 denzita snímku D je závislá na intenzitě záření mAs a jeho pronikavosti kV  D = mAs. kV 3-5  V rozsahu 50 – 125 kV jde o 3. mocninu,  5. mocnina se.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o pohybu.
Advertisements

V PRAVOÚHLÉM TROJÚHELNÍKU
DESETINNÁ ČÍSLA.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Tabulka funkce: V balíku je šest lahví kofoly. Jedna stojí 25 Kč. Sestav tabulku závislosti celkové ceny na počtu zakoupených lahví z jednoho balíku kofoly.
Goniometrické funkce Tangens Nutný doprovodný komentář učitele.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Stanovení objemu stojících stromů
ENERGIE CO VŠECHNO SKRÝVÁ….
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obvod a obsah rovnoběžníků
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy O pohybu 2.
Převody jednotek délky objemu hmotnosti času
SINOVÁ VĚTA PRO III. ROČNÍK SOU Poznámky pro žáky se SPU DOC PDF
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
základní pojmy posloupností
Vzorce na umocnění.
Goniometrické funkce Sinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Goniometrické funkce Sinus ostrého úhlu
Rekonstrukce a sanace historických staveb h-x diagram
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Tato prezentace byla vytvořena
Procenta Výpočet počtu procent
Kdo chce být milionářem ?
Kolik atomů 238U obsahuje 1 mg čistého uranu?
Zlomky Vzorce Procenta Úměrnost
Goniometrické funkce Kosinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
Dělitelnost přirozených čísel
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Zábavná matematika.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
SLOŽENÉ ÚROKOVÁNÍ Na konci úrokovacího období se připíše úrok za uplynulé období a v příštím úrokovacím období se počítá úrok nejen z původní jistiny,
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Procvičování vzorce.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Dělení desetinným číslem
Kinematika 3. RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová VY_32_INOVACE_F1r0203.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
PYRAMIDA Práce a energie
v programu MS PowerPoint
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Sčítání, odčítání do sta
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
PŘENOSOVÉ CESTY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Porovnání různých metod léčby akustického traumatu
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Přednost početních operací
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
LCD displeje + princip zobrazení
Znaky dělitelnosti.
Mechanika I. Dynamika– test 4 VY_32_INOVACE_10-20.
KONTROLNÍ PRÁCE.
VY_32_INOVACE_11-16 Mechanika II. Tuhé těleso – test.
Obvod, obsah – 1 Čtverec, obdélník, pravoúhlý trojúhelník
Transkript prezentace:

 denzita snímku D je závislá na intenzitě záření mAs a jeho pronikavosti kV  D = mAs. kV 3-5  V rozsahu 50 – 125 kV jde o 3. mocninu,  5. mocnina se týká silných pacientů a nízkých kV.  Podexponované snímky nelze nijak vylepšit – zde doslova platí pořekadlo „kde nic není ani čert nebere“.  Z rovnice lze odvodit závislost změny jedné veličiny na druhé při zachování konstatní denzity

 V rozsahu 50 – 70 kV platí:  Zvýšení kV o 10, vykompenzuje snížení mAs na ½  Nad 70 kV platí:  Zvýšení kV o 15, vykompenzuje snížení mAs na ½  Pro viditelnou změnu denzity je nutná úprava mAs o 30% - 50%  Příliš tmavý film při 50 mAs – nutno nastavit 25 mAs  Mírně podexponovyný film vyžaduje ↑ mAs o 30%  Silně podexponovaný film vyžaduje ↑ mAs o 50%

 Změny kV ovlivňují denzitu D, avšak ne proporcionálně ke změně kV  Tabulka vyjadřuje potřebnou změnu kV pro viditelnou změnu denzity obrazu do 30 = 1 kV 30 – 40 = 2 kV 40 – 50 = 3 kV 50 – 60 = 4 kV 60 – 70 = 5 kV 70 – 80 = 8 kV 80 – 90 = 10 kV 90 – 100 = 15 kV 100 – 120 = 20 kV 120 – 135 = 25 kV 135 – 150 = 30 kV

 mAs 1 : mAs 2 = (L 1 ) 2 : (L 2 ) 2  mAs 2 = mAs 1 x (L 2 ) 2 / (L 1 ) 2  „Rychlá“ kalkulace pro „jednoduché“ změny vzdálenosti:  Zmenšíme-li ohniskovou vzdálenost na ½, musíme snížit na ¼ původní mAs (o ¾)  Zmenšíme-li ohniskovou vzdálenost o ¼, musíme snížit původní mAs o ½  Jestliže zvětšíme ohniskovou vzdálenost 2x ( o 100% ), pak musíme původní mAs povýšit 4 x  Jestliže zvětšíme ohniskovou vzdálenost 1,5x ( o 50%), pak musíme povýšit původní mAs 2x

 kV 2 = ( L 2 x kV 1 ) : L 1 Změna velikosti snímkovaného pole Jestliže se snímkovaná plocha zmenší o 50%, je nutné zvýšit mAs minimálně o 50% ( v závislosti na tloušťce objektu ) – týká se především cílených snímků! Příklady:35 x 43 cm na18 x 22 cm 30 x 40 cmna15 x 20 cm 24 x 30 cmna12 x 15 cm

 Poměr ( ratio ) mřížky vyjadřuje výšku lamel k šíři štěrbiny mezi lamelami  Index mřížky je specifické číslo přidělené určitému poměru mřížky – využívá se k přepočtům expozic  poměr mřížkyindex mřížky 01 5:1 / 6:12 8:13 10:14 12:15 16:16

 Pro výpočet nových mAs při změně mřížky a při zachování stejné denzity platí vztah:  mAs 1 = mAs 2 x index mřížky 1/ index mřížky 2 Původní mAs = 40 Původní mřížka 8:1 index 3 Nová mřížka 16:1 index 6 P-mAs = (40 x 6) : 3 N-mAs = 80

 Při sklonu paprsku se relat. zvětšuje síla objektu, proto je nutné zvýšit mAs v závislosti na sklonu paprsku 0 – 5 st.Beze změny 10 st. 25% 15 st. 40% 20 st. 60% 25 st.120% 30 – 35 st.175% N-mAs = P-mAs + (P-mAs x %) P-mAs = st = st = st = st = 69

 Tekutina v pohrudniční dutině  ↑ expozici o kV  Mokrá sádra  ↑ expozici o 20 kV, nebo 2 – 4x mAs  Suchá sádra  ↑ expozici o 10 kV, nebo mAs o 50%  BaSO 4 v trávicí trubici  ↑ expozici o 20 – 30 kV  Jodové preparáty ( k.l. )  ↑ expozici o 10 kV

 Jde o zeslabení intenzity záření svazku na straně anody u anod s malým úhlem až na 60% intenzity centrálního paprsku. Naopak na straně katody dochází k zesílení intenzity až na 104 %  Využití:  Při snímkování partií s nestejným objemem se ukládá objemnější část na stranu katody

 Pro změnu hodnoty zesilovací folie platí vztah:  mAs 1 : mAs 2 = relat. faktor 2 : relat. faktor 1  mAs 1 : mAs 2 = zesil. faktor 1 : zesil. faktor 2 FOLIEZESIL. FAKTORRELAT. ZESIL. FAKTOR Slow4 25 Detail/extremity2 50 Medium1100 High0,5200 Fast0,25400