Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Anotace Název tematické oblasti:Přírodní zóny Země, světové obyvatelstvo Název učebního materiálu:Biosféra- fauna Číslo učebního materiálu:VY_32_INOVACE_Z0102 Vyučovací předmět:Zeměpis Ročník:1. ročník čtyřletého gymnázia Autor:Milan Kratochvíl Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu:Prezentace Očekávaný výstup: Objasní vztahy v biosféře Pojmenuje a vyhledá zoogeografické oblasti Metodické poznámky:Vytyčení základních pojmů - fauna, práce s mapou, frontální a skupinová výuka
1.2. Živočišstvo (fauna): -obdobné zákonitosti vývoje jako u flóry (přírodní podmínky, izolace…) -významný rozdíl fauna oceánů a pevniny pevnina 75% živočišných druhů, oceán jen 25% druhů, zato v obrovských množstvích -živočišná pásma a výškové stupně existují, ale v dost omezené míře – schopnost živočichů přemisťovat se (migrace) a přizpůsobovat podmínkám -proto dělení do tzv. zoogeografických oblastí:
1) neotropická – j.Amerika, vývoj poměrně dlouho izolovaný od zbytku světa (do propojení stř. Amerikou), endemické druhy, zvláštnosti: vačnatci, chudozubí, ploskonosé opice… největší pestrost (biodiverzita) ptáků
2) nearktická – sev. Amerika + Grónsko, zčásti obdobná fauna jako v oblasti palearktické – spojení s Asií přes Beringovu úžinu (vlk, los, medvěd hnědý, liška, sob, rosomák, člověk), zčásti fauna ze sousední oblasti neotropické.
3) palearktická – (největší – cca 40%) Evropa, většina Asie, část sev. Afriky, fauna ovlivněna dobou ledovou – čtvrtohorní, nízká biodiverzita
4) etiopská - Afrika (kromě severu) a jih Arabského poloostrova, např. hroši, žirafy, zebry, šimpanzi, gorila, vliv spojení s indomalajskou oblastí. Součástí i Madagaskar - unikátní velmi pestrá fauna (lemuři).
5) indomalajská (orientální) –j. a jv. Asie včetně Filipín. Fauna ovlivněna z obl. etiopské, palearktické (tygr, medvěd, jelen), neotropické (tapír) i australské – tzv. Wallaceova linie – Malé Sundy.
6) australská – Austrálie, Tasmánie, Nová Guinea, Nový Zéland. Velmi starobylá faunu třetihorního charakteru díky milionům let izolace- např. ptakořitní, klokani, kasuáři, emu, kakaduové aj. Typickými savci jsou vačnatci (sdílení s Amerikou), desítky druhů hlodavců a letounů. Mnoho druhů sem bylo zavlečeno člověkem. Nový Zéland má zřejmě nejstarobylejší faunu na světě - nežijí zde žádné původní druhy savců kromě 2 druhů letounů a ani žádní hadi. Fauna např. haterie, kiviové, kea, vyhubení ptáci moa.
Na řadě míst ale fauna už nepůvodní – druhy zavlečené člověkem - ohrožení původní fauny (Austrálie – králíci atd.), tichomořské ostrovy – krysy, prasata…
Negativní působení člověka na biosféru: Likvidace živočišných druhů – přímá (záměrná) – lov (dodo, alka, vakovlk, kytovci, kožešiny…) i neúmyslná (zhoršování kvality životního prostředí, zavlečení škůdců, omezování teritoria) – dnes x rychlejší tempo vymírání než před 100 lety, v Evropě hrozí vyhynutí 25% živočišných druhů (!) – Červený seznam ohrožených druhů (v roce 2011 – druhů) Obr. 1:
Nejen úbytek druhů, ale i kvantitativní - od zahájení průmyslového lovu ubylo zásob ryb v mořích a oceánech o 90% ! Obdobně likvidace fauny – kácení deštných pralesů, stále větší využívání ploch k zemědělství, průmyslu atd.,úbytek druhů a naopak šíření tzv. invazivních druhů rostlin (bolševník) i živočichů (veverka popelavá, psík mývalovitý, norek americký…)
Zdroje: Obr. 1: Status iucn3.1 cs.svg. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons - Uveďte autora 2.5 Generic na www. Ostatní informace byly vytvořeny z vlastních zdrojů.