvůli identifikaci, aby nedošlo k dalšímu uštknutí
Zdroje: Obr.1 - FRIC, Zdeněk. wikimedia [online]. [cit. 25.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Viperaberus1.jpg>. Obr.2 - FRIC, Zdeněk. wikimedia [online]. [cit. 25.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Viperaberus2.jpg>. Obr.3 - ESPERANTO, Jomo. wikimedia [online]. [cit. 25.10.2012]. Dostupný na WWW:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:070428_ringelnatter_frosch_2.jpg?uselang=cs>. Obr. 4 - DAWSON. wikimedia [online]. [cit. 25.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Corn_Snake_eggs.jpg?uselang=cs>.
Autor: Mgr. Zuzana Šimečková Ve výukovém materiálu jsou použity autorské texty. Drobné obrázky z aplikace Klipart. Prezentace aplikace Microsoft PowerPoint 97–2003 (.ppt)
ANOTACE Materiál je určen pro výuku přírodopisu 6.ročníku. Zabývá se tématem plazi : dělení, stavba, zástupci, první pomoc při uštknutí.