Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 27. 08. 2013 Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Žena Když Bůh stvořil ženu, byl už 6 den, pozdě v noci.
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Realistický román.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Kritický realismus v literatuře
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_EVV2 Ročník: 1. Estetická a výtvarná výchova Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj02/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury V. Hugo. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kritický realismus v literatuře
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_18 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Realismus Téma: Francouzský kritický realismus – G. Flaubert Metodický list/anotace: Žáci se seznámí s francouzským kritickým realismem, tvorbou nejvýznamnějšího představitele G. Flauberta, pracují s ukázkami z jeho děl. Možné využití v ostatních ročnících jako opakování, ve 4. ročníku jako opakování k ústní části maturitní zkoušky.

Kritický realismus – hlavní znaky:  Kritické poznávání skutečnosti  Pravdivé zobrazení lidské osobnosti  Typizace jevů a postav  Konkrétní životní prostředí  Postavy se vyvíjí

Francouzský kritický realismus Gustave Flaubert

Tvorba Paní Bovaryová – osud ženy, nespokojené se životem, toužící dostat se výš, ale přitom spěje ke zkáze. (podle románu natočil v roce 1991 francouzský režisér Claude Chabrol stejnojmenný film Madame Bovary) Citová výchova – na pozadí událostí kolem roku 1848 líčí myšlenkové a citové zrání hlavního hrdiny – chudého venkovského studenta přicházejícího do Paříže, který ale ztrácí svou morální i citovou „tvář“.

Gustave Flaubert Obr. 1

Pozorně si přečtěte ukázku z románu Paní Bovaryová „Neskrývala ostatně už své opovržení k věcem i lidem; a někdy začínala vyjadřovat zvláštní názory, znevažující to, co se obecně uznávalo, a schvalující věci zvrácené nebo nemravné: její manžel jen udiveně otevíral oči. Cožpak tahle bída potrvá věčně? Což se z ní nikdy nedostane? Vždyť není o nic horší než ty, které žijí šťastně! Viděla v la Vaubyessard vévodkyně, které měly silnější pas a obyčejnější způsoby než ona, a bouřila se proti boží nespravedlnosti; opírala se hlavou o stěnu, aby se mohla vyplakat; záviděla jiným bouřlivý život, noci v maskách, smělé radovánky se všemi těmi vášnivými pocity, které neznala a které jistě člověku přinášejí.“(1)

 V čem vidíte nespokojenost hlavní hrdinky Emy se životem? (není schopna něco obětovat, sžít se s prostředím, které se jí nelíbí, nechce nudu, stereotyp, milujícího manžela, už se jí vše omrzelo, touží po vzrušení)  Po čem touží a proč se cítí tak špatně? (plesy, kočáry, krásné šaty, obdivovatelé, to vše jí chybí, nemůže snést obyčejný život na venkově, lidi)  Jaké důvody má pro to, že je pro ni život na venkově nesnesitelný? (je obyčejný a nudný, i když se všichni snaží o její blaho, chybí jí život vysoké společnosti se všemi neřestmi, pochybnou morálkou)

Všímejte si, jak autor líčí její city: „Ve své žádostivosti zaměňovala smyslné požitky z přepychu s radostmi srdce, elegantní způsoby s jemnocitem. Cožpak láska nepotřebuje stejně jako indické rostliny pečlivě připravenou půdu a zvláštní teplotu? Tak tedy pro ni vzdechy za měsíčního svitu, dlouhotrvající objetí, slzy kanoucí na ruku, jež se nebrání, všechna unylost něhy, všechno vzrušení těla bylo neodmyslitelné od balkonů velkých zámků plných zábav, od budoárů s hedvábnými závěsy a tlustým kobercem, s květinami ve vázách a s lůžkem na vyvýšeném stupínku a od třpytu drahého kamení a šňůr livrejí.“(2)

 Co pro ni znamená láska? (láska je pro ni důležitá, chce romantiku, ale vždy je spojená s bohatstvím a nespoutaným životem)  Pokuste se porovnat Flaubertovy a Balzacovy postavy (otec Goriot – jeho dcery – Ema) (otec si uvědomuje nevděčnost dcer, své ztroskotání, obětuje sám sebe; Ema myslí jen na sebe a svá přání, touhy, na bohatý život, není s ničím spokojená, ani se svým mužem, chce si užívat tak jako Goriotovy dcery)

Z prvních písmen odpovědí na tyto otázky zjistíte, jak se nazývá směr označující útěk od skutečnosti k iluzím 1. Francouzský představitel realismu 2. Příjmení hlavního hrdiny Puškinova románu 3. Příjmení autora fantastických románů ( mil pod mořem) 4. Český spisovatel, představitel májovců, autor romanet 5. Směr zobrazující realisticky skutečnost 6. Anglický básník preromantismu 7. Zakladatel naturalismu 8. Román Guy de Maupassanta 9. Směr francouzské literatury počátku 20. století znamenající „jeden duch“ 10. Autor románu Červený a černý (nápověda: unanimismus, E. Young)

Řešení: 1. Balzac 2. Oněgin 3. Verne 4. Arbes 5. Realismus 6. Young 7. Zola 8. Miláček 9. Unanimismus 10. Stendhal BOVARYSMUS

Citace, zdroje a literatura  Obr. 1: Autor neuveden. Soubor:Gustave flaubert.jpg-Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: rt.jpg  (1)(2) SOUKAL, Josef. Čítanka pro 2. ročník SOŠ. Praha: SPN, a.s., 2001, ISBN  MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN