Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Středový a obvodový úhel
Advertisements

Dělitelnost přirozených čísel
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Sčítání celých čísel.
Krychle Síť, povrch, objem
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rostoucí, klesající, konstantní
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělitelnost 2, 3, 4, 5, 6, 10 Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Znaky dělitelnosti (10, 5, 2, 3, 9, 6, 4).
. Kvadratická funkce ° Narýsuj: -1 -1
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce rovnoběžníku
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Konstrukce trojúhelníku
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dělitelnost přirozených čísel
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_169
Úpravy algebraických výrazů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mgr. Ladislava Paterová
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozcvička Urči typ funkce: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Obvod a obsah rovinného obrazce III.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Znaky dělitelnosti Autor: Mgr. Ludmila.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Shodnost geometrických útvarů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
1 Opakování 5. ročníku Základní pojmy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Konstrukce trojúhelníku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Znaky dělitelnosti.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Znaky dělitelnosti pěti, deseti a dvěma Mgr. Ladislava Paterová.
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_170
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Znaky dělitelnosti 4 Číslo je dělitelné čtyřmi, právě když je čtyřmi dělitelné jeho poslední dvojčíslí. Např.: Číslo 3936 je dělitelné čtyřmi, protože.
DĚLITELNOST Ročník: 6. Předmět: Matematika Autor: Mgr. Dana Kalousková ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M Klíčová slova: znaky.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Opakování z 8.ročníku Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh Dělitelnost přirozených čísel.
Dělitelnost 2 Znaky dělitelnosti dvěma Příklady
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Transkript prezentace:

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Dělitelnost přirozených čísel Znaky dělitelnosti 3 a 9.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zopakujme si. Dělí-li číslo x číslo y beze zbytku, říkáme, že "číslo x je dělitelem čísla y", nebo že "číslo y je dělitelné číslem x“. Například 7 je dělitelem 49 nebo 4 je dělitelem 88. Velmi často potřebujete rychle poznat, čím je nějaké dané číslo dělitelné. Můžeme zkoušet jedno číslo za druhým a dělit a dělit a dělit. To by ale nebylo zrovna rychlé, a tak si velmi často bereme na pomoc tzv. znaky dělitelnosti. Pojďme se na ně podívat. Čemu říkáme znaky dělitelnosti?

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Které znaky dělitelnosti už známe a co říkají? Znak dělitelnosti číslem 2 : Znak dělitelnosti číslem 5 : Znak dělitelnosti číslem 10 : Přirozené číslo je dělitelné dvěma, když má na místě jednotek sudou číslici. To znamená některou z číslic 0, 2, 4, 6, 8. Přirozené číslo je dělitelné pěti, když má na místě jednotek číslici 0 nebo 5. Přirozené číslo je dělitelné deseti, když má na místě jednotek číslici 0. A dnes přidáme další dva.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Dělitelnost třemi (číslem 3) atd. Vypíšeme si násobky čísla 3. To znamená čísla, která jsou dělitelná třemi: Vidíte něco zajímavého? Dobře se na čísla i předcházející násobky podívejte. Přirozené číslo je dělitelné třemi, když jeho ciferný součet je dělitelný třemi. A teď pár čísel, která jsou dělitelná třemi. A pár čísel, která nejsou dělitelná třemi Pomohu vám!Přijdete na to, kdy je číslo dělitelné třemi?

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Dělitelnost třemi (číslem 3). Číslo 7156 není dělitelné třemi : 3 = Číslo 7158 je dělitelné třemi : 3 = Číslo 7160 není dělitelné třemi : 3 = Číslo 7161 je dělitelné třemi : 3 = =19 … 19 není násobkem =14 … 14 není násobkem =21 … 21 je násobkem =15 … 15 je násobkem 3 8

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Dělitelnost devíti (číslem 9) atd. Vypíšeme si násobky čísla 9. To znamená čísla, která jsou dělitelná devíti: Vidíte i nyní něco zajímavého? Dobře se opět na čísla i předcházející násobky podívejte. Přirozené číslo je dělitelné devíti, když jeho ciferný součet je dělitelný devíti. A teď pár čísel, která jsou dělitelná devíti. A pár čísel, která nejsou dělitelná devíti Dobrá. Pomohu vám znovu.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Dělitelnost devíti (číslem 9). Číslo 7156 není dělitelné devíti : 9 = Číslo 7155 je dělitelné devíti : 9 = Číslo 3896 není dělitelné devíti : 9 = Číslo 3897 je dělitelné devíti : 9 = =19 … 19 není násobkem =26 … 26 není násobkem =18 … 18 je násobkem =27 … 27 je násobkem 9

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Shrňme si tedy další dva znaky dělitelnosti přirozených čísel: Znak dělitelnosti číslem 3: Znak dělitelnosti číslem 9: Přirozené číslo je dělitelné třemi, když jeho ciferný součet je dělitelný třemi. Přirozené číslo je dělitelné devíti, když jeho ciferný součet je dělitelný devíti.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: 1.) Podtrhni zeleně všechna čísla dělitelná třemi: 675, 1287, 47098, 6880, 6743, 12567, 67345, 34345, 65454, 5610, 5432, 24781, 450, 6080, 4646, , 2360, 546, 33282, 90979, 9008, 12, 40360, 56535, 6700, , , , 1555, 67643, 228, 9898, 8, 234, 445, 60090, , 765, 43906, 4994, 5652, 7090, 7895, 111, 5432, 56

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: 1.) Podtrhni zeleně všechna čísla dělitelná třemi: 675, 1287, 47098, 6880, 6743, 12567, 67345, 34345, 65454, 5610, 5432, 24781, 450, 6080, 4646, , 2360, 546, 33282, 90979, 9008, 12, 40360, 56535, 6700, , , , 1555, 67643, 228, 9898, 8, 234, 445, 60090, , 765, 43906, 4994, 5652, 7090, 7895, 111, 5432, 56

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: 2.) Podtrhni červeně všechna čísla dělitelná devíti: 675, 1287, 47098, 6880, 6743, 11567, 67345, 34345, 65554, 5610, 5432, 24781, 450, 6080, 4646, , 3060, 576, 42282, 90999, 9018, 12, 40360, 56535, 6700, , , , 3555, 67643, 128, 9898, 9, 234, 945, 50090, , 765, 43906, 4994, 5652, 7090, 7695, 111, 5432, 56

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: 2.) Podtrhni červeně všechna čísla dělitelná devíti: 675, 1287, 47098, 6880, 6743, 11567, 67345, 34345, 65554, 5610, 5432, 24781, 450, 6080, 4646, , 3060, 576, 42282, 90999, 9018, 12, 40360, 56535, 6700, , , , 3555, 67643, 128, 9898, 9, 234, 945, 50090, , 765, 43906, 4994, 5652, 7090, 7695, 111, 5432, 56

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: 3.) Podtrhni žlutě všechna čísla dělitelná zároveň třemi i devíti: 675, 1287, 47098, 6880, 6743, 12567, 67345, 34345, 65454, 5610, 5432, 24781, 450, 6080, 4646, , 2360, 546, 33282, 90979, 9008, 12, 40360, 56535, 6700, , , , 1555, 67643, 228, 9898, 8, 234, 445, 60090, , 765, 43906, 4994, 5652, 7090, 7895, 111, 5432, 56

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: 3.) Podtrhni žlutě všechna čísla dělitelná zároveň třemi i devíti: 675, 1287, 47098, 6880, 6743, 12567, 67345, 34345, 65454, 5610, 5432, 24781, 450, 6080, 4646, , 2360, 546, 33282, 90979, 9008, 12, 40360, 56535, 6700, , , , 1555, 67643, 228, 9898, 8, 234, 445, 60090, , 765, 43906, 4994, 5652, 7090, 7895, 111, 5432, 56

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: 4.) Doplňte vynechanou číslici tak, aby vzniklo číslo, které je dělitelné třemi. Je-li více možností, zapište jen jednu. 34_8 60_34 9_40 20_11 434_1 3295_ _ _0 _ _76 6_81 121_0 45_8 5640_

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: 5.) Doplňte vynechanou číslici tak, aby vzniklo číslo, které je dělitelné devíti. Je-li více možností, zapište jen jednu. 34_8 60_34 9_40 20_11 434_1 3295_ _ _0 _ _76 6_81 121_0 45_8 5640_

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Shrňme si na závěr všechny již známé znaky dělitelnosti: Znak dělitelnosti číslem 2 : Znak dělitelnosti číslem 5 : Znak dělitelnosti číslem 10 : Přirozené číslo je dělitelné dvěma, když má na místě jednotek sudou číslici. To znamená některou z číslic 0, 2, 4, 6, 8. Přirozené číslo je dělitelné pěti, když má na místě jednotek číslici 0 nebo 5. Přirozené číslo je dělitelné deseti, když má na místě jednotek číslici 0. A ještě pořád to není vše. Takže další zase příště. Znak dělitelnosti číslem 3 : Znak dělitelnosti číslem 9 : Přirozené číslo je dělitelné třemi, když jeho ciferný součet je dělitelný třemi. Přirozené číslo je dělitelné devíti, když jeho ciferný součet je dělitelný devíti.