ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nerostné suroviny České republiky
Advertisements

HORNINY A NEROSTY Přírodověda 5. ročník Gabriela Mikulková 2013.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka, přírodověda Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_06_.
VY_52_INOVACE_ZE.8.70 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Těžba nerostných surovin ve světě
Česká republika-5 Průmysl
Autor: Mgr. Ilona Nováková
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI29 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_73_ČR – průmysl AUTOR: Mgr. Marek Bury ROČNÍK, DATUM: 8.,
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorBc. Magda Sudková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
NEROSTNÉ SUROVINY ČESKÁ REPUBLIKA.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 10
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Těžební průmysl Jan Plicka.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ROZDĚLENÍ Žáci si učivo přečtou a zapíší do sešitu
Přírodní bohatství ČR Název školy
zpracovaný v rámci projektu
Nerostné suroviny ČR Vojtěch Hrazdíra 3.C.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Těžební průmysl Martin VRZALA.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
KRUŠNOHORSKÁ SUBPROVINCIE
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Nerostné bohatství 4. ročník
Autor: Mgr. Miluše Šafářová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Přírodní zdroje Česka Anotace
Př_163_Geologie_Západní Karpaty
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ENERGETIKA A TĚŽKÝ PRŮMYSL
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
NEROSTNÉ BOHATSTVÍ, PRŮMYSL, ZEMĚDĚLSTVÍ A SLUŽBY ČR
VY_32_INOVACE ZŠ a MŠ Černčice, okres Náchod Nerostné suroviny ČR Hana Sedláčková NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Černčice, okres Náchod AUTOR: Hana Sedláčková NÁZEV:
Česká republika ZŠ Hejnice 2010 PrůmyslPrůmysl Mgr. Jan Kašpar.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_307_ČR nerostné suroviny Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Surovinové zdroje České republiky VY_32_Inovace_09KR-7
Člověk a jeho svět (Vlastivěda pro 4. ročník)
Těžební průmysl AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Česká republika Nerostné suroviny ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Jan KOHOUTEK TEMATICKÁ OBLAST: Geografie České republiky NÁZEV DUMu: ČR – těžba POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 21. KÓD DUMu: JK_CR_21 DATUM TVORBY: 15. 9. 2013 ANOTACE (ROČNÍK): kvarta – DUM – seznamuje žáky s hlavními složkami nerostného bohatství v České republice a způsoby jejich dobývání METODICKÝ POKYN: Atlas České republiky – sešitový atlas pro ZŠ a víceletá gymnázia (2010)

Těžba v ČR Těžba v Česku má historickou tradici Česká republika má významné bohatství v oblastní nerostných surovin a fosilních paliv Mezi první těžené suroviny na území dnešních Čech patří měď, cín a stříbro a zlato Ke klíčovým nerostným surovinám těženým v Česku patří černé a hnědé uhlí, dál kaolín, jíl, grafit, vápenec nebo jiné stavební hmoty a uran V malém rozsahu se těží ropa a zemní plyn a další suroviny V České republice se velmi kvalitní kaolin nachází a těží v okolí Kadaně a Podbořan, Karlových Varů, Plzně, Znojma (slouží zejména pro výrobu keramiky speciálně porcelánu a papíru) Karlovarský kaolin určuje mezinárodní normu pro kvalitu této horniny v průmyslovém využití (výroba porcelánu)

Těžba v ČR Výskyt jílu je vázán na sedimentární horniny V ČR se těží jako doprovodná surovina při povrchovém dolování uhlí nebo kaolinu Ideální těsnicí vrstva v mokrém stavu, jelikož při nasycení vodou se stávají pro další vodu naprosto nepropustnými Pojivo hliněných omítek, na dusané podlahy, k výrobě přírodního linolea, v hrnčířství a pro další keramické výrobky Přimíchává se do grafitu při výrobě tužek Poměr jílu a grafitu určuje tvrdost tužky http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Clay-ss-2005.jpg

Těžba v ČR V Česku se dosud uranová ruda těží poblíž Dolní Rožínky u Žďáru nad Sázavou, jde o jedinou probíhající těžbu v Evropské unii Fosilní paliva Hnědé uhlí Dnes je ČR známá především rozsáhlou povrchovou těžbou hnědého uhlí v sokolovské a mostecké pánvi Uhlí vytěžené v těchto lomech zásobuje uhelné elektrárny, které jsou zdrojem přibližně 40 % elektrické energie vyrobené v ČR Geologicky mladší než černé uhlí Černé uhlí Černé uhlí se dobývá pouze dolováním z hlubin Výskyt tohoto druhu uhlí je na Kladensku (již vytěženo) a na Ostravsku, kde báňská činnost neustále pokračuje

Pohled do lomu Jiří u Sokolova http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lom_jiri.JPG

Velkostroj pro povrchovou těžbu uhlí http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bucket_wheel_excavator_in_Ferropolis.jpg

Těžba hnědého uhlí v ČR http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:TezbaHnedeUhli.png

Těžba v ČR Ropa se vyskytuje v ČR spíš okrajově a její získávání nepřináší žádné velké finanční zisky  Výskyt poblíž Hodonína v Jihomoravském kraji Vápence jsou celistvé sedimentární horniny Český kras, Moravský kras, Olomoucko Vápenec je důležitou surovinou pro mnoho odvětví průmyslu Cukrovary - vyžadují vysoce čistý vápenec Výroba celulózy Hutní výroba Odsiřování http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kory%C4%8Dany_-_t%C4%9B%C5%BEebn%C3%AD_st%C5%99edisko.jpg Ropné těžební středisko u Koryčan

Těžba vápence u Úpohlav v Polabí http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pohled_z_Hazmburku,_t%C4%9B%C5%BEba_v%C3%A1pence_u_%C3%9Apohlav.JPG

Těžba v ČR Grafit Tvoří pigment ve vápencích a jílovitých břidlicích Nalezneme ho v tužkách, tzv. uhlíky jsou součástí elektromotorů různých domácích spotřebičů (mixér, automatická pračka, vysavač aj.) Značná tepelná odolnost Slouží jako moderátor v některých typech jaderných reaktorů Elektrody pro elektrolytickou výrobu hliníku nebo křemíku, elektrody do obloukových pecí na výrobu ocele Naleziště Český Krumlov http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GraphiteUSGOV.jpg

Použité zdroje a literatura Červinka, P. et al. (2003): Zeměpis České republiky. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o. Kastner, J. et al. (2009): Zeměpis naší vlasti. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o. Toušek, V. et al. (2008): Ekonomická a sociální geografie. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. Internetové zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesko http://cs.wikipedia.org/wiki/Ekonomika_%C4%8Ceska http://cs.wikipedia.org/wiki/T%C4%9B%C5%BEba_v_%C4%8Cesku Obrazové materiály: SPUNDUN. wikipedie [online]. [cit. 15.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GraphiteUSGOV.jpg P.MATEL. wikipedie [online]. [cit. 15.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kory%C4%8Dany_-_t%C4%9B%C5%BEebn%C3%AD_st%C5%99edisko.jpg KÜHN, Stefan. wikipedie [online]. [cit. 15.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bucket_wheel_excavator_in_Ferropolis.jpg COOL3D. wikipedie [online]. [cit. 15.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lom_jiri.JPG SIIM. wikipedie [online]. [cit. 15.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Clay-ss-2005.jpg PASTORIUS. wikipedie [online]. [cit. 15.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:TezbaHnedeUhli.png JUAN DE VOJNÍKOV. wikipedie [online]. [cit. 15.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pohled_z_Hazmburku,_t%C4%9B%C5%BEba_v%C3%A1pence_u_%C3%9Apohlav.JPG